Nem nevezhető sikertörténetnek a sokak által már reform után kiáltó bolognai rendszer eddigi (s nem csak a hazai) pályafutása, bár még korai végső következtetést levonni. Az EU-tagállamok felsőoktatási struktúrája egységesítését, a tagállamok intézményei közötti átjárhatóságot célzó, tíz éve indult reformfolyamat szűk öt éve érte el a hazai felsőoktatást.
Válaszra váró kérdések
Maga a hét féléves BSc is okoz némi fejtörést. A keresztféléves (februári) mesterszak indulással járó tantervi, tantermi, oktató elosztási gondok miatt az intézményekben, de a végzősök szeptemberi munkakezdésére „szocializált” piac miatt akár a gazdaságban is. Az alapszakon végzettek ugyanis februárban jelennek meg tömegesen a munkaerőpiacon, s mivel megfelelő kommunikáció hiányában a cégek erre felkészületlenek, a végzősöknek akár fél évük is elveszhet. (A bolognai rendszerrel kapcsolatos hazai kommunikáció egésze, az oktatók-hallgatók köztit is beleértve, meglehetősen sok kívánnivalót hagy maga után.) Márpedig mind többen gondolják úgy, hogy a mesterszakra tovább lépni szándékozók számára is hasznos lenne, ha csak néhány munkában eltöltött év után folytatnák a tanulást.
Ma úgy tűnik, hogy az informatikai cégek többsége inkább a BSc-n végzetteket részesíti majd előnyben, magukra vállalva a céges specialitásoknak megfelelő továbbképzésüket. Ezt a fajta „betanítást” az MsC-n végzetteknél is megtennék, de veszítenének két évet, és az onnan kikerülők már nehezebben alakíthatók. A cégeknek mérlegelniük kéne felvételkor, milyen fajta munkára keresnek szakembert. Az alapképzésben részt vettek közül azok, akik megfelelő gyakorlati óraszámot biztosító intézményből kerültek ki (jó esetben) értenek a szokványos technológiákhoz, eszközökhöz, így viszonylag hamar hadra foghatók. A rendszerszemléletet, szélesebb körű eszközhasználatot, rugalmasabb gondolkodást igénylő munkakörökbe az MsC-n végzettek lehetnek megfelelők. Hogy ez utóbbiak iránt mekkora lesz a kereslet, ma még nem tudni. Az sem kizárt, hogy a nappali helyett inkább a levelező és esti mesterszakok válnak dominánssá.
Nehezen beletörődők
Álságos lenne elhallgatni, hogy az egyetemek nehezen törődnek bele a gyakorlati-elméleti képzés sorrendjét tekintve (is) számukra 180 fokos fordulatot jelentő bolognai rendszer alkalmazásába. A főiskoláknál a korábbi gyakorlatuktól alig eltérő BSc-képzésre átállás ugyan zökkenőmentesebb volt, viszont az MSc indítás már ma is láthatóan komoly gondot okoz. Az informatikaképzésben részt vevő egyetemek „titkon” a néhány éven belüli kvázi visszarendeződésben reménykednek. Abban, hogy az egyetemes képzés sérülése nélkül, „automatikusan” beáll az általuk egyensúlyinak vélt helyzet, s az egyetemek lesznek a mesterképzés s ezzel együtt az innováció fellegvárai, s a főiskolák csak az alapképzésben vesznek részt. Az egyetemek az intézmények nyújtotta képzések közötti átjárhatóságot is nehezen fogadják el. Többen szakmai és politikai okokra is hivatkozva úgy gondolják, a főiskolák és az egyetemek közötti műfaji, küldetésbeli különbség megmarad a bolognai rendszer bevezetése ellenére is. Azt remélik, elsősorban saját alapképzéseikben részt vett, így ismert tudású, teljesítőképességű hallgatókkal töltődnek fel mesterszakjaik. Ezzel összhangban BSc programjaikban igyekeznek a piacon hasznosítható tudást a korábbi képzési rendben honos elméleti felkészítés esszenciájával ötvözni, ami a felsőoktatásban az 1950-70-es évek között részt vettekben a felsőfokú technikumok kétes kimenetelű gyakorlatát idézheti.
A nemzetközi (kiemelten a korábbi EU-tagállamokra vonatkozó) tendencia viszont épp ellenkező. A mesterképzésekben részt vevők ritkán érkeznek az intézmény alapszakáról, és az MSc-k sokszínűsége nem okoz szorongást. (Az igazság kedvéért hozzá kell tenni tesszük, hogy a bolognai rendszer bevezetésének céljaival ellentétben a „külsősök” többsége nem EU-tagországbeli, ami ismét csak a rendszer felülvizsgálatának szükségét igazolja.) A szigorú szűrőn átjutott, bárhol és bármely alapszakon végzett tanulhat akármelyik mesterszakon. És nem (csak) saját presztízsük, hanem a hallgatók EU-piacképessége, nagyobb léptékben gondolkodva az EU-gazdaság teljesítőképessége a tét. Sajnos az újonnan csatlakozó tagországok „betagozódása” előtt azonban sok még az akadály (pl. a jelenlegi ösztöndíjrendszer). Ezért is hallani mind többet újabb EU-szintű felsőoktatási reformról, miközben a bolognai rendszer több országban még meg sem melegedett.
Kapcsolódó cikkek
- A digitális táblák beszerzése még az idén befejeződhet
- Sun specializációk és oktatási anyagok az Oracle PartnerNetwork-ben
- Legbiztosabb a még nem is létező szakma
- Sun specializációk és oktatási anyagok az Oracle PartnerNetwork-ben
- Legbiztosabb a még nem is létező szakma
- Egységes digitális tananyag informatikus hallgatóknak
- Magyarországi győztes az INFOPROG 2010 versenyen
- Multifunkciós egyetemi kártya lesz Debrecenben
- Megújult formában, új tartalommal jelentketik a Mindentudás Egyeteme
- Szuperszámítógépet kap három hazai egyetem


