A cseh kormányfő felülvizsgáltatja a Kapsch 640 millió eurós megbízását
2005. november 23.
A cseh kormányfő felülvizsgáltatja a versenyhatóság (UOHS) döntését,
miszerint az osztrák Kapsch cégnek ítélték a teherjárművek számára
felállítandó csehországi elektronikus autópályadíj-számlázási rendszer
felszerelési és üzembentartási jogát.
Jiri Paroubek a közelekedési miniszterhez írt levelet ezügyben. Ennek hátterében az áll, hogy a versenypályázaton ugyancsak induló Mytia konzorcium panasza szerint a közlekedési minisztérium törvénysértő módon járt el. Az ügyben már több panasz is érkezett a minisztériummal szemben: egyesek szerint a mikrohullámú rendszereket kínáló pályázókat előnyben részesítették. Most a kormányfő szerint a cseh közlekedési minisztériumban először is ki kell vizsgálni, vajon a pályázati kiírás megfelelt-e az uniós normáknak, a továbbiakról később döntenek.Hétfőn egy 640 millió eurós megrendelés keretében a bécsi Kapsch távközlési berendezésgyártónak ítélték a teherjárművek számára felállítandó csehországi elektronikus autópályadíj-számlázási rendszer felszerelési és üzembentartási jogát. Az erről szóló megállapodást az év végéig kellene aláírni.
A Kapsch szerelte fel a hasonló osztrák rendszert is, amely 2004 óta üzemel. Csehországban 2007-től akarják bevezetni a teherjárművek számára az autópályákon és gyorsforgalmi utakon az elektronikus autópályadíj-rendszert.
Az érdeklődők sorában egyebek között a Siemens, a Kapsch, a T-Systems, az IBM, valamint a németországi üzemeltető, a Toll Collect is szerepelt. A nyertes kiválasztása 60 százalékban a megajánlott ár függvénye, 40 százalékban egyéb tényezőké, így a környezeti hatásoké, vagy a kiépítés gyorsaságáé volt.
A cseh rendszer üzembe helyezés hivatalos időpontját 2007. január 1-ben jelölték meg, de még nem eldöntött, mely járművekre terjed majd ki az elektronikus beszedési rendszer, valószínűleg csak a 12 tonna összsúly felettiekre. A tervek szerint az első szakaszban 970 kilométernyi autópályára és gyorsforgalmi útra terjesztik ki a rendszert, a 2008. január 1-től kezdődő második szakaszban ez összesen 2100 kilométernyi pályára bővül. A jelenleg érvényben levő matricás rendszer 712 kilométernyi cseh autópályát és gyorsforgalmi utat ölel fel.
A magyarországi érdekeltséggel is rendelkező osztrák Kapsch távközlési berendezéseket, valamint vasúti, közúti irányító rendszereket gyártó cég ismét nyereséges lett a 2004/2005-ös üzleti évben a takarékossági program, és a mintegy ezer fős leépítést követően. A társaság újra vállalatfelvásárlásra készül, s nagy reményeket fűz a személyautók autópályadíj-számlázására kifejlesztett berendezés exportjától.
A Kapsch egyebek mellett Csehországban és Szlovákiában pályázik a rendszer kiépítésére, eddig 30 országban száz autópályadíj-számlázó rendszert épített ki.
A családi vállalkozás a márciussal végződött 2004/2005-ös üzleti évben 353,8 millió euró árbevételre, és 18,3 millió euró üzemi eredményre tett szert, s 2002-ben még 44,2 millió volt a vesztesége.
Kapcsolódó cikkek
- A Magyar Telekom rendkívüli közgyűlése döntött a csoport további integrációjáról
- A piacnál gyorsabb ütemben növekszik az Oracle Hungary
- Változott a Magyar Telekom saját részvényeinek száma
- Folyamatos növekedésben az LLP
- Jelentősen javította eredményét az Oracle
- Saját részvényt vásárolt a Synergon
- A tajvani Catcher feladta magyarországi beruházási tervét
- Aláírták a Vodafone-beruházás szerződését
- EnterNet Dell márkabolt nyílt Budapesten
- Csökkent a Magyar Telekom saját részvényeinek száma