Logisztikai teherkapu - fokozott biztonság

Fejlesztés alatt áll, és várhatóan 2010-re épül ki teljes funkcionalitással a hazai Tesco-lánc logisztikai központja, illetve az ADT Fire&Security Kft. közös projektje. A gépjárművek ki- és beléptetési biztonsági kockázatának minimalizálása mellett a beléptetési idők csökkenését és az elektronikus ügyintézésre való átállás lehetőségét is megteremtő integrált informatikai és biztonsági megoldás a két cég közötti hosszú távú együttműködés legkiemelkedőbb produktuma lesz. A „2010 logisztikai teherkapuja” elnevezésű rendszerterv első bemutatkozója a Magyar Logisztikai Egyesület legutóbbi konferenciáján volt, ismertetését az ADT Fire&Security Kft. műszaki igazgatója, Bónis Sándor vállalta magára.

A logisztikai bázisok működtetésének kényes pontja a gépjárművek ki- és beléptetésével kapcsolatos folyamatok biztonsága. A szakmán belül közismert az adminisztratív oldal nagy emberierőforrás-igénye és ezzel is összefüggő költségessége. Ezért az átfutási időt csökkentő, a racionális, gyors ügyintézést lehetővé tevő folyamatautomatizálás jelentős eredményekkel kecsegtet. Mivel ma már a biztonságtechnika is gyakorlatilag minden területén „informatikafüggő”, a biztonság ugyancsak integrálható a fenti elképzelésbe.

A logisztikai megoldások fejlesztőinek leginkább a torlódásokkal, a burjánzó adminisztrációval és az emberi figyelmetlenségből fakadó biztonsági kockázatokkal kell szembenézniük, véli Bónis Sándor. A kockázatokat minimalizáló, a Tesco logisztikai, informatikai és biztonsági osztályával közösen kidolgozott terv alapján megvalósuló rendszer alapeleme a jelenlegi elképzelések szerint egy, a járműről, vezetőjéről és a plombált rakományról információkat tároló, olvasható belső memóriás, a kontaktolvasás lehetőségét is biztosító proxykártya. Az automatizált folyamatok során a be- és kiléptetéskor leolvasókon keresztül történő adatellenőrzésen túl fényképfelvétel is készülhet a járműről és vezetőjéről. A piacon lévő, bármely országból származó rendszámtáblákat leolvasni képes szoftvereket néhány éven belül az arcfelismerés alapján történő személyazonosítást garantáló programok követik, így akár a portaszolgálat egésze automatizálható. A megoldás a gépjárművek nyomon követését is tartalmazza.

A rendszer eltérően kezelné a saját és az idegen járművet, mivel az előbbinek már minden adata szerepel az adatbázisban, míg az utóbbiét belépéskor kell felvenni. A papírt és ceruzát kiiktató, számítógépen keresztüli adatfelvétel a portaszolgálatnál, a rendszerrel történő közvetlen vagy PDA-n keresztüli kommunikáció útján történhet. A ki- és beléptetés elektronizált, de a végső döntés továbbra is emberi kézben maradna. A kiléptetés biztonságát az előszűrés utáni, zsiliprendszeren keresztüli kiléptetéssel fokoznák.

A zökkenőmentes ügymenet, a nyomon követés és ellenőrzés céljainak szolgálata mellett a rendszer a riasztási események kezelésébe is bekapcsolódhat. A kártyán és az egyre növekvő adminisztrációs adatbázisban tárolt információkkal kapcsolatos elképzelés – kiváltképp a hazai piacon – fenyegetőnek és törékenynek tűnhet. A „Nagy Testvér-ijedelmeket”, az esetleges adatvédelmi aggályokat Bónis Sándor azzal hárította el, hogy a gépjárművel kapcsolatos adatok ugyan benn maradnak a rendszerben, de a személyeké – a fényképeket is beleértve – naponta törlődnek. A kártya esetleges megsérülése, elvesztése esetén pedig az adatbázisból lehívott információk – egy ismételt ellenőrzést követően – új kártyára írhatók.

Bár a bemutatott előzetes terv egy adott logisztikai ügyféllel szoros együttműködésben készült, az ADT műszaki vezetője bízik abban, hogy az eredményes megvalósítás után máshol is lesz igény a „2010 logisztikai teherkapuja” által kínáltakra. A fejlesztést minden esetben a konkrét helyszínen adott lehetőségek határozzák meg. Az ADT Fire&Security Kft. rendszere igazodik a ma Magyarországon sávszélességben, informatikai hálózatban rendelkezésre álló feltételekhez, s az amerikai és nyugat-európai minták ismeretében készülő szoftverek fejlesztése is a lokális viszonyok figyelembevételével történik.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció