Ritka a szerződéses partnereinek teljesítményétől függetlenül sikeresen működő üzleti vállalkozás. A partnerek által nyújtott szolgáltatások, a végzett munka minősége közvetlenül hat a vállalatok eredményességére, megítélésére.
Különösen a mostani, megváltozott piaci környezetben lehet fontos egy olyan eszköz, amely a szerződéseiknél jelentkező kockázatok felmérésén túl abban is segít a cégeknek, hogy meggyőződjenek, megérdemlik-e partnereik a beléjük fektetett bizalmat –figyelmeztet a Deloitte.
Kiszervezés része a sikeres üzleti stratégiának
Ralph van Uden, a Deloitte Kockázatkezelési szolgáltatások üzletágának igazgatója úgy véli, az egyes vállalati feladatok és szolgáltatások kiszervezése, illetve a különböző termékek gyártásának licencbe-adása ma már stabil eleme a vállalatok hatékony működésének, a sikeres üzleti stratégiáknak. Az outsourcing tipikus példája a vállalati IT-feladatok kiszervezése, míg licenc-díjas termékekkel a szoftvergyártástól kezdve a médiacégeken át, egészen a gyógyszeriparig számos területen találkozhatunk. Az új szolgáltatások és termékek sokszor meg sem születhetnének valamilyen vállalati stratégiai együttműködés, vagy közös fejlesztési programok nélkül. Ebből adódóan a különböző jogdíjak, vagy például marketing-költségek, jutalékok elszámolásának módja, de a kiszervezett munkák minősége is kulcskérdés lehet az egymással szerződéses üzleti kapcsolatban álló szereplők viszonyában.
A cégek alapvető érdekei azt diktálják, tette hozzá Ralph van Uden, hogy lehetőleg hosszú távon kössék össze működésüket egy-egy megbízható „külső”, vagyis szerződéses szolgáltató partnerrel. A piacok igényei miatt folyamatosan nő az ilyen együttműködések száma, amelyeknél a bizalom alapvető tényező, mégsem csupán jó szándék kérdése az, hogy a partnerek képesek-e teljesíteni a szerződésekben vállalt kötelezettségeiket, vagy pontosan azt teszik-e, amit a másik fél elvárna tőlük. A gördülékeny együttműködés és kölcsönös elégedettség feltétele mindenekelőtt egy világos, kiszámítható szerződéses viszony, amelyben a teljesítések kritériumai, illetve például a jogdíjakkal kapcsolatos elszámolási kérdések is lehetőleg a kezdetektől fogva, egyértelműen tisztázva vannak.