Ügyfél az egész világ (1. rész)
Operatív CRM - piac, trendek, jellegzetességek
2008. augusztus 8.
Szaporodnak az interneten az üzleti megoldások, többek között a CRM és az ERP piacával, a termékek jellemzőivel, bevezetési és üzemeltetési gyakorlatával foglalkozó magyar nyelvű weboldalak.
Irányvonalak
Mielőtt olvasóink figyelmében ajánlanám sorozatunk következő, az egyes gyártók rendszerei fejlődésének, illetve a jelenlegi verziók főbb jellemzőinek és a jövőbeni fejlesztési irányoknak az ismertetését is tartalmazó cikkét, összefoglalunk néhány, a fejlesztések kapcsán több gyártó által is megfogalmazott közös jellemzőt. Ilyen például az SAP és az update által is hangoztatott 360 fokos rálátás az ügyfélre. A marketing, az értékesítés és a szerviz egymással összefüggő, így az informatikai támogatást tekintve is integráció után kiáltó terület. Hatékonyságuk kellő adatmennyiség esetén – ahogy fentebb már volt szó róla – analitikus lehetőségek integrációjával is növelhető. Ha ERP-vel is integráltak, létrejöhet a már említett 360 fokos látószög az ügyfelek irányába.
Legmarkánsabb és leginkább jövőbe tekintő véleményt Göndör fogalmazott meg, nem is a termékfejlesztések, hanem az ERP CRM-modulok és a CRM-rendszerek közti különbséget firtató kérdés kapcsán. „A fejlesztések terméktípustól függetlenül a legkülönbözőbb irányban összekapcsolható building blockok keletkezésének irányába haladnak, vége az egyeduralmi hegemóniáknak. Nem az általam képviselt cég, csupán a magánvéleményem szerint megkezdődött a felkészülés a SOA irányába történő átalakulásra. Amennyiben teret nyer, az általa kínált célorientált alkalmazásokból, service-ekből összerakható, a vállalat különböző tevékenységi területeit, illetve irányítását támogató megoldások felépítésekor majd csak az számít, melyik standardizált kapcsolatrendszerrel bíró service miben a legjobb. Ezzel várhatóan helyük lesz a piacon azoknak a kisebb cégeknek is, amelyek majd jól irányzott minőségi fejlesztésekkel, az igényeknek magas szinten megfelelő service-eket kínálnak. A megvalósulásig még sok lépés áll előttünk, de a webes technikák alakulását nézve termékoldalon már vannak erre utaló jelek. Az internet addig is kitűnő „gyakorlótér”, ahol a problémák megoldásához legközelebb vivő megoldást keresve megpróbáljuk a saját egyéni igényeinket a hatalmas háttéradatbázis nyújtotta kínálattal összehasonlíthatóvá tenni. Minél pontosabban artikuláljuk, mire van szükségünk, annál nagyobb valószínűséggel találjuk meg a számunkra legkedvezőbb megoldást. Hogy mindez mikor éri el a nagy szoftverrendszereket, vagyis mikor bomlanak fel service-ekre, csak idő kérdése. Reális esélyét látom, hogy a SOA térnyerésével tíz év múlva már nem tanácsadók állítanak össze egy-egy alkalmazást, hanem a gyártók biztosítják technikailag a kompatibilitást. A kulcstudás az üzletifolyamat-elemek, vagyis annak felismerése lesz, hogyan kell a folyamatot úgy szétszedni, hogy a „darabjai” a fellelhető legjobb service-ekkel legyenek lefedhetők. Az átstrukturálódás eredményeként már CRM esetében sem a gyártó neve vagy terméke lesz a domináns, hanem az a tudás, képesség, amely például a promóciókezelés vagy más tevékenység olyan üzletifolyamat-elemekre bontásához kell, amelyhez megtalálható a legjobb service.” |
Komoly fejlődést értek el a gyártók a rendszerek integrációja terén. Négy évvel korábban ezt még főként problémaforrásként említették a cégek, ma már szabványos felületek alkalmazása segíti, s a SOA terjedése még inkább átlendítheti a potenciális ügyfeleket és gyártókat, szállítókat ezen a problémán. Riportalanyaink közül többen is céloztak rá, hogy a SOA térnyerése jelentős változást generál majd – ahogy ez az Oracle legújabb fejlesztésein már látszik is - és nem csak a CRM-termékek piacán. S bár ennek csak a cégek közép- és hosszú távú stratégiájára, üzletpolitikájára lehet hatása, azért nem árt megbarátkozni a gondolattal.
Kapcsolódó cikkek
- Online alapú szoftverrendszer megoldás a Kulcs-Softtól
- Egyedülálló a piacon: szolgáltatásként kínált CRM az update-től
- Kulcs-CRM
- Update: CRM Revolution a biztosítók számára
- SAP CRM minden szinten
- SAP CRM minden szinten
- A válság túlélésének kódja: CRM
- Szoftverüzletágat indított a CompLex
- Érzelem- és beszédfelismerés integrációja hangrögzítéssel
- Update az UniCredit Banknál