Ügyfél az egész világ (2. rész)

Operatív CRM - piaci szereplők

3 / 4 oldal

CRM-mel összefüggő cikksorozatunk második részében a gyártók hazai képviselőitől korábban elhangzottak kiegészítéseként most az egyes piaci szereplőket, illetve azok termékeit érintő, az elmúlt néhány évben végbement legjellemzőbb változásokat foglaltuk össze. S hogy a nagyágyúk mellett a kisebb, hazánkban is képviselt gyártókkal, illetve a magyar fejlesztésekkel szemben se legyünk mostohák, röviden ezek főbb ismérveire is kitérünk. Ahol a gyártók, forgalmazók erre nyitottak voltak, ott a témával összefüggésben készült, a termékeket összegző tabellában azok jellemzőit is feltüntettük.


Microsoft – sokszínű ügyfél, sokszínű igény

Az egyfajta keretrendszernek tekinthető Microsoft CRM-ben a leglényegesebb változásokat az üzletiintelligencia-képességek, a bármely rendszerrel létesíthető kétirányú adatkapcsolat, a nagyvállalati környezetben való működés feltételeinek, illetve az adatmodell felépítése rugalmasságának javulása jelentette.
Mivel a CRM-igények és a rendelkezésre álló szoftvertechnológiák átfedésben vannak, ezért az MS CRM-nek nagy versenytársa pl. az MS űrlap-, portál- és munkafolyamat-szervező megoldása. Egy már beépített ügyfélfókuszú, tranzakció típusú logikát ugyanis nem szabad megerőszakolni, ilyen feladatot portállal érdemes megoldani.

Az MS CRM az MS üzleti rendszereinek első Microsoft-fejlesztéssel készült, nem pedig felvásárolt tagja. A Microsoft, a Business Solution divízió létrehozásával, az üzleti megoldások forgalmazásával a „régi motorosok” között felosztott, bár épp konszolidációs fázisban lévő piacokra tette be a lábát, és kezdett harcba a minél előkelőbb helyezésért. Az MS CRM első verziója még nem aratott osztatlan sikert, de a ma forgalomban lévő 3-as és 4-es változat iránt már nem maradt a piac érzéketlen. „Felhasználóbarátabb kezelési technika, rugalmasabb adatmodell, egyszerűbb nyelvváltás és devizakezelés irányította a nagyvállalatok figyelmét a termék felé – sorolja Wentzel István, a Microsoft Magyarország üzleti megoldások divíziójának vezető értékesítő munkatársa. – Az első változatba betett Chrystal Reports megoldást a 3.0-ban már az SQL Rewporting Services váltotta fel, mögötte standard SQL-lel. Microsoft-technológiákra épül, kiváló példaként arra, hogyan kell a rendelkezésre álló technológiákat üzleti alkalmazások céljára kihasználni, amit maximálisan meg is tesz.

update Software – update.seven

Az update Software, a piac igényeihez és a globalizáció kívánalmaihoz igazodva, stratégiáját és a terméket is érintő változásokon ment át az elmúlt években. Az átalakuló vevőstruktúrához igazodva fokozatosan térnek át korábbi geopolitikai struktúráikról üzlet- és iparágszerintire, amely termékszinten a dinamikus adatmodell és a vertikális logika kombinációjában jelenik meg. Az iparágakra történő specializáció során egy közös magból indult a fejlesztés, de ma már három egymásra hasonlító, ám a rendszeren belül lefedett területeket tekintve kissé eltérő adatbázisuk létezik. A hazai leányvállalat irányítása mellett a cég regionális vezetői feladatait is ellátó Rajkay Mátyás egy példán keresztül érzékelteti a különbségeket. „Három modellünk van: az univerzális CRM-rendszer, vagyis a hagyományos B2B, elsősorban az FMCG számára, valamint az egészségünk megőrzésével, gyógyítással kapcsolatos szolgáltatók és gyártók céljainak hatékonyabb megvalósítását célzó OTC (Over The Counter), és külön modell készült a pénzintézeteknek. Az OTC-ben értelemszerűen másképp képeződnek le a saleseljárások, mint a B2B-ben, és megint másképp a life cycle managementet preferáló pénzintézetek számára készült modellben. Ez utóbbira a B2B- és az OTC-ügyfeleknél nincs szükség. Vagyis a folyamatok diktálják a specializációkat.”

Az iparágat jellemző tipikus folyamatok és eljárások egy részét, ha célszerű, az update beépíti a standardba. Ez történt például a nemrég a B2B-standard részévé váló szervizfolyamatokkal. Más esetben az iparágat jellemző klasszikus folyamatok és eljárások egy template-be foglalva tölthetők be az alaprendszerbe, ahogy ez a gépipar, nevezetesen a Maschinenbauk igényeinek kielégítésekor is történt. Az update alaprendszere lefedi a folyamatok körülbelül 60-70 százalékát, ám template-ekkel akár 85-90 százalék is elérhető. Így csak a cég jellegzetességeit tartalmazó maradék 10-15 százalék igényel paraméterezést.

A médiánál is hasonló módon járnak el. „Egy Axel Springer nagyságú cégnél a cégstandardok, céges folyamatok nagyon template-barátok, de tágabb értelemben nézve a médiákat már eltérők lehetnek, vagyis pl. az online és a print média eltérő igényei már csak paraméterezéssel elégíthetők ki – teszi hozzá Rajkay.

Technológia tekintetében a korábban kizárólag kliens/szerver megoldás mellett az internet terjedésével mind inkább teret nyert webes változat megjelenése volt a legjelentősebb változás. A CRM elérését szolgáló, mára a PDA-tól a mobilon, iPhone-on át a különböző webes lehetőségekig szélesedett csatornakínálat is folyamatosan gazdagodik. Mind nagyobb biztonsággal alkalmazható és egyre jobban skálázható a dot.net architektúra, a néhány ezres és a többmilliós adatmennyiség kezelése sem jelent gondot.

Az update nemzetközi piacot preferáló stratégiájához igazodva az update.seven 23 nyugati és 4 ázsiai (japán, kínai, koreai) nyelven „beszél”. A cégnek 8 országban van leányvállalata, és 53 országban vannak ügyfelei.

 
 
 

Belépés

 

 

Regisztráció