Ki, kivel, miért? (1.)

Globális együttműködések, szövetségek az elmúlt két évben

6/ 6 oldal

Az IT- és az ICT-piac korábban sem szűkölködött globális vagy helyi együttműködésekben, szövetségekben, de az elmúlt két év kiváltképp bővelkedett ezekben. Néha csak a korábbi megállapodások megerősítésére, kibővítésére került sor, de platformok, piacok kapcsán – a gyakorlatilag szinte kizárólag kereskedelmi szempontú disztribúciós, dealeri megállapodásokon túl is – szép számmal kötődtek újak. A konvergálódó telekommunikációs, média-, internet- és IT-szektor mindinkább elmosódó határvonalai éppúgy hatással vannak a vállalkozások együttműködési kedvére (kényszerére), mint a (gyakorta épp a korábbi együttműködésből kiinduló) felvásárlások révén kialakult új piaci helyzet, az új technológiák térhódítása, a szabványosítás iránti kényszer és még sorolhatnánk.
Jelenlegi, a nemzetközi szintérre kitekintő és egy további, a hazai együttműködési készséget firtató összeállításunkban a teljesség igénye nélkül, elsősorban a frontvonalakat, illetve azok elmosódását érzékeltetve, nem a szakmai érdekképviseletekre koncentrálunk. Ezen belül kiemelten az elmúlt másfél év – ahol szükségét érezzük, kissé távolabbra is visszatekintünk – alkalmi vagy hosszú távú stratégiai együttműködései, történései, céljai és az ezek mentén kirajzolódó, a felhasználók döntéseinek szempontjából fontos irányvonalak feltárására igyekszünk összpontosítani.

Google, Yahoo! és társaik

A Google szövetségi, együttműködési, felvásárlási stratégiáját kiemelten a konkurenciaharc, az online világban kivívott vezető pozíció megerősítése, illetve a versenytársak által bitorolt első helyek megszerzése határozza meg. A két nagy informatikai óriáscéggel, a Sunnal és az IBM-mel 2005 óta szorosan együttműködve a Microsoft irodaiszoftver-piaci hegemóniáját (is) igyekszik megtörni. A fent említett cél felé komoly lépés a 2007-ben megjelent ingyenes, szolgáltatásait tekintve folyamatosan bővülő, online elérhető Google irodai alkalmazáscsomag.

2006 közepén a PC- és szerverpiac éllovasai közül a Dell-lel is a Microsoft ellenében kötött OEM-szerződést, s az ugyanezen év augusztusában létrejött Google–Real–Mozilla szövetség is ellene irányult. Ez utóbbi, egymás szoftvereinek fejlesztéséről szóló, a korábbi együttműködésüket kiszélesítő szerződés a fejlesztés alatt álló termékeiknek legnagyobb konkurenciát jelentő Vista elleni lépésként (is) tekinthető. Júniusban az Adobe-bal kötött OEM-partneri szerződést, míg augusztusban egy eBayjel kötött megállapodással biztosította be magát, hogy az USA kivételével mindenhol kizárólagosan az általa szállított hirdetések jelenhessenek meg az online piac óriásának oldalain. Az USA-ban egy korábbi megállapodás alapján a Yahoo! szerzett hasonló jogosítványt. A Sunnal egymás szoftvereinek felhasználásról októberben kötött újabb megoldás is a Microsoft irodai termékei elleni akcióként értékelhető.

2006 novemberében némileg meglepetésként szolgált a három online „nagyhatalom”, a Google, a Yahoo! és a Microsoft összeborulása, ami a weboldalak keresőkbe történő felvételének egyszerűsítését szolgáló egységes procedúra megteremtésére irányult. Ám egy közös ellenség (pl. a vírusok) vagy egy közös cél (pl. elégedettebb s így az online világ mellett még inkább elkötelezett felhasználók, tartalomgyártók) más piacokon is gyakran sarkallja részleges együttműködésre a versenytársakat.

2007-re ugorva, a Google tartalomszolgáltatásának további erősítése érdekében az AFP francia hírügynökséggel kötött hírek átvételére vonatkozó szerződést. 2007-ben a helyi együttműködéseket is erősíteni szándékozik (példa rá a hazánkban is létrejött Google-képviselet). Az ennek jegyében született májusi megállapodás szerint a jövőben a Google keresőtechnikáját használja a T-Online és a T-Mobil is. A Salesforce-szal kötött májusi, ismét csak az MS ellen irányuló szerződéssel már a kisebb vállalkozások is jól járnak, hiszen jól célzott reklámjaikra könnyebben rátalálhatnak a potenciális ügyfelek.

