Egyre több a kifogástalan webshop

Nagyrészük azonban az alapvető szabályokkal sincs tisztában

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) ellenőrzési tapasztalatai szerint egyre több az olyan webshop, amely fogyasztóvédelmi szempontból kifogástalannak tekinthető. Bár sajnos még mindig magasnak mondható a kifogásolási arány. A bajok forrását az NFH és a SzEK.org is az ismerethiányban látja.

Az elmúlt évben még 85% volt a webshopokkal szembeni kifogásolási arány, idén ez a szám már csak 70%. Ez jelentős javulásnak tekinthető, és azt mutatja, egyre több az olyan webáruház, amellyel elégedettek az emberek. Az arányokat tekintve azonban még nem állunk túl jól, a 70% még mindig magasnak mondható.

 

Mivel a weben való vásárlás egyre elterjedtebb egy év alatt mintegy 1,6 millió ember vásárolt a neten, azaz nagyjából minden ötödik 14 év feletti magyarországi lakos – a problémák is szaporodnak. A bajok forrása sokszor abból ered, hogy a fogyasztók mellett kereskedők sincsenek tisztában azzal, milyen szabályok vonatkoznak erre a területre – ezt dr. Becsky-Balku Orsolya, az NFH Szolgáltatás-ellenőrzési Főosztályának főosztályvezetője emelte ki.

 

A problémák gyökerét Kis Ervin Egon, a SzEK.org (Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért) elnöke is az ismerethiányban látja: „Eddig több, mint ötvenen jelentkeztek az NFH szakmai felügyelete mellett, az Árukereső.hu és az Olcsóbbat.hu támogatásával létrehozott Vedd a neten! Webshop Minősítési Rendszer-be, ebből a mai napig 25 webshop meg is kapta a minősítést, de a többieknél még mindig folyamatban vannak az ellenőrzések. Tapasztalatunk szerint elsőre szinte senki sem megy át: a mintegy 60 pontból álló ellenőrzőlistán mindig akad 6-8 hiba, pedig semmi olyat nem nézünk, amit ne írna elő jogszabály.”

 

A Szek.org által, az NFH szakmai támogatásával indított webshop minősítési rendszer október közepe óta működik, máris mérhető eredményekkel. Ez nem az első ilyen próbálkozás a piacon, ám jelentős különbség az eddigiekkel szemben, hogy míg azokat cégek indították el üzleti célból, addig a SzEK.org nyilvánosan működő nonprofit, közhasznú szervezet, választott vezetőkkel.

 

Úgy tűnik, ez most sikeresnek bizonyul. Komolyságát és szakmai elfogadottságát az is mutatja, hogy a legnagyobb hazai e-kereskedők az elsők között igyekeztek a minősítést megszerezni.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció