Előző számunkban megkezdett BI-összeállításunk folytatásaként egy feltörekvő és három potenciális felvásárlási célpontként emlegetett vállalkozásra, valamint az ERP-gyártók BI-integrációs törekvéseire összpontosítunk. A BI világában is térhódításra készülő Microsoft ez utóbbi kapcsán szintén érdekelt, rajta kívül a felvásárlások útján önmagát is mind inkább vonzó célponttá tevő Business Objects, a hazai vállalatok körében a BI-cégek közül leginkább ismert Cognos és az organikus fejlődés útját választó MicroStrategy üzletpolitikája alakulásával, kínálatának fejlődésével és hazai pozíciójával foglalkozunk.
Versenyben vannak
Cikkünkben a Cognos, a MicroStrategy, valamint az Oracle és a Microsoft mellett ERP-piaci szereplőként a BI-piacot is megcélzó SAP kerül röviden terítékre – elsősorban az idei történésekre koncentrálva.
A BI-fejlesztések többségükben két oldalról indultak. Az egyik a riportok, a másik az adatbázis-kezelők, adattárházak, elemzőeszközök oldala, s a gyártók ezek fejlesztése vagy akvizíció útján, illetve szoros, a fejlesztéseiket is befolyásoló partnerségekkel „teljesítették” ki portfólióikat. A Magyarországon is jelentős penetrációjú, a ma már 100 százalékos FreeSoft-tulajdonban lévő Axis által képviselt Cognos is ez utóbbi úton, a Sybase-zel partnerségre lépve tett szert a hatékony elemzést, dinamikus riportozást, moduláris bővítést garantáló BI-eszközkészlete mellett adattárház-technológiára. Ez utóbbi projektjeinek back-endjét, míg a Cognos BI a front-end felhasználói környezetet biztosítja. Az elemzés a PowerPlay nevű többdimenziós (OLAP) készlettel történik. Így ma már a Cognos szoftverei a szakterületi adattárak létrehozásától a sokoldalú kimutatásokon és elemzéseken át a megjelenítésig biztosítják azt a széles körű funkcionalitást és rugalmasságot, amire ma egy vállalatnak tevékenységétől függetlenül szüksége van piaci helye megtartásához vagy javításához.
Együttműködők
Az adattárház-technológiával szembeni leggyakoribb igényként a minimális input/output igénybevétel melletti lekérdezésre – mind gyakrabban az ad hoc lekérdezésre – optimalizáltság jelentkezik. Gazdaságosság szempontjából fontos a tárhelyigény minimalizálása, a felsoroltakon túl pedig az adatok egyszerű elérhetősége. A Sybase speciális tárolási struktúrája melletti szabványos front-end még heterogén környezetben is könnyű kommunikációt biztosít. Ez utóbbiban komoly szerepet játszik a Cognos-alapokon az említett környezetre optimalizálható lekérdezés, riportozás. Az elemzéshez a Cognos OLAP-technikája alkalmazható, amely például országos szinten több telephellyel rendelkező intézmények, cégek esetében képi információkkal (grafika, térkép) is átláthatóbbá teszi az eredményeket. Mivel ugyanazon OLAP-kocka többféle nézete is definiálható a jogosultsági rendszerbe, igény szerinti személyre szabhatók a lekérdezések. A fenti megoldásokat alkalmazóknál az elemzéseknek nem az eszközkorlátok, hanem a használatához nyújtott képzési szintek és az alkalmazási készségek szabnak határt, ami egyrészt a vezetés, másrészt a vállalati kultúra szintjétől függ.
Fókuszban a teljesítménymenedzsment
A vállalatok adatbázisaiban rejlő elemzési lehetőségek gyors és világos feltárására alkalmas üzletiintelligencia-csomag új verziója, a Cognos 8 olyan integrált teljesítménymonitorozó, valamint jelentéskészítő és elemzőmegoldás, amelynek alkalmazása a vállalati irányítás valamennyi szakaszában növelheti a menedzsment hatékonyságát.
Nyílt adatstratégiát nyújtva a szervezet egészében láthatóbbá teszi az üzleti információt. A Cognos-szoftvereszközök eddigi legátfogóbb, szerves integrációját megvalósító új verzió valamennyi eleme relációs adatbázisokon és multidimenziós adatforrásokon is használható.
