Önkormányzatok informatikai vezetői, szoftverminősítő cég vezető munkatársa, technológiaszállító és az EU-konform e-ügyiratkezelésben már viszonylag elöl járó állami szervezet, a PSZÁF középvezetője is megtisztelte az IIR Hungary „E-ügyintézés” konferenciájának „Közigazgatási ügyiratkezelő rendszerek sokfélesége – egységesítési törekvés” kerekasztalát. Csupán polgármesterek, jegyzők, képviselők helyei maradtak képletesen üresen.
Heterogén önkormányzatok – egységesítési és/vagy szabványosítási törekvések
A hazai viszonyok ismeretében már a fenti felvetés is elég bizarr, ráadásul az és/vagy némi bizonytalanságot is takar, de Keringer Zsolt lát(na) kiutat. Nevezetesen egy már 2003-ban felvetődött, de máig nem létező keretrendszer létrehozásában, amely gyógyír lehetne a papírhoz szokott, alacsony létszámú kistérségi ügyintézők problémájára is. Szombathely ebben önállóan lépett, keretrendszerükben adott településre vonatkoztatva nagymértékben megvalósulhatnak az adattartalmi egyezőségek.
A piacon lévő szoftverek láttán ugyan nincs könnyű dolguk, mégis remélik, másik, a rendszerek működőképességére vonatkozó céljuk is teljesül. Keringer a több mint másfél évtized alatt neki bemutatott, általa „demókás” jelzővel illetett, a napi használatban működőképességüket tekintve gyakran csorbát szenvedő szoftvereken túl azok tanúsításával sem bánt kíméletesen. Elsősorban a szerinte elmaradt tartalmi áttekintést kifogásolta.
A kérdés bonyolultságára és részben megoldatlanságára utal, hogy a jelen lévő két önkormányzati informatikai vezető állásfoglalásában is akadtak eltérések. Krajcsik János – mivel a január elsejei dátum ismeretében gyakorlatilag az érintett önkormányzatok többsége már szerződött ügyiratkezelő vásárlására, bevezetésére –, későnek érzi a keretrendszerre vonatkozó felvetést. Ugyanakkor a budaörsi önkormányzathoz tartozó kistérségek is azonos, mások által is használt rendszer iránti igénnyel éltek. Ennek teljesülése érdekében a budaörsiek is jelezték az illetékesek felé egy olyan központilag fejlesztett, így valamilyen szinten egységesnek tekinthető, de egyénenként testre szabható ügyiratkezelőről szóló ajánlás szükségességét, amelynek költsége kevésbé terhelné meg a kistérségek amúgy is forráshiányos büdzséjét. Ám ma már ennek a lehetősége is elszállt, márpedig abban Keringer Zsolt is egyetértett, hogy a kistérségek (jogosan) a nagyoktól várják a probléma megoldását.
A keretrendszer szükségessége és jellemzői körüli vita kapcsán Keringer Zsolt megemlítette azt a tudomása szerint kialakítás alatt álló e-közigazgatási keretrendszert, amely tökéletes informatikaoldali „szamárvezető” lehet, egyetlen problémaként a jogi szabályozási fejezetek csúszását érzi. Ugyanakkor az okmányirodák példáját nézve, ahol az informatikai rendszerek „erőszakolták” ki a jogi változásokat, remélhető, hogy ez most is így lesz.