A felvásárlások tekintetében a még ma is sok hercehurcát maga után vonó internetes hirdetési ügynökség, a DoubleClick megszerzése volt a nagy dobása, de a biztonsággal kapcsolatos akvizíciókra is volt példa. A DoubleClick-felvásárlás ellenlépéseként is felfogható a Microsoft júliusban bejelentett, ám még nem realizált lépése, amely az aQuantive online reklámügynökség felvásárlására irányult. Ugyancsak az online vonal erősítését célozta a TellmeNetworks internetes tudakozó márciusi akvizíciója. (További felvásárlások: l. táblázatunkat.)

Iparági szövetségest keresve talált egymásra a Yahoo! és a HP. Egy 2006. szeptemberi megállapodás alapján több millió HP-számítógépet szerelnek fel a Yahoo! internetes keresőjével. A Yahoo! jelenleg – jelentősen lemaradva a piacvezető Google mögött – második helyezett a webkeresők piacán, a HP pedig a Dellt próbálja utolérni. A most bejelentett megállapodás lényegében arról szól, hogy a HP Amerikában piacra dobott számítógépein az Internet Explorer böngészőre telepíti a Yahoo Toolbart, míg Európában a Yahoo! lesz az alapértelmezett weboldal a böngészőben.

Közös fellépés

Szép számmal köttettek már eddig is kereskedelmi célú, platformok terjesztésére irányuló, az IT- és/vagy internetbiztonság (hiánya) által kikényszerített, az IT, ICT esetenként különböző területeit képviselő cégeket tömörítő lazább vagy szorosabb szövetségek, egyezségek. Végezetül ezek közül idézünk néhányat, időrendben.

A Linux terjedésének elősegítése a versenytársakat is együttműködésre sarkallja. Szabvánnyal kapcsolatos az a vállalatalapításról szóló 2005. novemberi hír, amely szerint a Novell, az IBM, a Philips, a RedHat és a Sony a Linux terjedésének és az innovációnak elősegítésének nem titkolt céljával szabadalmak vásárlására, majd jogdíjmentes továbbítására közös vállalatot alapított Open Invention Network (OIN) néven. Az így létrejött új modellben, a Linux operációs rendszer alkalmazásai és összetevői továbbfejlesztése érdekében, a szabadalmak nyíltan megoszthatók.

Ellenfelek fognak össze a kattintási csalások ellen is, és a keresőpiac legnagyobb riválisai szintén megaszövetségbe tömörültek. 2006 augusztusában az egymással közel sem baráti viszonyban lévő Google, Yahoo! és Microsoft egyaránt tagja lett annak az iparági csoportnak, amely irányvonalak kidolgozását ígéri az utóbbi időben igencsak elszaporodott kattintási csalások visszaszorítására. Jelenleg ennek kiszűrésére nincs iparágszerte elfogadott módszer.

A 2006 novemberében az internetes oldalak könnyebb indexelése érdekében, többek között a Google, a Yahoo! és a Miscrosoft részvételével létrejött szövetség a Google megoldását tekinti közös alapnak. A három versenytárs együttműködési hajlandósága a kiélezett versenyben meglepő, de a felhasználóknak mindenképp könnyebbséget jelent, s valószínűleg ebből mindhárman profitálhatnak. Az internetes oldalak keresőkbe történő felvételét megkönnyítő, egységes alapokra helyezett procedúra következményeként az oldalak üzemeltetőinek egyetlen helyen kell bejegyezniük lapjukat.

Összeurópai fellépésre lehet számítani az elektronikus levélszemét ellen. A tagországok szorosabb összefogását már 2005. december 22-én elhatározták, de csak idén kerül sor szigorúbb lépésekre. A spam elleni fellépést eddig megnehezítette a kéretlen marketingkampányt folytató „vétkes” virtuális vándorlása. Felfedezésekor ugyanis más-más ország szervereire helyezte át működését. A szövetséghez nem kellett új apparátus, a meglévő állami hatóságok tömörülnek hálózatba. A most életbe lépett változás szerint a szolgáltatók felelnek az illegális anyagok letiltásáért.

A kompatibilitás és a szoftver-, illetve hardvergyártó vállalatok közötti együttműködés elősegítésére, a szállítófüggetlen fejlesztések támogatására 2006 novemberében megalakult Interop Vendor Alliance (IVA) szövetség élén a Microsoft áll. Tagjai között ott vannak az alapító versenytársai is, így a szintén operációs rendszert fejlesztő Sun Microsystems és a RedHat is, de pl. a BEA Systems szintén csatlakozott. Az együttműködés révén javulhat a szoftverek minősége, hatékonysága, s csökkenhetnek termékeik előállítási költségei is.

A Földet fenyegető veszélyek szintén összekovácsolják a riválisokat. A klímaváltozás ellen 2007 júniusában létrejött iparági szövetségben ismét csak egymásra talált a Microsoft és a Google, de az Intel, a World Wildlife Fund és más vezető iparági szereplők is úgy érezték, ott a helyük a számítógépek és szerverek energiaigényének csökkentése céljából létrejött társulásban.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció