Mobil fizetés - kényelem a biztonság előtt?

A mobil kommunikáció folyamatos fejlődésével együtt jár a mobil üzleti tranzakciók széles körű elterjedése is. A tranzakciók egyik legnépszerűbb formája az emelt díjas SMS-alapú fizetés, annak ellenére, hogy ez a módszer számos biztonsági problémát felvet. A piaci tendenciák mégis azt mutatják, hogy az egyszerű használat ma még a felhasználók és a szolgáltatók szemében is fontosabb a magasabb biztonságra vonatkozó elvárásoknál – mondta a Deloitte szakértője a „Kis eszköz, nagy üzlet?” című IV. Magyarországi Mobil Konferencián.

Ralph van Uden, a Deloitte Kockázatkezelési szolgáltatások üzletágának igazgatója elmondta: A mobil kommunikáció folyamatos fejlődésének egyenes következménye a mobil alapú üzleti, kereskedelmi folyamatok térhódítása. A mobil fizetés már ma is számos jellemző tranzakció-típusnál jelen van, ezek közé tartozik a mobil tartalomvásárlás, a hagyományos kereskedelmi csatornákon történő vásárlás, továbbá az elektronikus kereskedelemben kapható termékek és szolgáltatások vásárlása, vagy ritkábban a mobil eszközök consumer-to-consumer, azaz két személy közötti tranzakciókban történő alkalmazása.

A mobil fizetési módok leginkább elterjedt formáját ugyanakkor még ma is az emelt díjas SMS-alapú tranzakciók jelentik. A módszer annak ellenére nagyon népszerű, hogy számos hasonló mobil megoldás létezik. Például a wap-alapú tranzakciók, és különböző, a mobiltelefonokba épített chipek, vagy speciális szoftverek, amelyek lehetővé teszik akár nagy összegű tranzakciók biztonságos lebonyolítását is a mobil eszközökön keresztül - tette hozzá van Uden.

A Deloitte szakértője elmondta: Az SMS-alapú tranzakciók általában gyorsak, egyszerűek, és éppen ezért kényelmesek is. Igaz, ennek a kényelemnek ára van, hiszen a tranzakciók során alkalmazott SMS-technológia sem az adatok biztonságát, sem a szolgáltatás fennakadásoktól mentes működését nem tudja garantálni. A biztonságos működéssel kapcsolatos fontos kockázati tényező, hogy nehéz a jogosulatlan felhasználok kiszűrése, kizárása. Mindeközben a hálózatok időszakos túlterheltsége gyakran nagyon lelassítja, órákra elnyújtja, vagy eleve lehetetlenné teszi a kívánt tranzakciók sikeres lebonyolítását, és nyomon követését.

Az üzenetek ráadásul nem csak ezekben a túlterhelt időszakokban veszhetnek el, megfelelő tárolásuk pedig a felhasználó felelőssége. Ez az eladó felé, illetve – például autópályadíjak esetén – a későbbi esetleges ellenőrzéskor is a felhasználóra hárítja a fizetés teljesítésének igazolását. De bármikor előfordulhat például, hogy a mobil, és így a rajta tárolt SMS is elveszik, ellopják, vagy a készülék elromlik. És bár a szolgáltatók általában ezekre az esetekre is fel vannak készülve, az igazolások pótlása ma még viszonylag időigényes és bonyolult folyamat.

Ralph van Uden elmondta: Mindezek ellenére, a számos alternatív megoldás ismeretében is szinte egyeduralkodó a piacon ez a mobil fizetési forma. És a tapasztalatok azt mutatják, hogy a nyilvánvaló biztonsági rések ismeretében is mind a felhasználók, mind a szolgáltatók – például parkolási társaságok, autópálya-kezelők, bankok – elégedettek az SMS-rendszerek alkalmazásával. Ennek legfőbb oka, hogy az SMS-díjfizetést jellemzően alacsony értékű, átlagosan 10 euró alatti tranzakcióknál használják az ügyfelek. Az esetleg sikertelen, vagy szándékos visszaélés miatt meghiúsult tranzakciók által okozott károk tehát viszonylag jól megbecsülhetők és behatárolhatók, ezért a szolgáltatók a módszerben rejlő kockázatokat ma még beleépítik az áraikba. Számolnak tehát az esetleges veszteségekkel. Általánosságban mégis elmondható, hogy a károk miatt keletkező költségek a felhasználó, és a szolgáltató szempontjából még mindig alacsonyabbak annál, mintha fejlettebb, nagyobb biztonsággal és megbízhatósággal működő, de éppen ezért költséges rendszereket telepítenének a tranzakciók kiszolgálására. Ráadásul ezeknél a rendszereknél az azonosítás, az adatbiztonság miatt ma még sokszor körülményesebbnek tűnhet a mobil tranzakciók lebonyolítása.

A Deloitte szakértője kiemelte: A mobil fizetési piacon nemrég elvégzett felmérés egyik meglepő megállapítása, hogy a magyarországi felhasználók az általános vélekedéssel szemben sokkal kisebb mértékben ragaszkodnak a névtelenséghez, mint azt sok szakértő, illetve a piacon aktív szolgáltató eddig feltételezte. Ez azt jelenti, hogy az emberek többsége nem idegenkedik attól, hogy személyes adatait megadva vásároljon, fizessen a mobil tranzakciók során. És mindez elméletben az SMS mellett a többi, gyorsabb és hatékonyabb módszer, például wap, vagy mobil internetes tranzakciók fokozottabb elterjedése mellett is szólhatna. Ez a folyamat azonban jelenleg meg sem közelíti az SMS-alkalmazások terjedését, vagy piaci részesedését.

Ralph van Uden hozzátette: Ez egyúttal felhívja a figyelmet a piac jelenleg legfontosabb kérdésére is. Vagyis, hogy a felhasználók vajon azért nem hajtanak végre nagyobb összegű tranzakciókat a mobil fizetési módszerekkel, mert egyelőre nem érzik eléggé biztonságosnak ezeket a csatornákat, vagy, mert erre eleve nincs is igényük. Utóbbi a szolgáltatók számára azt üzenhetné, hogy eleve nem érdemes többet költeniük mobil biztonságra. Hiszen a felhasználók hosszú távon is megmaradnak a relatív alacsony összegű mobil tranzakcióknál, amelyek során a kockázatok még a kényelmesen kezelhető szinten tarthatóak. Mindenesetre emellett szólhat az SMS-alapú fizetés töretlen népszerűsége is, amely bizonyította, hogy a kényelmi szempontok ma még a többség szemében előbbre valók a biztonság kérdésénél. Igaz, egyelőre a szolgáltatók irányából láthattunk igazán komoly törekvéseket arra vonatkozóan, hogy meglévő és potenciális ügyfeleiket az SMS-ezők táborából a wappal fizetők táborába tereljék, ami hosszú távon természetesen átrendezhetné a jelenlegi tendenciákat.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció