Ügyfél az egész világ (1. rész)
Operatív CRM - piac, trendek, jellegzetességek
2008. augusztus 8.
Szaporodnak az interneten az üzleti megoldások, többek között a CRM és az ERP piacával, a termékek jellemzőivel, bevezetési és üzemeltetési gyakorlatával foglalkozó magyar nyelvű weboldalak.
Verzióváltások, interfészek
Nem mellékes – a CRM-en túl bármely üzleti alkalmazás esetében –, milyen sorsra jutnak verzióváltáskor az extrém felhasználói igényeknek eleget tevő kisebb fejlesztések. A legkézenfekvőbb megoldás, ha nincsenek ilyenek, ezért minimalizálásukat paraméterezéssel módosítható adatmodellel igyekeznek elérni. Az update-nél a gyakorlatban ez korlátlanul növelhető mezőszámot jelent, amelyeket a rendszer automatikusan leindexel, az adatmodellen belül kézben tart, s az összefüggéseket is dokumentálja. Ezek esetében a verzióváltás zökkenőmentes. Ha az ügyfél mégis maga hoz létre egy, a standardból hiányzó funkciót, előfordulhat, hogy azt az új változat már tartalmazza, hiszen a gyártók többsége felfigyel a több helyről érkező „extra” igényekre. Ez esetben váltáskor célszerűbb az egyedi fejlesztés átvitele helyett a rizikó nélküli standardot választani.
Azonban az együttműködés a különböző rendszerekkel sok interfészt generál, amelyek spektruma – az éjszaka batch módban egyszer átadott adatoktól a call centerekben megvalósuló real time adatváltásig – igen széles. De még az is lehet, teszi hozzá Rajkay, hogy egy CRM-lépés, pl. egy szerviztevékenységgel kapcsolatban felmerülő extrém igény, kiold egy mindennel szemben prioritást élvező folyamatot az ERP-ben, vagy fordítva. Ezeket a kommunikációs és ügyintézési folyamatokat az interfészeken keresztül kell kezelni. Ennek zökkenőmentessége érdekében akár versenyelőnyt is hozhat a nagy üzleti rendszerek gyártóitól kiinduló szabványosítási törekvésekhez való csatlakozás. Az SAP esetében ez az alkalmazások összhangját elősegítő NetWeaver protokollhoz, míg a Microsoftnál a WebService-hez való igazodást jelenti. A rendszerhatárokon túli összefüggések megértése és az azokhoz való igazodás képessége magas szintű, konzulens jellegű munkát igényel, jegyzi meg Rajkay, hozzátéve, hogy az SAP már tanúsította az update.sevent.
Az SAP-nek többéves tapasztalata van abban, hogyan kell úgy új verziókat kihozni, hogy a váltás a lehető legkevesebb gonddal járjon. Most – a termékek NetWeaver-platformra kerülésével összefüggésben – a verziószámok egyszerűsítésén, a verzióváltások rugalmasságának javításán dolgozik.