
A hazai e-kereskedők számára is ajánlott – többnyire évek óta ismert, csak nem alkalmazott – megoldások között Duma László a logisztikai cégekkel kötött stratégiai szövetséget említi. Saját futár alkalmazása csak kis területen belül célszerű. Vízióként a forgalmasabb, a vevők által gyakran látogatott csomópontokon (pályaudvarokon, bevásárlóközpontokban stb.) kialakított gyűjtőhelyeket vázolja fel, ahol a háztól házig szállítás alternatívájaként a vevők átvehetik küldeményeiket. Másik lehetőségként a jól megválasztott informatikai fejlesztések alkalmazását említi, az esetenként ezzel együtt járó üzleti, szervezési változások szükségességét sem hallgatva el. Ahhoz, hogy az RFID technológia alkalmazása a kiszállítás teljes folyamatában elterjedjen, Duma szerint még minimum 3-5 évre van szükség. A vállalati folyamatok és azok elektronizációja (értsük alatta az e-kereskedőkét is) ma még kevés esetben érinti, integrálja a szállítást is.
A hazai e-kereskedők még adósak az internetes vásárlók elvárásainak markáns változásaira adható válaszokkal, s nincsenek tisztában a vevő ajtajáig tartó kiszolgálási folyamat minőségének elégedettséget befolyásoló hatásával. Az esetleg meglévő informatikai és szállítási eszközök nem az e-kereskedelem célját szolgálják. Esedékes tehát a speciális szállítóeszközökre, eszközgazdálkodási megoldásra történő cseréjük; aki erre nem kíván beruházni, annak az informatizáltság tekintetében is felkészült csomagszállítótól érdemes ezt szolgáltatásként igénybe vennie. Az ügyféligények kielégítése, az üzlet felfuttatása tehát folyamatos fejlesztést igényel. Akik erre önmaguk nem képesek, azok csatlakozhatnak az ügyfelek eredményesebb kiszolgálását célzó pontokat felmutatni képes olyan hálózatokhoz, amelyek tagjaként piacon maradásuknak, üzletfejlesztésüknek és a nemzetközi szintérre lépésüknek is nagyobb az esélye.
Az idei SZEK-konferencián ezt a hazai viszonylatban is sok gondot jelentő területet a nemzetközi színtérre történő kilépés függvényében, kerekasztal-beszélgetés keretében boncolták – Kiss Egon Ervin moderálásával – három, már nemzetközi piaci szereplőként is ismert logisztikai, csomagszállítási vállalkozás, a DPD, a GLS és a Magyar Posta Zrt. MPL-üzletágának képviselői.