A közelség varázsa - a távolság vonzása

4/ 4 oldal

Messze jár az igazságtól, aki Magyarországon sikerágazatnak tartja az IT-outsourcingot. A vállalatok méretétől függően a delaek száma és tartalma egyaránt eltérő. Az IT-eszközök, -tevékenységek és -munkatársak teljes vagy részbeni kihelyezésében vannak – pl. a helpdesk, illetve nagyvállalatoknál a rendszerfelügyelet kapcsán – részsikerek, ám még mindig nem történt meg a lassan már egy évtizede várt áttörés.

 

Versenyben a közigazgatásért


A közigazgatás hosszú évek óta az IT szolgáltatók áhított célpontja, de eddig csak kisebb üzemeltetési, karbantartási stb. dealekre sikerült szerződniük. Az IT-vel támogatott folyamatok (bérszámfejtés, könyvelés, kórház informatika stb.) kihelyezése mindeddig váratott magára, mialatt a közigazgatás csaknem minden területén (kommunikáció, állampolgárok adatainak nyilvántartása, ügyintézés, kórházak életmentő készülékeinek üzemeltetése stb.) nélkülözhetetlenné váltak a számítógépek és a fenntartásukhoz, működtetésükhöz szükséges háttér.


A már bevezetett és a jövőbeli informatikai rendszerek fejlődési üteme nagymértékben meghaladja a közszféra által biztosított üzemeltetői környezet és a rendelkezésre álló források által kezelhető szintet. Az államháztartás jelenlegi ismert helyzetében nem állnak rendelkezésre a modernizációhoz szükséges erőforrások, a szervezeteknek a meglévő költségkeretből kell gazdálkodniuk, amelynek racionális felhasználási módjára a versenyszféra és a világ vezető gazdasági nagyhatalmainak (például a UK) az államigazgatásban működő metódusai is példákat szolgáltatnak. Ilyen informatikai erőforrások az államháztartás karcsúsító törekvéseibe bele illő - a költségeket nem növelő, ugyanakkor a procedúra lezárultát követően relatív gyorsan eredményt felmutató - kihelyezése, azaz az IT outsourcing.

Várható hatás


Tervek szerint a jövőben egy kormányzati szolgáltató központ nyújt a minisztériumok számára pénzügyi, humánerőforrás-fejlesztési, kontrolling és informatikai szolgáltatást. Mivel évek óta hasonló kezdeményezésre vár – tegyük hozzá többen közülük az állam- és közigazgatásból is felkészülten – az IT outsourcing piac, így nem meglepő a szolgáltatók a közigazgatás felé irányuló, egyre erősödő ostroma. A közelmúltban több hasonló tevékenységű cég egyesülésével megalakult, elsősorban a kkv piacra koncentráló Navigátor zRt. is szemet vetett a fenti piacra. Felkészülésükben a Bell Research 2005 év végén publikált tanulmányára is támaszkodtak, amelyből megtudható milyen arányban találhatóak az egyes intézményi ágaknál számítógépek. Az összes gépszám, a főágakra jellemző megtakarítási százalék és az insourcing/outsourcing üzemeltetési költségek ismeretében pedig a Navigátor szakembereik szerint kiszámíthatók a következő 3 éves ciklusban - főáganként és a teljes közigazgatási szektort illetően - várható megtakarítások.
Az átlagos 16 százalékos költségcsökkentést is kilátásba helyező informatikai erőforrás kihelyezés az önkormányzati költségvetési intézmények esetén akár 20 százalékot, a központi költségvetési intézményeknél a 25-öt is elérheti. Oktatási intézményeknél 15 százalék körüli lehet a megtakarítás mértéke, az egészségügyi intézményeknél azonban az első 3 évben csak a többletköltések (kb. 3 milliárd forint) visszafogásáról lehet beszélni. A költségek javulásán túli pozitív hozadékok között a hibabejelentés és –elhárítás mikéntjében történő pozitív változást, a belső IT esetén ritkán alkalmazott elégedettség és szolgáltatási szint (SLA) mérést, a rendelkezésre állás idejének bővülését, az információ biztonsági auditot, a személyi függőség minimalizálását, az eszköz- és licencgazdálkodást stb. említik.
A Total IT Outsourcing keretében (ahol az üzemeltetés mellett a teljes eszközparkot is bérelik), operatív lízinggel vehetők igénybe a munkaállomások, így az adott intézmény erőforrást vesz igénybe és nem terméket vásárol. A költségek átrendeződése és a költséghatékonysági mutatók javulása, a szerződésben garantált biztonsági színvonal, a folyamatos rendelkezésre állás és a speciális szakemberek általi azonnali probléma-megoldás mind az IT-outsourcing javára mozdítják a mérleg nyelvét.
S persze nem egyedül a Navigátor összpontosít a kkv-k mellett a közigazgatásra.

Sorban állnak


Gyakorlatilag minden érdekelt részesedni kíván a hosszú idő után elérhető közelségbe került „tortából”. Várhatóan pályázik az Accenture, az IBM, a HP, a SOA, a T-Systems, s a hazai piacon első helyen álló outsourcingszolgáltató, a hazai piac növekedési lehetőségét a közigazgatási szféra reformjában látó EDS is. Ez utóbbi nemzetközi e területhez kötődő referenciáit versenyelőnynek tekinti. Az USA-ban az EDS dolgozza fel a biztosítótársaságokhoz beérkező igények nagyobb hányadát és számos biztosítóval kötöttek a több-biztosítós társadalombiztosítási modellben outsourcing szolgáltatási szerződést. Nagy-Britanniában az Állami Foglalkoztatási és Munkaügyi Hivatal számára építettek ki és üzemeltetnek a munkához jutást, illetve a magas szintű munkanélküli ellátást jelentős mértékben segítő, a munkát keresőt a kínálókkal közvetlenül összekötő, az államot a munkaerőpiac valós helyzetéről közvetlenül és folyamatosan tájékoztató informatikai rendszert. Az angol védelmi minisztérium szárazföldi, vízi és légierejének teljes informatikai platformja megújítása és üzemeltetése is az EDS nevéhez fűződik, amiből a minisztérium százmilliós nagyságrendű költségcsökkenést remél. A kiszervezés azonban csak az azzal párhuzamosan, a szolgáltató bevonásával végrehajtott folyamatracionalizálásokkal, átalakításokkal, azok ügyfél barátabbá válásával egyidejűleg hozhatja meg a várt eredményt.
Szintén a szektorra vonatkozó referencia előnyében bízik a közbeszerzések terén már otthonosan mozgó Albacomp is, amely korábbi, termékértékesítési stratégiáját lecserélve, 2-3 éven belül bevétele 50 százalékát szolgáltatásokból kívánja elérni. A BM Informatikai Főosztálya által, a tíz intézményében működő Microsoft termékekhez kapcsolódó szolgáltatások nyújtására kiírt 70 milliós pályázat elnyerését az Albacomp által 2005-ben teljesített 5 milliárd forintnyi közbeszerzésből származó megrendelés is segítette.

Európában mind a gazdasági, mind a közszférában megfigyelhető a humánerőforrás-gazdálkodás területén zajló, ún. HR-központosítás. Így a bérügyviteli és a kihelyezhető HR tevékenység szolgáltatáskénti nyújtásában több éves tapasztalattal bíró, s már más területen, pl. ERP ASP szolgáltatóként bizonyított cégek is készülnek a közigazgatás bevételére. Az ASP-ként és outsourcingban is nyújtott bérszámfejtési szolgáltatóként egyaránt évtizeden túli tapasztalattal bíró Nexon és a szolgáltatását szintén saját fejlesztésű rendszerére alapozó VT-Soft mellett ezzel a szolgáltatással lépett a hazai outsourcing piacra az EDS, s a kkv-k és a közszféra számára SAP alapú, maga kialakította megoldását szolgáltatásként is kínálva, és arra üzletágat is építve, a Hostlogic is. A HR üzletág vezetője, Molnár György szerint a bérszámfejtésen túl az e-learningre vagy a központosított munkaerő-nyilvántartásra, a középvállalatokon túl a közszférának is fokozottan szüksége van. 

Konklúzió


Nem mindenkinek, nem bármikor és bárhogyan végrehajtva oldhatják meg néhány, az informatika házon belüli működtetésével járó problémáját a különböző fókuszú IT erőforrás, tevékenység kihelyezések. S ez persze a közigazgatás egészére és részterületeire is igaz. Lehet és kell mérlegelni, összehasonlítani, jól megfogalmazott SLA-kal és a bennük foglaltak szigorú betartásával és betartatásával erősített insourcinggal is lehet próbálkozni, a kisebb cégek esetleg továbbra is szerződtethetnek „alkalmi” rendszergazdákat – bár ezzel a formációval, pl. épp kritikus pillanatban elérhetetlen voltuk miatt sokunknak gyűlhetett már meg a bajunk. De érdemes stratégia, vagy tervkészítésnél számba venni – az esetleges belső ellenállásból, HR átcsoportosításból, a feladat meghatározása és a tejesítés mikéntje dokumentálásából, vagy nem megfelelő szolgáltatásválasztásból stb. eredő, de megelőzhető, orvosolható problémákkal is számolva -, az különböző IT outsourcing módozatokat is.
Lehet persze továbbra is széllel szemben, vagyis kihelyezésnek „elvből” hátat fordítva haladni, de ma már a kkv-k közül is – kiemelten a középvállalatok felső harmadába tartozók - egyre többen érzik szükségét ugyan elismerve, de nyűgnek az informatikát. Többek között, mert nem hozzáértő bánásmód esetén igen költséges, hardver és alapszoftver szintjén 2-3 évente felújításra, cserére szorul, s mert az üzemeltetése minőségétől függ az üzletmenetre gyakorolt hatása. A vállalatvezetők törik a fejüket a szabadulás módozatain, melyek között – a szolgáltatótól profi szintet elvárva – az IT erőforrás kihelyezése különböző fokozatainak is helye van. Hogy a gondolatot tett követi-e, az a vállalati kultúrán, a meglévő kihelyezés dealek tapasztalatain túl a szolgáltató és a potenciális ügyfél profizmusán, együttműködési készségén, az egymás iránti bizalmi index nagyságán és minél teljesebb mértékű a kihelyezés, annál inkább a témában jártas, annak minden fordulatára felkészült, a szerződések születésében bábáskodó jogászokon múlik.
Ritka – s nem is ajánlott – a stratégiai területeken alkalmazott pl. az üzleti intelligencia  (BI) megoldások bérlése, illetve üzemeltetésük külső szolgáltatóra bízása, de erre még a BI téma kapcsán idén visszatérünk.

 
 
 

Belépés

 

 

Regisztráció