E-ügyintézés - élharcosok és kerékkötők

4 / 10 oldal

Önkormányzatok informatikai vezetői, szoftverminősítő cég vezető munkatársa, technológiaszállító és az EU-konform e-ügyiratkezelésben már viszonylag elöl járó állami szervezet, a PSZÁF középvezetője is megtisztelte az IIR Hungary „E-ügyintézés” konferenciájának „Közigazgatási ügyiratkezelő rendszerek sokfélesége – egységesítési törekvés” kerekasztalát. Csupán polgármesterek, jegyzők, képviselők helyei maradtak képletesen üresen.


Nem tetszett a 3-3

Több oldalról értetlenség fogadta a közbeszerzési eljárás nyerteseiről szóló, a részteljesítések alapján megszületett 3-3-as döntést, amely úgy tűnik, figyelmen kívül hagyta a korábban felső, minisztáriumi szinten is propagált, szolgáltatásalapú megoldást, hiszen a közbeszerzésnek, illetve a központosításnak nem része az ASP. (Nem is merjük feltételezni, hogy az – finoman fogalmazva – szállítói lobbiérdekeknek, uram bocsá’ polgármestereken, jegyzőkön keresztüli politikai nyomásnak esett áldozatul.) Így nincs mit csodálni azon, hogy a döntést sokan az ASP elleni „támadásnak” vélték, nem értve, hogy szolgálhatná az, az eddig propagáltak ellenében, a kistérségek számára anyagilag is kedvezőbb, pénzügyileg tervezhető, az informatikushiányos állapotukra is megoldást jelentő üzemeltetést.

A mostani döntés a korábbi, ASP-t sugalló irányt elfogadó Szombathelyt is nehéz helyzetbe hozta, és a 39 kistelepülésük számára egységes iratkezelést biztosító megoldásuk átgondolására kényszeríti. Félő, hogy a már fent említett 3-3 választható szállító esetében a felhasználók oktatása és később a szupport is a rendszer használatát nehezítő vagy elimináló nehézségekbe ütközik.

A most zajló eseményeket a technológia oldaláról szemlélő EMC a fentiek kapcsán egyrészt a kompromisszumok mentén történő, mindkét oldal által elfogadható, közösíthető halmazba tartozó szabályozás fontosságát hangsúlyozta. Technológiára leképezve ez a közösíthető szolgáltatások meghatározott (de ma még nem létező) halmazán alapuló központi ASP-szolgáltatásként képzelhető el, csakis az egész közösség számára lényeges szolgáltatásokkal. Erre építhető lenne egy, a lokális igények kielégítését szolgáló réteg, ám Belső Barnabás szerint ennek strukturáltsága ma még nem látható. Példaként az elvileg ASP-központon keresztül kielégíthető, de nem minden önkormányzatnál jelentkező digitalizálási igény leválasztásának és lokális igényként kezelésének ma még megoldhatatlannak látszó problémáját említette. Saját kompetenciájuk irányába terelve a megoldást, a minősített rendszerek hátterében egy komplexebb tartalomkezelő, dokumentumkezelő rendszert képzelnek el, amely azt a robosztusságot, adatbiztonságot, jogosultsági rendszert garantálhatná, amelyre a jelenlegi minősített iratkezelő rendszer fejlesztői kevésbé fókuszálnak.

 
 
 

Belépés

 

 

Regisztráció