Rendhagyó beszámoló egy tehetségkutató programozóversenyről

3/ 3 oldal

Kovács Győző, az informatikai szakma magyarországi doyenje (aki jelen volt az első számítógépek megszületésénél, és kikezdhetetlen energiával vesz részt ma is az új tehetségek felkutatásában) kicsit késve küldte el beszámolóját az általános és középiskolások szekszárdi, 3. Neumann János nemzetközi tehetségkutató programtermékversenyéről, ám úgy gondoltuk, hogy a Garay Gimnázium versenyét 23 éve folyamatosan pátyolgató zsűrielnök beszámolójában nem igazán a hírérték a legfontosabb. Épp ezen megfontolásból a beszámoló elé beszúrtunk néhány szubjektív gondolatot, azaz Kovács Győzőnek a versenyt támogató kollégákhoz írt baráti levelét, majd következik a zsűrielnök objektív beszámolója.

 

  • A versenyző zeneszámok időbeli terjedelmét és a számát  eddig nem korlátoztuk, így fordulhatott elő, hogy az idén a versenyzők kb. 62 órányi zenei anyagot küldtek be. A jövő évi versenyen korlátozni fogjuk mind a zeneszámok idejét, mind pedig a számát.
  • Amint már említettem, a következő évben szétválasztjuk a grafikát és az animációt. Az előbbinél már megszoktuk a magas színvonalú pályázatokat. Az utóbbinál az idén csak csodálkoztunk, hogy a pályázók milyen kerek egész, szinte művészi alkotásokat küldtek be a versenyre.
  • A művek bemutatására külön hangsúlyt helyezünk. Örömmel láttuk, hogy az egy évvel ezelőtti versenyen pl. szerénykedve bemutatott pályázatot az idén, ugyanaz a diák, tanulva a tavalyi bírálatból, már magabiztosan és öntudatosan, jól összeállítva adta elő. Úgy gondoljuk, hogy ezzel a feltétellel a diákok előadókészségét erősítjük.
  • Még mindig nem sikeres a verseny a szomszédos országok magyar iskoláiban, csak a romániai Nagykárolyból, illetve a vajdasági Magyarkanizsáról érkezett pályamű. A Szerb Teleház Szövetség elnöke, Verbászi András, aki zsűritagként részt vett az idei megmérettetésen, elvállalta a jövő évi verseny vajdasági iskolákban való megszervezését, ha ez sikerül és elegendő pályázat érkezik, akkor a Vajdaságban is tartunk egy elődöntőt, ahonnan a legjobbak egyenes ágon kerülnek be a szekszárdi döntőbe.
  • Hallgatólagosan már eddig is lehetett – nem magyar ajkú diákoknak – angolul versenyezni. A lehetőséggel nagyon kevesen éltek. Így első lépésként a szomszédos országokban a nem magyar anyanyelvű gyerekek részére is lehetővé tesszük a részvételt, majd második lépésként, néhány éven belül, megpróbáljuk minden EU-tagországban meghirdetni, a döntőt pedig távversenyként megrendezni. Tavaly erre vonatkozóan már telekonferenciás kísérletet is végeztünk. Ez a bővítés természetesen azzal jár, hogy a zsűri munkája is kiszélesedik, a költségek megnőnek, ennek ellenére megpróbáljuk majd a Neumann versenyt EU-versenyként elindítani, hátha ehhez további támogatásokat tudunk szerezni.
  • Az idei résztvevők engedélyt adtak, hogy versenyműveiket feltegyük az internetre, amit az érdeklődők hamarosan az iskola honlapján láthatnak.
  • Eddig a pályázat jeligés volt, a következő években ezt a megszorítást eltöröltük.
  • A zsűri talán egyetlen – nem összebeszélt – megkötést alkalmazott a döntésében: egyik zsűritag sem szerette a gyilkolós, horrorszerű, kegyetlen célú játékokat, így ezeket senki sem értékelte magasra. Valamennyien arra biztattuk a szerzőket, hogy a ragyogó technikai megoldásokhoz találjanak ki valami humánusabb mesét, és akkor biztosan magasabb pontszámokat fognak kapni. A diákok válasza az volt, hogy a kegyetlen játékok népszerűek ma az ifjúság körében. Ennek ellenére – örömmel láttuk – az idei pályaművek humánusabbak voltak, mint a korábbi versenyeken induló játékprogramok.
  • A versenynek vannak különdíjai is, ezek közül az egyik a legjobb alkotás díja, a másik pedig az ún. fairplay díj. Ezt az utóbbit a versenyzők adják a versenyen indult – szerintük – legjobb alkotásoknak. Már számtalanszor (most is az általános iskolásoknál) előfordult, ha a zsűri legjobb alkotásnak járó díját és a fairplay díjat ugyanaz a versenyző kapja.


Az idén:

  • a zsűri különdíját az általános iskolások közül Weisz Gellért, a középiskolások között pedig Bene Tamás kapta,
  • a versenyzők – egymás között – a fairplay díjat az általános iskolások között ugyancsak Weisz Gellértnek, míg a középiskolások között Sánta Zsoltnak ítélték oda.


(Egy megjegyzés: a Weisz família két csemetéje is eredményesen vett részt a versenyen, de a döntőre magukkal hozták a legkisebb Weisz gyereket is, aki öntudatosan jelentette ki, legközelebb ő is indul, bár nekem még nem látszott iskolásnak. Persze miért ne indulhatna?!)

A versenyt támogatták: 

Adverticum Zrt. – Vértes János
Apple Magyarország – Gulyás István
CODRA Kft – Pénzes Zsuzsa
DesignSoft Kft. – Koltai Mihály és felesége, Koltai Sára
Élet és Tudomány – Gózon Ákos
Graphisoft Zrt. – Bojár Gábor és Filetóth Levente
Humánsoft Zrt. – Illés Antal
IDG – Bíró István
Kürt Zrt. – Kürti Sándor
Kvantum Kft. – Doszkocs László
Microsoft Magyarország – Vityi Péter és Merényi Ádám
Mitsystems Kft. – Dés Tamás
Morphologic Kft. – Prószéky Gábor
Profi-Média Kft. – Borsódi Donát
Symantec Magyarország – Konkoly-Thege Szabolcs és Bartha Hedvig
Természet Világa – Staár Gyula

 Megjelent a 2008-as verseny pályázati felhívása!

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció