Van még mit javítani

3 / 7 oldal

Magyarországon is gombamód szaporodnak a végfelhasználót célzó e-kereskedő cégek, és mind több hagyományos bolt nyit plusz értékesítési csatornaként webáruházat. A gyűjtősite-ok linkajánlói gyakorlatilag naponta hívják fel a szerkesztők figyelmét a legkülönbözőbb kínálatú és fejlettségi szintű webáruházra. Ugyanakkor az interneten keresztüli áru- és szolgáltatásforgalom, bár az előző évekhez képest jelentős, tendenciózus növekedést mutat, volumenét tekintve még mindig alig fele a nemzetközi átlagnak.



Azoknak, akik csak kíváncsiságból bóklásznak a neten, de a tudatosan termék után kutató, rutinos e-vásárlóknak is segítségül szolgálnak a webáruházi linkgyűjtemények. Az igényes, döglött webhelyektől időben megszabaduló, az új kínálatot is figyelemmel kísérő linkajánlatok rendszeres látogatói szembesülnek az említett magas fluktuációval. Ugyanakkor az új webboltok megjelenéséből jól láthatják, hogy egy-egy időszakban melyek a webes vásárlás felkapott termék- és szolgáltatástípusai. Arról azonban kevésbé tájékozódhatnak, hogy házon belül foglalkoztatott futárok, állandó szerződött partnerek vagy alkalmi szállítócégek hozzák-e házhoz árujukat, időegyeztetés érdekében felvehetik-e bárkivel is a kapcsolatot, és gyakran a szállítás ára sem szerepel az e-boltok információi között.

Ez a néhány mondat az e-vállalkozások erényeinek és hibáinak csak a töredékével foglalkozott, a környezeti hatásokra (szabályozások, állami szerepvállalás, gazdasági és politikai helyzet, nemzetközi piac stb.) kis sem tértünk. Gyerekcipőben jár tehát idehaza (is) a B2C, ám a „felnövésében” érdekelt s ezért már fennállása óta sokat tevő, az e-kereskedelmi vállalkozásokat tömörítő SZEK (www.szek.org) idei konferenciájának vezérfonalát mégis a nemzetközi megjelenés lehetőségei és veszélyei képezték. De hogy ne feledje a hallgatóság a bevezetőben leírtakat, a GKIeNET Internetkutató ügyvezetője, Kis Gergely a hazai állapotokból indult ki.

Követési távolság

A nemzetközi irányokat 2-4 éves késéssel követő magyarországi e-kereskedelem fejlődési lehetőségeinek sokáig az elektronikus vásárlás iránti közöny szabott határt. A fejlődés tekintetében, bár a növekedést jelző számok magasak, az alacsony bázis miatt nincs ok komoly elégedettségre. A Longtail tetején álló néhány, napi több mint százezres látogatószámot rendszeresen elérő szolgáltatás azonban arra enged következtetni, hogy nem reménytelen a helyzetünk.

Az e-piac főbb jellemzőit feltáró GKIeNET-felmérésből levont következtetésekből mind a kínálat, mind a kereslet oldalán van mit megszívlelni.

 
 
 

Belépés

 

 

Regisztráció