Gyorsuló növekedés az online reklámpiacon

Magyar Reklámszövetség Internet Tagozat - Carnation Research

Minden előrejelzést felülmúlóan növekedett a hazai online reklámköltés a 2000. év első negyedévében. Az 1999. év második félévében mért 235 millió forintnál is többet, 236,4 milliót költöttek a vállalatok online reklámra az év első három hónapjában.
A 2000-es év első negyedévében a Top 5 médiatulajdonos az online reklámtorta 56%-át szerezte meg. Figyelembe véve a tavalyi adatokat, a legnagyobbak piaci részesedésének csökkenése lényegében megállt. A megrendelések számát tekintve a piac arányosan oszlik el az online és az offline ügynökségek, illetve a közvetlen hirdetői megrendelések között. Azonban értéküket nézve még a közvetlen megrendelések a legjelentősebbek.

Az elmúlt évekhez hasonlóan a legtöbbet továbbra is az informatikai és távközlési szektor költötte az internetes reklámozásra (kb. 66%), ami leginkább a mobilszolgáltatók interneten való megjelenésének tudható be. Túl azon, hogy a megrendelések számában is ez a szektor vezet, a megrendelések értékét tekintve még nagyobb részesedést mondat magáénak. A második helyen a pénzügyi szektor áll, kicsit növelve részesedését az elmúlt évhez képest.

Igen erőteljesen léptek piacra az online állásközvetítők, fejvadászok az év első hónapjaiban, ezzel a piac kb. 5%-át fedik le. Az FMCG szektorból és a turisztikai iparból ugyanakkor a nemzetközi trendekhez mérten továbbra is igen alacsony összegeket fordítanak online reklámozásra. Az autóipar jelenléte a piac növekedésével párhuzamosan nőtt.

Továbbra is a banner a legnépszerűbb online reklámozási forma, amelynek részesedése 90% fölé emelkedett. Az online szponzorálás arányaiban visszaesett, 5%-ra, a megrendelések értéket tekintve. Az e-mail a piac növekedésével tartotta 0,3%-os részesedését. Megjelentek új reklámozási formák is, amelyek 2,4%-át tették ki a megrendelések értékének.

A nemzetközi trendeknek megfelelően hazánkban is a legelterjedtebb árazási módszer az 1000 reklámmegjelenítés (adview) után történő fizetés (CPM), melynek alkalmazása jelentősen megnőtt. Visszaszorulóban van az idő alapú árazás. A hibrid árazás nagyjából eltűnt a piacról, és hasonlóan kismértékben használták a kattintások után történő fizetést.

Az év első három hónapjában mintegy 16%-kal emelkedett a megrendelések átlagos CPM-ára a tavalyi év második félévéhez képest: átlagosan 4295 forintra nőtt. Nagymértékben csökkent a barterek aránya, az 1999 2. félévében mért 19%-ról 12,6%-ra.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció