IP az e-közigazgatásban
2005. december 25.
Előző számunkban részletesen foglalkoztunk az e-közigazgatás megteremtésére irányuló kezdeményezésekkel, és a téma aktualitása folytán bizonyára a jövőben is többször visszatérünk rá. Mostani összeállításunkban például azért, mert az IP alapú kommunikációs rendszerek nagyon jó infrastrukturális alapot teremthetnek az elektronikus ügyintézés különböző formáihoz. Néhány általános szempont ismertetése után megvalósult példákon keresztül, mintegy esettanulmányként mutatjuk be, hogy az egyes megoldások mely területeken hogyan könnyítik meg az állampolgárok életét, segítik az államigazgatás és az üzleti szféra működését.
A kormányzati és önkormányzati intézmények összekapcsolása, a hivatalok egyszerű és kényelmes, bármikor hozzáférhető online elérése jelentős megtakarítást és egyben hatékonyságnövekedést eredményezhet. Az e-kormányzat megvalósításával javul az állampolgárok kiszolgálásának színvonala, széles körben elérhető, integrált és értéknövelt elektronikus szolgáltatások biztosíthatók az egyének és a vállalkozások számára.
Az IP alapú kommunikációs rendszer elemei közé általában a telefóniát szolgáló VoIP, az egységes adatforgalmat (benne az e-maileket, hangpostaüzeneteket, a video- és audiokonferenciát) kezelő helyi vagy akár nagyvárosi hálózat és az ügyfélszolgálati központként működő call center tartozik. Az IP-kommunikációs megoldások előmozdítják az intézmények közötti együttműködést, javítják a szervezetek működőképességét, serkentik az általános hatékonyságot, növelik a lakosság elégedettségét és nem utolsósorban a helyi közösség vonzerejét az újonnan letelepedett lakosok és üzleti vállalkozások szemében.
A korábban alkalmazott egyszerű és éppen ezért könnyen támadható tűzfallal, illetve vírusellenőrző szoftverrel szemben az integrált biztonsági megoldások rugalmas védelmet nyújtanak a növekvő fenyegetések ellen, lehetővé téve az intézmények számára, hogy elkerüljék a kommunikáció megszakadását, ezzel biztosítva a lakosság biztonsága és a hivatali munka hatékonysága szempontjából létfontosságú szolgáltatások folyamatosságát.
Az alábbiakban bemutatott hazai és külföldi példák elsősorban a Cisco tapasztalataira és javaslataira épülnek, legfőképpen azért, mert az ő megoldásaikat alkalmazzák más informatikai vállalkozások, rendszerintegrátorok is.
A hatékonyság növelése
Budapest VII. kerület (Erzsébetváros) önkormányzatának új székházában a hálózat informatikai infrastruktúrája végponttól végpontig terjedő IP-technológiára épül. Így már nincs szükség külön hang- és adathálózat kiépítésére, az egységes, konvergens hálózat az üzemeltetési és karbantartási költségek terén jelentős megtakarítást eredményez.
Az új irodaházban a hivatal mintegy 130 munkatársa az IP-telefónia által nyújtott értéknövelt szolgáltatások mellett élvezheti a 100 Mbps sebességű helyi hálózat előnyeit is. Az erzsébetvárosi önkormányzat jelenlegi és új székházát VoIP-hálózat köti össze, így a telefonhívások a belső hálózaton bonyolíthatók le. Az irodákban telepítésre kerülő IP-telefonok „extension mobility" funkciójának köszönhetően az önkormányzat munkatársai jelszavuk megadásával bármely készülékről bejelentkezhetnek a hálózatba, és azt saját mellékükként használhatják, megtartva egyéni beállításaikat.
A további fejlesztések részeként az önkormányzat – az elektronikus kerület programjának keretében – tervezi egy IP alapú telefonos ügyfélszolgálati központ létrehozását, amelyhez szintén az IP-rendszer kínálja az alapot. Ez lehetőséget teremt a későbbi intelligens ügyfélkapcsolati megoldások, a valós idejű webes együttműködés, valamint az e-mailes alkalmazások hatékony használatára. Segítségével az ügyfélszolgálati munkatársak azonnali választ adhatnak az ügyfeleknek, a bonyolultabb kérdéseket pedig egyszerűen továbbíthatják az illetékesekhez.
