Ügyfél az egész világ (1. rész)
Operatív CRM - piac, trendek, jellegzetességek
2008. augusztus 8.
Szaporodnak az interneten az üzleti megoldások, többek között a CRM és az ERP piacával, a termékek jellemzőivel, bevezetési és üzemeltetési gyakorlatával foglalkozó magyar nyelvű weboldalak.
Iparági megoldások
Az iparági irányultság is a termékfejlesztések közös jellemzője, de nagyobb falat, így érdemes külön fejezetben tárgyalni. Az egyes ipar- és szolgáltatási ágak specializációihoz való igazodás, ahogy az ERP-nél, a CRM esetében is piacszerzési lehetőség, amelyben a különböző template-ekkel, fejlesztésekkel az iparágakra specializált termékek szerepe legalább akkora, mint bevezetésük során a szakértőkben felgyűlő mind több rétű s a későbbi projektek során kamatoztatható szakértői tapasztalat.
Az update szervezetileg is reagál az egyre erősebben jelentkező, szektoronként eltérő igényekre. Két, már országoktól független, nemzetközi szintéren dolgozó iparág-specifikus leányvállalatuk egyike a bankszektort megcélzó Financial Services International. A másik a korábbi health care ICCH-t (International Competence Center Healthcare) elnevezésre váltó, annál szélesebb fókuszú, többek között már géntechnológiai területeket is megcélzó Life Sciences International. Az új struktúrával a multinacionálisan működő, Pfizerhez hasonló cégek, a hozzájuk kötődő, országonként nehézkesen, de központilag rugalmasan kezelhető orvoslátogatói hálózatok munkáját kívánják az erre a területre a lábát korábban már betevő update.sevennel támogatni.
A cég már említett, a geopolitikától az iparágak irányába történt stratégiaváltása a fentebb felsoroltakon túl további, az update számára stratégiaiként kezelt négy területet érint. Nemzetközi iparági részleget terveznek például a média felőli fokozódó igény kielégítésére. Ügyfelük többek között – igaz, még nem minden országban – a nemzetközi stratégiát folytató Axel Springer, de tévécsatornák, valamint hagyományos és online hírügynökségek is használják már az update termékét, elsősorban a corporate ügyfelekkel való B2B-üzletekhez. Negyedik kiemelt terület az építőipar, ahol a sokfele értékesítő, komplikált eladási struktúrában dolgozó, országonként, de még országokon belüli közigazgatási egységenként is eltérő szabályozásokhoz igazodni kénytelen beszállítókat (nyílászáró-, tégla-, üveg-, burkolatgyártók stb.) célozzák meg. Az ötödik fókusz az elsősorban a német piacon erős jelenlétű, ott Maschinen- und Anlagenbauként ismert gépgyártó vállalatokra irányul. Ezeknek a nagyon specializált termékeknek (pl. CNC-gépek alkatrészeit képező szenzorok) a gyártására szakosodott cégeknek olyan nagy generalistákkal kell versenyezniük, mint a náluk sokkal jobb értékesítési kapcsolatokkal bíró Siemens vagy a GE. „Piacképességük megőrzéséhez, szűk potenciális ügyfélkörük megtalálásához és a termékek életciklusa alatti széles körű támogatásához komplikált, funkciógazdag CRM-megoldásra van szükségük” – indokolja irányukba tett lépésüket az update Software Magyarország ügyvezetője. A hatodik a nemzetközi struktúrákban gondolkodó FMCG. „Nő a tejipari ügyfelek száma – teszi hozzá Rajkay –, ezen a piacon a kis árrés és a nemzetközi partnerkapcsolatok ápolásának kényszere (pl. a holland tejet Görögországban dolgozzák fel, és Oroszországban értékesítik) hajtja a cégeket a CRM-alkalmazások felé.”
Minél komplikáltabb egy FMCG-cég eladási struktúrája, annál hajlamosabb CRM-et bevezetni. S valószínűleg nagy számban vannak ilyenek, mert az FMCG-szektort mint ígéretes CRM-alkalmazót gyakorlatilag minden gyártó pozitív előjellel említi.
Az Oracle nemcsak a CRM-et, de minden termékét illetően következetes iparági politikát folytat, fejlesztései és felvásárlásai is ezt szolgálják. Öt iparág igényeinek teljes kielégítésére koncentrál, közülük az első két helyen a telekomok és a pénzintézetek állnak – ez utóbbira példa a legutóbbi, egy biztosítói alaprendszert gyártó cég felvásárlása. Az iparági fókusz az CRM-rendszereikig is elér. A bennük lévő iparági modulokon túl azonban az iparágon belüli folyamatok összességének támogatására törekszenek, ezt célozza többek között a banki számlavezető rendszer, az iFlex és a Siebel integrációja.
A Microsoft DYN CRM-iparági megoldásait, ahogy a többi üzleti rendszerük esetében, partnerek fejlesztik. Svéd partnercége, a Braimstone a gyógyszeripar számára fejlesztett megoldásával idén nyert innovációs partneri díjat. De retailre is készültek megoldások.
Az SAP-nál is stratégia az iparági támogatottság, banki, közművi, gyógyszergyártási CRM-megoldásaik az alaprendszerrel integráltak. „Mivel Magyarországon gyakorlatilag minden nagy és közepes közműcég használ SAP-megoldást, ezért a CRM szempontjából is kiemelten fontosak – emel ki közülük egyet Tracsek Ferenc. – Az SAP CRM-nek a közműspecifikus része integrált az SAP ISU ERP-megoldással, mindkettő ugyanazt az adatstruktúrát kezeli. Egy contact vagy call centeresnek így rálátása van például az ügyfél számlatörténetére, mérőóraállására, de még fizetési moráljára is.”