A megfoghatatlanra, tapinthatatlanra és felfoghatatlanra adott emberi reakciók nem sokat változtak az évezredek során. A félelemtől a tiszteleten át az idegenkedésig, a gyanakvásig, a tagadásig és elfogadásig – a legváltozatosabb magyarázatokkal fűszerezve – mindmáig minden formájuk megtalálható. A világ megismerésével, a tudományok fejlődésével körük ugyan egyre szűkült, de újak is megjelentek.
A fentiek miatt a közigazgatás és a gazdaság szempontjából is sok értékes év ment veszendőbe, mire tavaly végre már a tanácsadócégek némelyikének eredményein is megmutatkozott a visszaszerzett presztízs. Ebben persze nem kis része volt az időnek, s nem csupán a fentiekből adódóan. Tanácsadást ugyanis nem lehet az egyetemeken tanítani. A több mint egy évtizede a hazai piacon munkálkodó, néhány hullámvölgyön is túljutó, ma már nemzetközi szinten tervező AAM kezdettől fogva a képességekre fókuszált a felvételi beszélgetéseken, s igyekezett az üzleti és állami szféra mind szélesebb spektrumából jött szakembereket sorai között tudni. A tanácsadással kapcsolatos oktatás már házon belül folyt, s konzulenseit a gyakorlat tette hiteles, néhányukat többszörösen díjazott tanácsadóvá. A valós körülmények feltárásnak képessége, a probléma felismerése, a reális üzleti stratégia, illetve célok és az irrealitások közti különbségtétel, valamint a megvalósítás mikéntjének meghatározása egyaránt hozzátartozik a tanácsadó eszköztárához, amely eszközök leginkább szellemiek. Ezért a tanácsadás minősége jórészt személyhez kötött, de a profi konzulenscégek – az informatikai lehetőségeket kiaknázva – hatékony tudásmenedzsmentet működtetve igyekeznek az egyéni tudást, a projektekben felhalmozott tapasztalatot közkinccsé tenni.
Tapasztalatimport
- Az 1994-ben tíz fővel létrejött, 2003-ban részvénytársasággá alakult AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Zrt.-nek ma két leányvállalata van.
A magyar tulajdonú tanácsadócég nemzetközi terjeszkedésének első állomásaként 2006-ban Bukarestben alapított leányvállalatot AAM Management Information Consulting SRL néven, s nemzetközi ügyfelei üzleti sikerét tartva szem előtt további irodanyitásokat tervez a régióban.
A cégcsoport 2006-os 3,5 milliárdos, gyakorlatilag szellemi termékekből származó árbevétele 50 százalékkal haladta meg az előző év 2,3 milliárdját, amiben a hazai portfólió 30 százalékos növekedése mellett a 150 százalékos külföldi portfóliónövekedésnek jutott a nagyobb szerep.
A közelmúlt és a jelen
- A bevételt tekintve a hazai portfólió fele-fele arányban oszlik meg az állam- és közigazgatási, illetve a civil- és vállalati szféra között; az ügyletek számát tekintve az arány durván 75–25 a civil- és vállalati szféra javára. Ez utóbbiak közül a pénzügyi, a telekom-, az energia-, az IT- és a közlekedési szektor a legaktívabb, de Szűcs Zoltán, a részvénytársaság vezérigazgatója és társtulajdonosa szerint a korábbiakhoz képest az egészségügyi ágazat is aktívabb.
Stratégia
- Az idei évre 25 százalékos növekedést és két külföldi telephelynyitást terveznek, de közép- és hosszú távú stratégiában is gondolkodnak. Ez utóbbi középpontjában az agresszív külföldi terjeszkedés áll. Tíz év alatt tíz országban építve üzletet, a jelenlegi 200 fős létszámot közel megtízszerezve, 1500-2000 fővel a régió olyan vezető tanácsadójává kívánnak válni, amely az említett területeken az igényspecifikációtól a működő informatikai rendszerekig végigkíséri megbízóit. A közigazgatási, közel 300 mérnökévnyi, mintegy ötven tanácsadó által képviselt tapasztalatukkal mind az EU-s, mind az EU-ba törekvő államokat tekintve piacképesek. Az EU-üzletág vezetését a közelmúltban a zárt részvénytársasághoz igazoló Mester Sándorra bízták. A vezetői szinten internetes szolgáltatást nyújtó, illetve vállalatirányítási rendszert fejlesztő és forgalmazó cégeknél, illetve hazai és nemzetközi informatikai, távközlési szövetségeknél tapasztalatot szerzett szakember feladata a tanácsadócég munkatársainak széles körű tudását, ismereteit és tapasztalatait az Európai Unió által támogatott országfejlesztő projektek megvalósításában kamatoztatni.