Az internet hajnala
Az ősidőkben nem volt még szükség keresőkre. Az internet kezdeti időszakában a CERN-nek, a részecskefizikai kutatások európai szervezetének honlapján volt feltüntetve az összes webszerver. Amikor az akkori honlapok listáját már túl nehézkes volt átnézni, egy Archie nevű keresőprogrammal fürkészték a szerverek adatbázisát.
Nem sokkal ezután vált népszerűvé a Gopher, amelynek két keresőmotorja, a Veronica és Jughead keresgélt a fájlnevek és menük között. 1993-ig kellett várni, hogy az első internetes robot megjelenjen. World Wide Web Wanderernek hívták, de mindössze az volt a feladata, hogy felmérje az internetet - kutatnia nem kellett. Ugyanebben az évben jelent meg a JumpStation keresőmotor, amely tulajdonképpen az első igazi őse a maiaknak. Ugyanis azokhoz nagyon hasonló elven működött: egy szoftveres robot folyamatosan szondázta a netet, és indexelte, hogy a felhasználók számára is kereshető legyen. A Jumpstation csak címeket sorolt fel, viszont a nem sokkal
később megjelent WebCrawler már teljes szövegeket keresett.
Az első olyan kereső, amelyikkel pénzt is akartak keresni, az 1994-ben megjelent Lycos volt; ez már minden kifejezést indexelt a honlapokon. Igen gyorsan komoly konkurenciája akadt. A tucatszámraelterjedt keresők között olyan neveket érdemes megemlíteni, mint az Excite, a Magellan, az Infoseek, az Altavista és a Yahoo. Mindezeket is hamarosan lepipálta azonban egy olyan keresőmotor, amelyik elsőként dolgozott relevancia alapján.
A Larry Page és Sergey Brin, két Stanford egyetemi kutató által létrehozott keresőt eleinte BackRubnak hívták. Két évvel később egymillió dolláros befektetést szereztek hozzá, még egy évre rá pedig már 25 millióval rendelkeztek. Amivel pedig igazán beindult a Google, az a relevanciarendszerük, a PageRank volt.
2002-ben a Yahoo még mindig komoly konkurenciát jelentett a Google-nek, miután ők is forradalmasították saját keresőmotorjukat először a Linktomi, majd később az Overture rendszerrel, illetve 2004-ben a Microsoft is megjelent saját keresőjével. A Google domináns szerepe ennek ellenére már ebben az évben megmutatkozott, miután a cég értéke 23 milliárd dollárra rúgott, és már ekkor több száz millióan használták naponta. A Google jelenleg szinte totálisan uralja a keresők piacát, és igen erős technikai innováció kell ahhoz, hogy trónját bárki megingassa.