Elektronikus Angyalföld
2005. december 25.
Jelentős mérföldkőhöz érkezett az elektronikus ügyintézés megvalósításában Budapest XIII. kerületének önkormányzata: az IBM együttműködésével megvalósított portálrendszer az országban elsőként, már a közigazgatási eljárás rendjéről szóló új törvény hatályba lépésének napjától, azaz november 1-jétől számos ügytípusnál lehetővé teszi a lakosság számára a teljes körű elektronikus ügyintézést. A fokozott biztonságú elektronikus aláírással rendelkező személyek, illetve hamarosan a központi Kormányzati Ügyfélkaput használó kerületi polgárok a számítógép előtt ülve, az interneten keresztül adhatják be bevallásaikat, kérhetnek időpontokat, intézhetik ügyeiket a nap bármely órájában.
"A gondoskodó helyi kormányzat igyekszik a polgároknak a lehető legmagasabb szintű egészségügyi ellátást, oktatási és egyéb szolgáltatásokat nyújtani. A magas színvonalú szolgáltatásokhoz pedig a XXI. században már az elektronikus ügyintézés is hozzátartozik, hogy végre valóban a hivatal legyen az állampolgárért" – nyilatkozta dr. Tóth József, a XIII. kerület polgármestere.
A XIII. kerületi önkormányzat megbízásából a NetLock Kft. készítette el az úgynevezett co-branded chipkártyákat, amelyek a lakosság elektronikus hitelesítési képességéhez szükséges fokozott biztonságú tanúsítványokat tartalmazzák. E kártyák birtokában a lakosság is könnyebben veszi igénybe az önkormányzat elektronikus ügyintézési szolgáltatásait.
A kerület önkormányzata 1998-ban hozta létre első honlapját, amelyen már az ügyek intézésére vonatkozó információk is elérhetők voltak; ezzel gyakorlatilag megvalósította az EU közszolgáltatások végzésére vonatkozó ajánlásának négy szintje közül az elsőt (online információk nyújtása a közigazgatási szolgáltatásokról). 2002-ben elérték a második szintet, miután a korábbi statikus honlapot felváltotta egy dinamikus portál, amely által letölthetővé és kinyomtathatóvá váltak az ügyintézéshez szükséges űrlapok, nyomtatványok.
2002–2004-es informatikai stratégiájában az önkormányzat megteremtette a modern elektronikus közigazgatás alapjait azzal, hogy hangsúlyosan fejlesztette a háttérrendszereket – például kialakította a hivatal belső ügymenetét elektronizáló, Lotus Notes alapú rendszert és az informatika mindennapi működtetését segítő felügyeleti alkalmazásokat –, valamint az intézmények közötti adatátviteli rendszert, és konszolidálta a hardverkörnyezetet. Ezen túlmenően megteremtette annak a lehetőségét, hogy az önkormányzat épületében működő, de nem önkormányzati ügyeket intéző és nem az önkormányzati informatikai infrastruktúrát használó okmányiroda ügyfélfogadására az interneten vagy telefonon is be lehessen jelentkezni.
A tavaly elfogadott 2005–2007. évi informatikai stratégia célul tűzte ki az uniós ajánlásokban megfogalmazott harmadik és negyedik szint (a kétirányú interaktivitás, illetve a teljes körű elektronikus ügyintézés) elérését. 2005. november 1-jétől egyes ügyeknél megvalósul az interaktivitás: a szükséges űrlapok és nyomtatványok nemcsak letölthetők az önkormányzati portálról, hanem online kitölthetők, elektronikus aláírás segítségével hitelesíthetők, az interneten továbbíthatók, és a hivatal is elektronikusan értesíti az állampolgárt határozatáról. A negyedik szint megvalósításához, a minden ízében elektronikus ügyintézéshez még az hiányzik, hogy az illetéket is le lehessen róni elektronikus úton; ennek kialakítását késleltette, hogy az elektronikus illetékfizetés jogszabályi hátterét csak 2005. szeptember 22-én teremtette meg a kormány.
A fejlesztések végig saját erőből, központi vagy EU-s támogatások nélkül folytak. Ehhez megfelelő segítséget adtak az IBM technológiái és rendszerei, amelyek lehetővé tették az elektronikus önkormányzat fokozatos, lépésről lépésre történő kiépítését. Az integrációs architektúra rugalmas, moduláris felépítésének és az alkalmazott nyílt szabványoknak köszönhetően a korábban bevezetett rendszerkomponensek gond nélkül kiegészíthetők az igényelt új funkciókkal, technológiákkal – például az elektronikus aláírás támogatásával –, miközben az önkormányzat költségvetését sem kell túlzottan megterhelni. (Az éves informatikai fejlesztési keret körülbelül 60 millió forint.)
„A mi példánk is bizonyítja, hogy az elektronikus szolgáltató önkormányzat kiépítése nem pusztán pénz kérdése. Ha van hosszú távú koncepció és rugalmasan bővíthető informatikai infrastruktúra, akkor egyszeri óriásberuházások nélkül is létrehozható jól működő rendszer" – mondta Bodolai Rómeó, az önkormányzat informatikai vezetője.
Az átgondolt fejlesztésnek köszönhetően egyazon internetes portál szolgálja ki a hivatal belső dolgozóit és az ügyeiket intéző állampolgárokat. A portál mögött működő szoftver bejelentkezéskor azonosítja a felhasználót, és személyre szabott, a számára elérhető szolgáltatásokat és alkalmazásokat felvonultató webes felületet kínál fel, így mindenki csak azt látja, amire jogosultsága, illetve szüksége van. A portál ráadásul kiterjeszthető az önkormányzati intézményrendszerekre is.
Az önkormányzat rendeletben jelölte ki az elektronikusan intézhető ügytípusokat. A legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással rendelkező természetes személyek elektronikusan intézhetik az adóhatósági (építmény- és telekadó-bevallás), az építéshatósági, valamint a hagyatéki ügyeket. Elektronikus aláírás nélkül, az önkormányzati portálon regisztrálva lehet bejelentéseket tenni, az adó- és építéshatósági ügyintézéshez időpontot kérni.
Folyamatban van az önkormányzat rendszerének összekapcsolása a központi Kormányzati Ügyfélkapuval. Ha ez megtörténik – az önkormányzatok közül várhatóan elsőként –, az ügyfélkapunál regisztrált felhasználók az ott kapott azonosítóval nemcsak a kormányzati, hanem a kerületi önkormányzati ügyeket is elektronikusan intézhetik.
Jövőre szeretnék az ily módon kezelhető ügyek számát kiterjeszteni, illetve a szakhatóságok felé az elektronikus kapcsolatot kialakítani. Ugyancsak 2006-ban nyílik lehetőség arra, hogy a GVOP 4.3.2 pályázati forrás igénybevételével az önkormányzat hasonló elektronikus szolgáltatásokat nyújtson a kis- és középvállalkozások számára is.
Kapcsolódó cikkek
- E-magyar igazság
- Tárgyalást kezdeményez az állampolgárok elektronikus törvénykezdeményezési jogáról az MDF
- Az e-közigazgatás Európában - célok, eredmények, irányok
- Lassan terjed az elektronikus ügyintézés
- Miniszteri deklaráció a IV. E-kormányzati Miniszteri Konferencia alkalmából
- Miniszteri deklaráció a IV. E-kormányzati Miniszteri Konferencia alkalmából
- Beszélő robot az ügyintéző a budaörsi városházán
- Megújult Eger honlapja - egyre több ügyintézés a cél
- Hiteles elektronikus ügyintézés az egészségügyben
- A Siemens valósította meg az e-közigazgatási rendszert Szegeden