Hunvald György polgármester elmondta, hogy Erzsébetváros önkormányzata az elsők között teszi meg a szükséges lépéseket az intelligens kerület kiépítése és hosszabb távon az elektronikus közigazgatás irányába. A fejlesztés célja, hogy az önkormányzati ügyintézésen túl egyéb szolgáltatásokat is nyújtson a helyi lakosságnak és a vállalkozásoknak. A rendszer kiépülése után ezen keresztül működtethető az önkormányzati ügyfélszolgálat, véleményt lehet kérni a helyi lakosságtól, de a hálózaton keresztül történhet majd akár a közüzemi számlák befizetése is.
A különböző hivatalok közötti kommunikáció a hatékony közigazgatási szolgáltatások lényeges összetevője, és számos régióban növekvő jelentőséggel bír. Lombardia tartomány például Olaszország egyik legösszetettebb közigazgatási egysége a maga 11 megyéjével, 15 helyi egészségügyi hatóságával és számtalan közintézményével. Lombardia tartomány biztosította közhatóságainak a lehetőséget arra, hogy virtuális magánhálózaton (Virtual Private Network – VPN) keresztül egyszerűen és biztonságosan kommunikálhassanak egymással. Az új regionális távközlési hálózat összekapcsolja a kórházakat, a rendőrkapitányságokat, a könyvtárakat, a helyi egészségügyi egységeket és az egyéb regionális intézményeket.
A 2002-ben rendszerbe állított hálózat ugrásszerűen megnövelte a szolgáltatások hatékonyságát. A hivatalos okmányok például ma már nem papíron, hanem elektronikus formátumban tárolódnak. Ezt az újítást a VPN által nyújtott felhasználóhitelesítési és biztonsági szolgáltatások tették lehetővé. „Az egyes közintézményeket korábban arra utasítottuk, hogy online módon töltsék ki a formanyomtatványokat, majd küldjék el azok papírmásolatát. A VPN-be beépített hitelesítő és ellenőrző rendszer megszabadította a felhasználókat a papír alapú okmányok kitöltésének és postázásának nyűgétől, s a hivatali ügyintézés jelentősen leegyszerűsödött" – nyilatkozta Antonio Confalonieri, Lombardia tartomány kommunikációs és informatikai rendszerekért felelős vezetője.
A gazdaság fellendítése
Sopronban a polgármesteri hivatal, a Soproni Ipari és Innovációs Park, valamint a Nyugat-Magyarországi Egyetem együttműködésével született meg az eSopron kezdeményezés. Az „e-város" kiépülésének első lépéseként az önkormányzati, majd az oktatási, egészségügyi és szociális intézményeket – összesen 39-et – kapcsolják össze széles sávú hálózattal. Ezt a hálózatot és a rajta keresztül elérhető információkat, szolgáltatásokat folyamatosan bővítik, s elérhetővé kívánják tenni valamennyi önkormányzati képviselő, végső célként pedig a lakosság számára is.
„A vállalkozók számára idő- és pénzmegtakarítást jelent, ha sorban állás helyett elektronikus úton tudják beadni kérelmeiket, bevallásaikat. Továbbá az e-önkormányzat lehetőséget nyújt a turisztikai, idegenforgalmi vállalkozások fejlesztésére is. Integrált szálláshely-foglalási lehetőséget tudunk biztosítani az idelátogatók számára, össze tudjuk fogni a soproni kínálatot. Meggyőződésem, hogy a fejlesztésből nemcsak a város, de az itt működő vállalkozások is profitálhatnak" – mondta Kalmár István alpolgármester.
A város határában létesülő Ipari és Innovációs Park inkubátorházában otthont adnak az innovatív vállalkozásoknak, amelyek hozzájárulnak a régió fejlődéséhez. Itt kap helyet az egyetem informatikai tanszéke, valamint kutató-fejlesztő részlege is, amely a parkban letelepedő vállalkozásokkal együttműködve egyfajta tudásközpontként működhet.
Az olaszországi Torino körzete több mint egy évszázadon át Európa legfontosabb ipari övezeteinek egyike volt. A tartomány helyi önkormányzati szervei az e-közigazgatás eszközeivel is igyekeznek tőkét kovácsolni ebből a hagyományból. A hatékony kommunikációs infrastruktúra felbecsülhetetlen érték, kivált a tartomány távol fekvő vidékein, ahol a „digitális szakadék" szemmel látható.
Napjainkban Torino megye erőteljes gazdasági fellendülést él át, ami részben a lakossági szolgáltatások korszerűsítésének alapját képező IP-telefóniás megoldásnak köszönhető. Egységes hálózaton keresztül történik az adat-, hang- és videoközvetítés a tartomány minden részére, így bátorítva a szolgáltatókat, hogy távol fekvő vidékekre is kiterjesszék különféle innovatív szolgáltatásaikat.
„Az e-oktatás és a távképzés rendkívül fontos a gazdasági fejlődés szempontjából, ezért van szükség hálózaton keresztül megvalósított adat-, hang- és videoközvetítésre" – mondta Roberto Grillando, Torino megye informatikai rendszerekért felelős vezetője.
A tartomány vezetői azt várják az adatszolgáltatások hozzáférhetőségétől, hogy így az informatikai magánvállalkozások tevékenységüket a nagyvárosokon kívülre is kiterjesztik. A korszerűsített szolgáltatási infrastruktúra új munkalehetőségek teremtését valószínűsíti.
A lakosság biztonsága
Győr újabb lépést tett a digitális város megvalósulása felé. 2005 januárjában zárul a projekt első, kísérleti szakasza, ezt követően a pilotfázisban elkészült megoldásokat terjesztik ki, valamint megkezdődött az új fejlesztések kidolgozása is. Balogh József, Győr polgármestere beszámolt arról, hogy városszerte több mint 20 nyilvános hot-spot – vezeték nélküli internetelérési pont – létesült. Ezek segítségével a város jelentős részét lefedő vezeték nélküli hálózat jön létre, amely segíti a rendőrség bűnmegelőző munkáját, a tömegközlekedés optimalizálását, de a város lakosai is élvezhetik a mobil internetelérés előnyeit. Az önkormányzati intézmények munkatársai a város számos pontjáról bejelentkezhetnek az intézményi hálózatba, s azonnal elérhetik a számukra szükséges adatokat, információkat.
A Győrben elindított „mobil város" kezdeményezés kitűnő példája annak, hogyan szolgálhatják a vezeték nélküli hálózatok a lakosság és a közintézmények munkatársait egyaránt. Azáltal, hogy a „mobil alkalmazottak" – az önkormányzat munkatársai, a készenléti szervek dolgozói, a helyszíni ellenőrök – bárhonnan hozzáférhetnek az információkhoz, időt takaríthatnak meg, és tájékozottabban hozhatnak döntéseket. Ennek eredményeként javul a közbiztonság, fokozódik a szolgáltatások hatékonysága, ami hozzájárul a gazdaság fellendüléséhez. A GSM és a Wi-Fi technológia közötti roaming lehetősége jelentős megtakarításokat eredményez majd a lakosság és az intézmények számára.
Az első szakaszban kezdődött el a város tömegközlekedésének támogatása. Ennek keretében öt városi buszt GPS-megoldással és terhelésmérő rendszerrel láttak el, s egy hónapon keresztül tesztelték. A rendszer segítségével könnyen nyomon követhető az autóbuszok menetideje, kihasználtsága, így az egyes járatok terheltségének, telítettségének megfelelően optimalizációs javaslatot tudnak készíteni a tömegközlekedés irányítói, javítva az utasok kiszolgálásának minőségét. Az elképzelések szerint további 120 autóbuszt szerelnek majd fel ezzel a rendszerrel, ami jelentősen javítani fogja a győri tömegközlekedés hatékonyságát.
A rendőrség is kipróbálhatta a digitális technológia előnyeit. A város különböző pontjain felállított térfigyelő kamerák a napi 24 órában megfigyelt területekről az információt egyenesen a rendőrségre továbbítják, ahol az adatokat egy szoftver segítségével elemzik.
Humberside rendőrkapitánysága 900 ezer főnyi lakosság biztonságáról gondoskodik Anglia nyugati partján. A rendőrkapitányság, amely az Egyesült Királyság egyik legsikeresebb rendfenntartó egysége, a súlyosabb balesetekről valós idejű videofelvételeket tud közvetíteni egy helikopter közelében állomásoztatott, bevetésre kész egységnek. A mobil egység tagjainak korábban rádión keresztül, szóban kellett leírniuk a látottakat a máshol tartózkodó tisztek számára, és ennek során egyes részletek elvesztek. A minisztérium úgy kívánta továbbfejleszteni a megoldást, hogy a videofelvételeket közvetlenül el lehessen küldeni a fennhatósága alatt álló tíz-egynéhány nagyobb rendőrkapitányságnak. Ily módon a készenléti szolgálatok korábban juthatnak hozzá az információkhoz, és teljesebb képet alkothatnak a bevetések megtervezéséhez.
Humberside rendőrkapitánysága az IP alapú televíziós megoldásban (IPTV) talált választ erre az igényre. Azóta a videofelvételeket egy Cisco IPTV-szerverre továbbítják, onnan pedig közvetlenül elérhetővé teszik az összes olyan érintett részleg számára, amely rendelkezik intraneteléréssel.
***
Hajdúszoboszlói IKeR
Integrált Kistérségi e-Közigazgatási Rendszer (IKeR) kiépítésére nyert európai uniós pályázati támogatást a hajdúszoboszlói kistérség önkormányzatainak Nyugat-Hajdúsági Társulása. A GVOP pályázatán nyertes projekt célja 17 régióbeli települést behálózó integrált, korszerű, számítógépes önkormányzati kistérségi közigazgatási rendszer kialakítása. A rendszert magyar önkormányzatok által használható mintaalkalmazásként hozzák létre. A projekt keretében megvalósul a közigazgatási portál, az eEurope 2005 3-4. szintje szerinti ügymenetkezelő (workflow), a feladat-költség alapú gazdálkodást támogató, valamint a kistérségi együttműködést, fejlesztést elősegítő térinformatikai erőforrástérkép-rendszer.
Az IKeR a közigazgatási eljárások, folyamatok elektronikus kezelését teszi lehetővé a hivatal és az ügyfél részéről egyaránt, garantált minőségű szolgáltatásokat biztosítva a kis- és középvállalkozások, valamint a lakosság számára. Az önkormányzatok korszerű, megbízható infokommunikációs infrastruktúrán jutnak hozzá a rendszerhez, továbbá megtörténik dolgozóik célirányos képzése, valamint a potenciális ügyfelek igazgatási-informatikai felhasználói képzése is. A képzési, felkészítési metodika – az „infomentori" program részeként – a fiataloknál főként az igazgatási, az idősebbeknél pedig az informatikai ismeretek bővítését szolgálja.
A közigazgatás átláthatóvá, költséghatékonnyá tétele mellett a projekt céljai között hangsúlyosan szerepel a térség üzleti vonzerejének, lakosságmegtartó képességének javítása, az integrált információs rendszer fejlesztése, az elektronikus ügyintézés bevezetése, az ügyvitel elektronizáltsági és az ügyintézők képzettségi szintjének emelése. A szoftver a hagyományos, személyes megjelenésen alapuló ügyintézési formát szintén hatékonyan támogatja, nemcsak a távügyintézést. A beépített, interneten is elérhető tudásbázis garantálja az ügyvitel jogszerűségét, szakszerűségét, gyorsaságát, minőségét, s lehetővé teszi az ügyintézés ügyfél általi ellenőrzését.
A projekt nemcsak az állampolgárok érdekeit szolgálja, hanem a civil szervezetekét, az üzleti szféra szereplőiét és az önkormányzatokét is. A megvalósuló szolgáltatáscsomag alkalmazása elősegíti a térség versenyképességének növelését és felzárkózását, erősítve a partnerségi viszonyt a célcsoport tagjai között.
Az IKeR egyszerű, felhasználóbarát és olcsó, nem igényel az önkormányzatoktól jelentős munka- és anyagi ráfordítást, ugyanakkor tudásbázisa biztosítja a szükséges szakértelmet a kisebb településeken ritkán előforduló, speciális ismeretigényű ügyekben is. Méretgazdaságossága, hasznos tulajdonságai és hatékony szolgáltatásai valós, elérhető lehetőséget jelentenek további települések, kistérségek számára is.
A projekt várhatóan 2006 végére fejeződik be.
***
E-adatvagyon Csepelen
Budapest-Csepel Önkormányzatának kis- és középvállalkozói célcsoportra fókuszált, közel 142 millió forintos információsinfrastruktúra-fejlesztési projektjét valósítja meg a Humansoft Kft. A GVOP programjának 2004 elején kiírt, az önkormányzati adatvagyon másodlagos hasznosítása (GVOP 4.3.2.) elnevezésű pályázatán nyertes projekt legfontosabb célja, hogy az önkormányzat információinak feldolgozásával és elérhetővé tételével javítsa a területén működő kis- és középvállalkozások (kkv-k) versenyképességét.
A projekt részletes szakmai tartalma, három hónapos adatvagyon-felmérési és rendszertervezési fázist követően, 2005. december végére válik véglegessé. A várhatóan 2006. szeptember 15-én záródó projekt az e-önkormányzati koncepció és az e-szolgáltató önkormányzat kialakítása felé történő első lépésnek fogható fel. A megvalósítás első szakaszában az adatvagyon minden elemére kiterjedő felmérés és adatvagyontérkép készül el.
A felhasznált portáltechnológia korszerű technikai hátteret biztosít az adatvagyonelemek hatékony összegyűjtéséhez, menedzsmentjéhez és ellenőrzött, webes felületen történő publikálásához. Olyan integrált informatikai megoldást telepítenek, amely segíti az önkormányzat, a polgármesteri hivatal, valamint a köztestületek tevékenységének hatékonyabbá tételét, könnyen elérhetővé teszi a testületi tagok munkájához szükséges információkat és alkalmazásokat, valamint felületet biztosít a csoportmunka-szolgáltatások eléréséhez.
A portál alapú megoldás előnye, hogy az önkormányzati ügyek intézésénél az interakciókat távolról, elektronikus formában is lehetővé teszi a kkv-k és a civil szervezetek számára. Ennek egyik meghatározó feltétele, hogy az önkormányzati folyamatok, ügymenetek minél nagyobb mértékben elektronizáltak legyenek.
A portálrendszer olyan komplex integrált megoldást nyújt, amely a későbbiekben megkönnyíti az egyablakos ügyintézés megvalósítását.
Alexy Norbert, a Humansoft Kft. üzletágvezetője szerint a projekt közvetlen hatása már 2006 elejétől érezhető lesz Budapest-Csepel Önkormányzatánál, hiszen jövőre megkezdődik a belső oktatás. Áprilisban indul az intranetrendszer kialakítása, valamint a belső elektronikus levelezés és csoportmunka általánossá tétele. Az előzetes tervek szerint 2006 szeptemberétől lehet majd elérni 18 szolgáltatást (adatcsoportot) a kkv-ügyfelek számára, a lakosságot és civil szervezeteket érintő fejlesztések eredményei pedig 2006 végére lesznek érezhetők.
Kapcsolódó cikkek
- E-magyar igazság
- Tárgyalást kezdeményez az állampolgárok elektronikus törvénykezdeményezési jogáról az MDF
- Az e-közigazgatás Európában - célok, eredmények, irányok
- Lassan terjed az elektronikus ügyintézés
- Miniszteri deklaráció a IV. E-kormányzati Miniszteri Konferencia alkalmából
- Miniszteri deklaráció a IV. E-kormányzati Miniszteri Konferencia alkalmából
- Beszélő robot az ügyintéző a budaörsi városházán
- Megújult Eger honlapja - egyre több ügyintézés a cél
- Hiteles elektronikus ügyintézés az egészségügyben
- A Siemens valósította meg az e-közigazgatási rendszert Szegeden