Ez nem jótékonyság, ez üzlet

5/ 5 oldal

Jól felfogott érdekből és nem jótékonyságból közelítenek az informatikai cégek a felsőoktatáshoz. (Cikkünk az informatikai cégek és a felsőoktatási intézmények együttműködéséről szóló sorozat következő része.)


Kooperációs csúcs

A kooperatív képzés gondolata és gyakorlati megvalósítása a 90-es évek közepén, a BMF-en született meg, megújult változatát ma már több intézmény is alkalmazza. Ennek a tantárgyi vizsgákon már sikeresen túljutott végzős, de még intézményi státusú hallgatók számára kitalált, az elhelyezkedésüket is segítő, kezdetben 5-10 hónapos, ma gyakorlatilag egyszemeszteres képzésnek egyfajta tudástranszferszerep is jutott. A szakdolgozattémát adó cégeknél a kidolgozáson munkálkodó hallgatók hetente 3 napot az ottani konzulens szárnyai alatt, kettőt az intézményben, az általuk választott, a munkájukat segítő tantárgycsoport óráin töltenek. Az esetleges anyagi vonzat már kar–vállalat közötti megállapodás függvénye. A start idején a kooperatív képzésben részt vevők 80 százalékának ajánlottak állást a képzésbe bekapcsolódó cégek. Ma már az arány nem ilyen kedvező.
 

Szakdolgozat

Sok hallgató már a képzési idő alatt vállal munkát. Jó esetben a megoldásra váró szakmai feladattal összefüggésben szakdolgozattémát is munkahelyükről kapnak. A nem mondvacsinált feladat motiváló hatása vitathatatlan, ami a minőségi megoldásra s a szakdolgozat sikerére egyaránt garancia.
Kiemelten az üzleti intelligenciával (elemzőszoftverekkel, adatbányászati termékekkel stb.) foglalkozó vállalkozásoknál gyakoriak az üzlet elsősége miatt parkolópályára állított, részben vagy egészében nonprofit szakdolgozat- és/vagy doktoridisszertáció-témák. Az ezeken dolgozók később állásajánlatra is számíthatnak.


A változások (kreditrendszer, bolognai rendszer bevezetése) remélhetőleg csak átmenetileg, de lefékezték a mindhárom oldal (hallgató, intézmény, cég) számára hasznos képzési forma terjedését. Pozitív változást a várhatóan a bolognai rendszer stabilizálódásával növekvő végzőslétszám mellett a vállalatok hozzáállásának változása hozhatna. Bíztató, hogy ma már nem kell ecsetelni, mert értik a cégek a kooperatív képzés, a végzést követően azonnal érdemben hadra fogható friss munkaerő előnyeit, ám a válsággal való küzdelmük jelenleg csökkenti ennek esélyeit. A feltételeknek is megfelelő cégek felkutatásában komoly szerepük lehet a cégekkel szoros kapcsolatban álló kompetencia-központoknak (már ahol vannak).
Ne lehet persze mindent a vállalatok hozzáállására fogni. Mert míg a szakképzési támogatást nyújtók számát tekintve példaértékű Debrecenben, ki tudja miért, a hallgatók gyakornoki elhelyezése valóban nehézkes, addig Szegeden fordított a helyzet. Hiába a nagy céges érdeklődés, ha nehezen találhatók az igényeknek megfelelő hallgatók.

Lesz még jobb is

Az együttműködések elmélyítésének és kiszélesítésének lehetőségeiről nincs egységes vélemény. Szükségét egyik fél sem vitatja, de hogy melyik oldalnak kellene ezért többet tenni, azt eltérően ítélik meg. Jó jel, hogy nem látni sárdobálást, sőt gyakori az „önhibáztatás”. A kapcsolatok hiányát, nem megfelelő szintjét a cégek anyagi lehetőségeik korlátjaival, az intézmények rugalmatlanságukkal, zsúfoltságukkal, oktató-, hely- és időhiányukkal magyarázzák. Úgy tűnik, mintha kezdenék kiismerni egymást, s körvonalazódna a közös útkeresés.
Vannak persze a vállalatok fokozott jelenléte miatt a felsőoktatás függetlenségét veszélyben érzők. Ám mind többen látják be, hogy nem lehet a piaci elvárásokkal szemben csak elméletben felkészült, ezért a munkaerőpiacon eladhatatlan hallgatókat dobni a mélyvízbe.

(A következőkben szakemberek, oktatók, vezetők segítenek cégük, karuk, tanszékük fentiekkel összefüggő programjának, lehetőségeinek, tapasztalatainak megismerésében.)

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció