Hogyan tehetjĂŒk biztonsĂĄgossĂĄ az online vĂĄsĂĄrlĂĄst Ă©s szerzĆdĂ©skötĂ©st?
2010. mĂĄjus 1.
Tudta, hogy minden egyes online vásárlás, vagy ingyenes szolgáltatásra, esetleg kedvezményekre jogosító regisztráció elfogadása egyben szerzĆdéskötést is jelent, és akkor fogadjuk el a szerzĆdési feltételeket, amikor sebtében bepipáljuk a feltételek elfogadása mezĆt? Mivel a szerzĆdési feltételek általában csak az adott weboldalon találhatók meg, amit többnyire a szerzĆdés feltételeinek meghatározója üzemeltet, ez számos félreértés forrása lehet a késĆbbiekben. Mivel jelenleg sem az online szolgáltatók, sem a felhasználók nem tudják bizonyító erejƱ okirattal igazolni az online szerzĆdéskötés pillanatában fennálló szerzĆdési feltételeket, a Noreg sürgeti a helyzet tisztázását, és a problémára megoldási javaslatot is tesz.
„AlapvetĆ változást az hozna ezen a területen, ha az online szolgáltatók ellenĆrzésére létrejönne egy független szervezet – mint például a pénzintézetekre vonatkozóan a PSZÁF –, amelynek bejelentési kötelezettséggel tartozna minden e-kereskedelmet folytató vállalat. Ebben az esetben a felügyeleti szervnek kellene megküldeni a mindenkori érvényben lévĆ szerzĆdési feltételeket, és vitás helyzet esetén az itt archivált szerzĆdés lehetne az irányadó. Egy ilyen szerv felállítása és mƱködtetése azonban jelentĆs költséggel jár, így nem valószínƱ, hogy a közeljövĆben erre sor kerülhet – addig is az elektronikus aláírás és az idĆpecsét használatát javasoljuk, amely meg tudná oldani ezt a problémát. Az érvényben lévĆ magyar törvények szerint ugyanis az elektronikus dokumentum létrejöttének idĆpontját és tartalmának változatlanságát bizonyítani lehet egy elektronikus dátummal, ún. idĆpecséttel, és egy személyi azonosításra is alkalmas elektronikus aláírással” – mondta Dr. KĆrös Zsolt, a Noreg Kft. ügyvezetĆ igazgatója.
„A felhasználók biztonságának érdekében szükséges, hogy az elfogadott szerzĆdést mindkét fél megkapja, és eredeti állapotában megĆrizze. Egyes szolgáltatók már elküldik e-mailen a felhasználók részére az elfogadott szerzĆdési feltételeket, de önmagában ez sem jelent megoldást a problémára, mivel az e-mail köztudottan egyszerƱen manipulálható, ezért a késĆbbiekben nem használható a bizonyítás alapjául” – mondta Dr. KĆrös Zsolt.
„A technológia fejlĆdése jelentĆs kihívások elé állítja a jogi szabályozási hátteret is, új területek jelennek meg, amelyekkel kapcsolatban számos tisztázandó kérdés merül fel. A kérdéskör középpontjában az áll: lehet-e szabályozni az internetet, ha igen, kell-e szabályoznunk, illetve hogy ezt önszabályozási vagy állami szabályozási folyamatok keretében szükséges megtenni? Állami szabályozásra mindenképpen szükség van, lásd a kiskorúak megóvását biztosító intézkedéseket, de arra is van példa, hogy a szakma összefogásával egy mindenki által elfogadott és betartott megállapodás születik, ahogy ez a domain nevek estében is történt. Az elektronikus térben kötött kereskedelem jóval gyorsabban lezajlik, mint a hagyományos módon kötött üzletek, ezért igényel külön szabályozást is” – mondta dr. Novák Tamás ügyvéd. „A távollevĆk között létrejött szerzĆdéskötés esetében a jelenlegi helyzetben 'nincs jobb, mint az elektronikus aláírás' - ami annyit tesz, hogy jelenleg ez a legjobb megoldás, amely a felek közti szerzĆdéskötéskor kölcsönösen elfogadott feltételeket egyértelmƱen bizonyítja” – tette hozzá Novák.
Hogyan lehetne biztonságos az online szerzĆdéskötés?
Egy kizárólag a felhasználó által elektronikusan aláírt és lepecsételt online szerzĆdés még önmagában nem bizonyító erejƱ a késĆbbiekben, hiszen azt a szerzĆdést akár maga az ügyfél is elkészíthette.
Ehelyett a szolgáltatást nyújtó félnek kellene a saját elektronikus aláírásával ellátott formában is letölthetĆvé tenni a szerzĆdést. A kérdés azonban ezzel még koránt sincs megoldva, hiszen azt is igazolni kell, hogy a szerzĆdési feltételek elfogadásának pillanatában éppen ez volt az érvényes szerzĆdés verzió. Ezért szintén a szolgáltatónak kellene rátennie egy idĆpecsétet a szerzĆdésre és úgy átadni az ügyfélnek, ezzel elismerve azt, hogy a letöltés pillanatában az volt az érvényes változat.
Mi a teendõ, ha változás áll be a szerzõdési feltételekben?
Amennyiben bármilyen változás áll be a szerzõdés feltételeiben – tehát a szolgáltató megváltoztatja azt –, a felhasználók tájékoztatása is kiemelt szerephez jut. Az elektronikus hírközlésrõl szóló törvény kimondja, hogy bármiféle változásról az ügyfelet saját e-mail címén, telefonon, vagy postai úton kell értesíteni, illetve a szolgáltatónak két országos napilapban kell közzétennie a változtatásokat. Ha az ügyfél a megváltozott feltételek mellett nem tart igényt tovább a szolgáltatásra, lehetõséget kell biztosítani a szolgáltatás lemondására. Amennyiben az ügyfél továbbra is igénybe kívánja venni a szolgáltatást, a szolgáltatónak rögzítenie kell, hogy az ügyfél elfogadta a megváltozott feltételeket, amit szintén egy elektronikus tanúsítvánnyal és idõpecséttel ellátott dokumentum elküldésével tehet meg.
Milyen elektronikus aláíró megoldást érdemes választani?
Mindenképpen olyan megoldásra van szükség, ami az e-hitelesítéshez szükséges összes funkciót biztosítja: elektronikus aláírást, aláírás ellenõrzést, idõpecsét kérést és ellenõrzést, visszavonási állapot lekérdezést és ellenõrzést, tanúsítvány és intelligens kulcshordozó eszközök kezelését. A kiválasztás során szem elõtt kell tartani azt is, hogy az aláíró rendszer kompatibilis legyen minden más, a hazai szabványoknak megfelelõ, ún. „MELASZ-Ready 2.0” aláíró alkalmazással, ezáltal az alkalmazások egymás hitelesített dokumentumait értelmezni és kezelni is képesek. A MELASZ (Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség) jogosult arra, hogy a hazai elektronikus aláírási alkalmazásokat tanúsítsa a „MELASZ-Ready 2.0” minõsítéssel, amellyel azt bizonyítják, hogy a különbözõ alkalmazások megfelelnek az egységes hazai szabványrendszernek.
A Noreg elektronikus aláíró megoldásáról
Az Noreg saját fejlesztésû, Noreg eSign Toolkit megoldása minden e-hitelesítéshez szükséges funkciót teljes körûen ellát, bármilyen dokumentum elektronikus aláírására és az elektronikusan aláírt állományok ellenõrzésére is használható. A program alkalmas más szállítók által szabványosan (XAdES/MELASZ) aláírt állományok ellenõrzésére és kibontására. A Noreg eSign Toolkit 2.2.1 elektronikus aláírási alkalmazása az elsõk között felelt meg a MELASZ Ready 2.0 megfelelési és interoperabilitási tesztjein.
KapcsolĂłdĂł cikkek
- E-kereskedelem mobilrĂłl - 2010-ben mĂĄr okostelefonrĂłl is intenzĂven vĂĄsĂĄroltunk
- A Paypal a jövĆ?
- Több mint egymilliĂł letöltĂ©s a Mac App Store ĂĄruhĂĄzbĂłl az elsĆ napon
- Megkezdte mƱködését az Apple Mac App Store online åruhåza
- PĂĄlyĂĄzati tervek: 2011 e-business szakdolgozata
- Egyre több amerikai intĂ©zi mobiltelefonrĂłl az ĂŒnnepi vĂĄsĂĄrlĂĄst
- Növekedtek az e-kereskedelemmel kapcsolatos panaszok
- ElkĂ©szĂŒlt a Depo.hu karĂĄcsonyi statisztikĂĄja
- Chrome â hĂĄromszor
- Kisebb, de mobilabb lesz az idei karĂĄcsony?