A vállalati teljesítménymenedzsment (Corporate Performance Management – CPM) támogatásra alkalmas kínálatot vizsgáló Gartner-elemzés szerint a Cognos a bűvös négyzetben a vezetők mezőjében foglal helyet. Az ide sorolt gyártók, azon túl, hogy jól teljesítenek a vizsgált területen, a piac irányát illetően is tiszta látásúak, és szakértelmük nemcsak a vezető piaci pozíció megszerzéséhez adott, hanem annak megtartásához is. A Gartner szerint a CPM a vállalati teljesítmény eléréséhez szükséges folyamatokon túl azokat a módszereket is magában foglalja, amelyek hatással vannak a stratégiai és működési célok teljesítését és megfelelő támogatását mérhetővé tevő folyamatokra és mérőszámokra.
A teljesítménymenedzsment támogatása mellett a Cognos idei üzletpolitikájában komoly szerep jut az innovációs fejlesztéseknek és azok értéknövelő hatásainak is. Ilyen többek között az ERP-rendszereknél, például az SAP és az Oracle alkalmazásainál a kiterjesztett riportkészítés és elemzés, a Cognos 8 BI-eszközön belüli új alkalmazások fejlesztése, az üzletiintelligencia-alkalmazások igények szerinti testre szabása vagy az OLAP-kockákra alapozott riportkészítés.
Irány a mobil!
A Cognos októberben bejelentett Cognos 8 Go! Mobil Office és Search funkcionalitást hordozó mobil-kliensalkalmazása a fejlett döntéstámogatási funkciókat már mobil infokommunikációs eszközökön is elérhetővé teszi. Az Office a Cognos 8-ban készült riportoknak a Microsoft Excel, PowerPoint és Word alkalmazások ismert kezelőfelületén keresztüli megjelenítésében és frissítésében segít, míg a Search a vállalat strukturált és strukturálatlan üzleti adatait és információit teszi a gyors döntéshozatal érdekében mindenre kiterjedően kereshetővé. A mobilkliens egyelőre csak az Észak-Amerikában elterjedt Blackberry eszközökön, de 2007 második felétől várhatóan már Nokia és Symbian operációs rendszereken is fut.
Banki szemmel
A Cognos iparági alkalmazásokban is erős. Új, kifejezetten bankoknak szánt megoldása ügyféljövedelmezőség-számításra és az ahhoz kapcsolódó tevékenységek irányítására készült. A Customer Segment Performance Blueprint az egyes ügyfélszegmensek meghatározására és a jövedelmezőségi számításokra alkalmas megoldásokon túl a feltárt információkhoz kapcsolódó akciók megtervezését is kezeli, valamint hatásaikat is méri és kezeli. Retail és nagyvállalati szegmensre kifejlesztett verziók kaphatók. Az iparág-specifikus, analitikus megoldás illeszkedik a Cognos banki szegmensben ázsióját növelni kívánó elképzeléseibe, amelyek kezdő lépése az áprilisban útjára indított bankfióki szintű jövedelmezőségszámító alkalmazás (Cognos Branch Performance Blueprint) volt.
MicroStrategy – az alapok
Az 1989-ben alapított MicroStrategy Inc. üzletiintelligencia-platformja, a tavaly tavasszal bejelentett MicroStrategy 8 relációs OLAP-eszközkészlet a hatékony nagyvállalati jelentéskészítésen, az ad hoc lekérdezésen, a statisztikai elemzések készítésén és az adatbányászaton túl a multidimenzionális elemzést, valamint a proaktív, üzenetküldésen alapuló riportolást is támogatja. Az itthon a BiXpert által képviselt BI-vállalkozás új platformverziója integrálja a vállalati jelentéskészítést, elemzést és a folyamatos vállalati teljesítményfigyelést.
Az üzleti felhasználók igényeik szerint közvetlenül – anélkül, hogy azok először adatpiacba vagy adatkockákba kerülnének – lekérdezhetik például a pénzügyi, humánerőforrás- és készletgazdálkodási adatokat.
Üzleti területekre optimalizálva
A meglévő adatok jobb és mélyebb megértéséhez szükséges átfogó üzletiterület-elemzéseket a MicroStrategy platformja előre elkészített, üzleti területekre optimalizált megoldásokkal támogatja, mint amilyen a Pénzügy, az Ügyfélkapcsolat-menedzsment, az Értékesítési előrejelzés, a Termékértékesítés, az Ellátásilánc-elemzés, az Emberierőforrás-elemzés, valamint a Weboldalelemzés. Ezek az ad hoc lekérdezések és elemzések, a statisztika és az adatbányászat, a nagyvállalati beszámolórendszer, az OLAP-elemzés, a beszámolókézbesítés és a küszöbértékek figyelése, szükség esetén riasztás. Mivel a MicroStrategy gyakorlatilag organikus módon és nem felvásárlásokkal fejlődött, ez a termékek integráltsági fokán is érződik, így kiválóan alkalmas a nagyvállalati környezet által generált üzleti igények kielégítésére.
Kiszolgálás minden szinten
Mivel a vállalati adatok információvá alakításán alapuló döntések informatikai támogatását a stratégiai, a vezetői szintről egyre inkább a taktikai és operatív szintek irányába terjesztik ki a vállalatok, nő a felhasználószám s ezzel együtt a heterogén adatforrásokból származó adatok és a webes technológiák támogatásának fontossága. Ebbe az irányba haladnak a BI-fejlesztések, s ahogy a piacelemzők is jósolják, ez gerjeszthet irántuk egyre növekvő igényt. A MicroStrategy 8 üzletiintelligencia-platform integrált architektúrája a vállalat adatforrás-stratégiájának bármely szakaszában optimális megoldás a különféle adatforrásokból származó információk jelentések, elemzések formájában történő megjelenítésére és terjesztésére, legyenek azok az SAP vagy az Oracle vállalatirányítási rendszerei, de a 8-as verzió már az SAP BW-ből származó adatok kezelését, kombinálását és vállalaton belüli terjesztését is megoldotta, és ezeken túl nagy teljesítményű jelentéskészítési funkciókat is kínál az SAP-felhasználók számára. Az adatbányászat eredménytermékeinek a vállalati cselekvés szintjére való lefordítását a MicroStrategy Clementine PMML-en alapuló integrációval biztosítja.
Megoldásaik iránt Magyarországon kiemelten a telekommunikációs, a pénzügyi szolgáltatási, a gyógyszeripari és a kereskedelmi szektor érdeklődik. Hazai referenciák közül magasan kiemelkedik a Pannon, amely 8 terabájtos adattárházon közép-európai szinten is jelentős MicroStrategy-alkalmazást működtet.
Meglódult az SAP
Közelmúltbeli piacelemzői hírek szerint az SAP növelte részesedését az üzletiintelligencia-megoldások piacán, és – az Oracle-höz hasonlóan – nem csupán az élmezőnybe kíván bekerülni, hanem a piacvezetői szerepet nézte ki magának.
Évek óta piacon lévő adattárháza (BW) mellett a világszerte terjedő SAP NetWeaver Business Intelligence fejlett használati jellemzőket és integrált tervezési képességeket nyújt felhasználóinak, és zökkenőmentesen integrálja az SAP- és más rendszerekből származó adatokat. A fontos ágazatokban – pl. a fogyasztási cikkek piacán, a gyártóiparban, az olaj- és gáziparban, a pénzügyi szolgáltató piacon, az állami szektorban és az élettudományok területén – működő ügyfeleknek mérhető üzleti értékük keletkezik az SAP NetWeaver BI futtatásából. Tapasztalatból tudja ezt már külföldön például a BP, a Bundeswehr vagy a Novartis, idehaza a MOL, a Volánbusz és a Magyar Autóklub. A vállalatoknál mind nagyobb sebességgel növekvő adattömeg jelentősen megdrágítja az adatbázisok adminisztrációját, és az adatelérés is nehézkessé válik. Megfelelő üzleti folyamatokba ágyazott analitikai képességekkel azonban lehetőség nyílik a kívánt helyen és időben intézkedni, ezért alkalmazza megoldásában ezt a filozófiát az SAP.
Ügyfeleik – az SAP NetWeaver BI Acceleratornak köszönhetően – az SAP innovatív beágyazott „in-memory” technológiájának előnyeit is élvezhetik. Ez az SAP NetWeaver BI-vel együttműködő „snap-in” célszoftver a hasonló eszközökre jellemző érték kétszázszorosára képes gyorsítani a kritikus üzleti információk elemzésének sebességét.
Egy 2005-ös piaci növekedést vizsgáló anyagban a Gartner megállapította, hogy a BI-platformok piacának forgalma összességében véve 15,5 százalékkal, 4 milliárd dollárra bővült (a licencárbevételt tekintve). Az elemzőcég arra számít, hogy 2010-re a piac összértéke eléri a 6,3 milliárd dollárt. A Gartner adatai szerint a beágyazott BI szegmensében – azaz a BI-megoldásokat nagyobb szoftvercsomagjaik részként értékesítő szállítók körében – volt a leggyorsabb a növekedés: 53,5 százalék. Az SAP piaci részesedése ezzel egy időben a jelentés szerint 130,9 százalékkal bővült.