Önkormányzatok informatikai vezetői, szoftverminősítő cég vezető munkatársa, technológiaszállító és az EU-konform e-ügyiratkezelésben már viszonylag elöl járó állami szervezet, a PSZÁF középvezetője is megtisztelte az IIR Hungary „E-ügyintézés” konferenciájának „Közigazgatási ügyiratkezelő rendszerek sokfélesége – egységesítési törekvés” kerekasztalát. Csupán polgármesterek, jegyzők, képviselők helyei maradtak képletesen üresen.
Kérdőjeldzsumbuj
Azoké, akiktől jelentős mértékben függ, megvalósul-e, s ha igen, milyen minőségben, a mindennapok igényeihez igazítottan, a kistérségekre is figyelemmel és kialakítását és üzemeltetését tekintve is költséghetékonyan az e-ügyintézés.
A résztvevők között volt Belső Barnabás, az EMC CEE régió tartalomkezelési és technikai tanácsadója, Bíró Zoltán, a PSZÁF Pénztárak Központi Nyilvántartása Főosztály vezetője és Király Zoltán, a CERTOP Termék- és Rendszertanúsító Ház Kft. fejlesztési igazgatója. Az önkormányzatokat Keringer Zsolt, a Szombathelyi Polgármesteri Hivatal informatikai irodavezetője és Krajcsik János, a Budaörs Város Önkormányzat Polgármesteri Hivatal informatikai vezetője képviselte. A kerekasztal-beszélgetést Németh Pál, az Intelligens Települések Országos Szövetségének elnökhelyettese vezette.
A megszólalók a hallgatóság bevonásával többek között arra keresték a választ, hogyan egységesíthető az e-ügyintézés az egyébként heterogén önkormányzatoknál, melyek a workflow bevezetésének gátjai, s milyen implementálási gondok adódhatnak, illetve adódtak ügyirat-kezelési szoftverek bevezetésénél. Emellett kitértek az ASP általi egységesítés kérdésére, és hogy beváltják-e az iratkezelő szoftverek a mindennapi használatban a hozzájuk fűzött reményeket.
A válaszokból, illetve a válaszok szülte kérdésekből kiderült, sok még a kérdőjel, nem érezhető, hogy a megszületett döntések minden esetben a „köz”, benne a kistérségek érdekeit szolgálják, s a politika, nevezetesen a képviselők, polgármesterek, jegyzők is gyakran kerékkötői az olcsóbb és gördülékenyebb ügyiratkezelést s egyben zökkenőmentesebb ügyintézést biztosító, de ennek „áraként” egységesítésre törekvő e-ügyintézésnek. Néhány elhivatott, az önkormányzaton belüli munkáját felelősséggel végző, a küzdelmet a jó cél érdekében felvállaló személy (ritkábban jegyző, gyakrabban az informatikáért felelős vezető) javaslatot tesz különböző fórumokon a kiútra is, de mintha észrevételeik nem találnának nyitott fülekre az intézmények vezetőinél, s a felülről a közigazgatásra nehezedő nyomás is maga alá gyűri őket. De mint tudjuk, a remény hal meg utoljára, s azt még nem mindegyikük adta fel.
Hozzáállás
Hogy ne csak légből kapott filozofálgatásnak, egyesek szemében vádnak tűnjenek a fentiek, a továbbiakban az említett kerekasztal kérdéseire adott válaszokra összpontosítunk, illetve az általuk gerjesztett további kérdésekre. A konferencia előadásainak többségére a kerekasztalt követően került sor (ezért ezekre és az ezek során felvetett kérdésekre, illetve az esetleges válaszokra egy későbbi cikkünkben térünk ki), ezek előadóinak többsége nem volt jelen a beszélgetésen. Amin talán az egyik résztvevőtől hallottak alapján nem is kéne meglepődni. Eszerint a közigazgatás prominensei (polgármesterek, jegyzők, intézményi vezetők) számára rendezett, a fenti kérdéseket is érintő konferenciákon például a polgármesterek épp akkor hagyják el a helyszínt, amikor az őket érintő, de számukra kínos kérdések kerülnek napirendre.