Ki, kivel, miért? (1.)
Globális együttműködések, szövetségek az elmúlt két évben
2007. október 1.
Az IT- és az ICT-piac korábban sem szűkölködött globális vagy helyi együttműködésekben, szövetségekben, de az elmúlt két év kiváltképp bővelkedett ezekben. Néha csak a korábbi megállapodások megerősítésére, kibővítésére került sor, de platformok, piacok kapcsán – a gyakorlatilag szinte kizárólag kereskedelmi szempontú disztribúciós, dealeri megállapodásokon túl is – szép számmal kötődtek újak. A konvergálódó telekommunikációs, média-, internet- és IT-szektor mindinkább elmosódó határvonalai éppúgy hatással vannak a vállalkozások együttműködési kedvére (kényszerére), mint a (gyakorta épp a korábbi együttműködésből kiinduló) felvásárlások révén kialakult új piaci helyzet, az új technológiák térhódítása, a szabványosítás iránti kényszer és még sorolhatnánk.
Jelenlegi, a nemzetközi szintérre kitekintő és egy további, a hazai együttműködési készséget firtató összeállításunkban a teljesség igénye nélkül, elsősorban a frontvonalakat, illetve azok elmosódását érzékeltetve, nem a szakmai érdekképviseletekre koncentrálunk. Ezen belül kiemelten az elmúlt másfél év – ahol szükségét érezzük, kissé távolabbra is visszatekintünk – alkalmi vagy hosszú távú stratégiai együttműködései, történései, céljai és az ezek mentén kirajzolódó, a felhasználók döntéseinek szempontjából fontos irányvonalak feltárására igyekszünk összpontosítani.
Az "összeborulások" okai
Az együttműködések éppúgy létrejöhetnek platformok kialakítása vagy továbbfejlesztése okán, mint a technológiai fejlesztések, a kompetenciák erősítése céljából vagy a különböző piacokon küzdők élvonalban maradása érdekében. A leggyakoribbak az ún. OEM-szerződéseken alapulók, de előfordul valamely megacég elleni összefogás is – a hegemónia sok piaci szereplőt (gyakran felhasználót, de a verseny tisztasága felett őrködő szervezetet, versenyhivatalt is) irritál. Erre példák a Microsoft elleni szervezkedések (de mint később látjuk, ugyanakkor sorra alakulnak a redmondi cég részvételével versenytársakat is tömörítő szövetségek). A számítógépes szoftverpiac tehát úgy tűnik, megelégelte a Microsoft egyeduralmát. Az online piacon első számú riválisa, a Google például nagy reményt fűz ahhoz a Dell-lel kötött stratégiai szövetséghez, amelynek alapján a PC-gyártó a Google szoftvereivel telepítve szállítja számítógépeit.
Gyakori a szabványosítási törekvések mentén kötődő szövetség, de a különböző szakterületek közös célpiaca is ösztönző lehet. Jelentős hatással volt az együttműködésekre a globális piacon például az ERP-k „nyitása” a külvilág felé, a belső vállalatirányítási folyamatokon túl a vevő és a gyártó vagy a kereskedő és a gyártó partner stb. közötti üzleti folyamatok támogatását célzó, üzletiintelligencia-megoldásokat is integráló második generációs (ERP2) rendszerek megjelenése. Az internetfelhasználók rohamosan növekvő tábora és igényeinek – kiváltképp a fiatalokra, az üzleti felhasználókra gondolunk – kielégítése, a második és immmár a harmadik generációs internet terjedése, a mobilkommunikáció szintje, valamint a különböző kommunikációs szakterületek (mobil- és vonalas távközlés, internet, média) konvergenciája is gerjeszti a helyenként felvásárlásokba, közös vállalkozások alapításába torkolló együttműködéseket. Egyre gyakoribb a nem egymás elleni, hanem külső, a felhasználóikat (is) veszélyeztető „támadások” elleni többszereplős szövetkezés, amelyben – mint korábban is céloztunk rá – nem egyszer rivális vállalkozások küzdenek vállvetve a közös ellenség megfékezéséért. A lassan letisztuló hagyományos piacok (hardver, szoftver, üzleti alkalmazások) is fékezik a fennmaradók harci kedvét.
A konvergenciát, a digitalizációt, az internet fejlődését befolyásolni vágyó, az ezekhez tartozó piacokon hatalmi pozícióban levő vagy oda igyekvő cégek között azonban még dúl a harc. Kevésbé tiszta a jövőkép, s hogy mely fejlesztési, standardizálási törekvés nyer teret, azt a szakterületeken belül és a hagyományos piacokon talált szövetségesek is befolyásolhatják.
Az általánosságok után nézzük, hogy milyen markánsabb társulások határozzák meg a piaci viszonyokat, a fejlesztési irányvonalakat, mikor és miért acsarkodnak, illetve békélnek meg egymással – időnként váratlan módon –, állnak össze nemesebb célok érdekében az IT- és ICT-piac szereplői.