Felhasználóazonosítás
Kulcs az e-kormányzat megvalósításához
2005. január 9.
A szolgáltató állam modellje, a Magyar információs társadalom stratégia, valamint az EU lisszaboni célkitűzései és az eEurope 2005 terv operatív céljai egyaránt az elektronikus kormányzati szolgáltatások elindításának szükségességét fogalmazzák meg.
Az EU előírása szerint a tagországoknak elektronikus alapon tizenkét kormányzati szolgáltatást kell elindítaniuk az állampolgárok számára, nyolcat pedig a vállalatok számára. Az elektronikus kormányzati szolgáltatások bevezetése mellett azonban további célként került megfogalmazásra a közigazgatási rendszerek közötti hatékony kommunikáció biztosítása, a döntéshozatali folyamatok támogatása és az egyes rendszerek közötti interoperabilitás megteremtése.
Az elmúlt időszakban tanúi lehettünk az egyes közigazgatási rendszerek létrejöttének, a közelmúltban pedig az alap-infrastruktúra kiépülésének. A konkrét kormányzati tervekből az elkövetkező időszakra vonatkozóan a ma még szigetszerűen működő rendszerek integrációját, az állampolgári hozzáférés és a kormányzati szolgáltatások elektronikus biztosítását, továbbá ehhez kapcsolódóan az elektronikus azonosítás, személyazonosság-kezelés kapurendszerben történő megoldását célzó törekvések olvashatók ki.
Az azonosítás kérdése de facto alapja a tetszőleges hálózati szolgáltatás biztonságos igénybevételének, az azonosítás segítségével ugyanis technológiai szinten biztosítható a személyek, folyamatok, tranzakciók és eljárások rendjének hiteles működtetése. Az elektronikus kormányzati szolgáltatások biztosításához szükséges azonosítás magában foglalja a felhasználók adatainak biztonságos tárolását, a digitális azonosítók, valamint az egyes szolgáltatásokhoz való hozzáférés kezelését és a felhasználói adatok elosztott, federatív modellben való megosztásának lehetőségét. A Sun Microsystems piacvezető szoftverportfóliója minden elvárásnak megfelel: a felhasználói adatok tárolásáért a Sun Java System Directory Server, a hozzáférés kezeléséért a Sun Java System Access Server, a szerep alapú azonosítók menedzseléséért pedig a Sun Java System Provisioning Server felel. A Sun által létrehozott megoldások világszerte több mint 100 millió felhasználó azonosítását látják el, többek között olyan intézményekben, mint az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma, az Egyesült Államok Államkincstára, a NASA nemzeti tudományos alapítványának New South Wales Roads and Transit Authority szervezete vagy a legnagyobb olaszországi bankkártya-kibocsátó szervezet. A Sun termékeit alkalmazza többek között a Henkel, a Hitachi Data Systems, a Telecom Italia Sparkle telekommunikációs szolgáltató cég és a Banca del Gottardo, Svájc egyik vezető bankja is.
A hálózati azonosítás alkalmazásának következő lépcsőfoka várhatóan az lesz, amikor a felhasználó egy bejelentkezéssel már nem csupán egyetlen szervezet - mondjuk a helyi önkormányzat - szolgáltatásait érheti el, hanem más cégekét, szervezetekét, például bankokét, közüzemi szolgáltatókét és biztosítókét is. Ez abban az esetben valósulhat meg, ha a személyes azonosításhoz szükséges információkat a különböző szervezetek képesek federatív módon, a mai bankkártyarendszerekhez hasonló mechanizmussal megosztani egymással, alkalmazásaik együttműködnek, s egymás számára kölcsönösen átjárhatóvá válnak. A Sun Microsystems kezdeményezésére 2001-ben létrejött a Liberty Alliance szövetség abból a célból, hogy nyílt megoldást fejlesszen ki, és alkalmazzon a hálózati azonosítás kezeléséhez. Egy ilyen megoldás azt jelentené, hogy megvalósítható az egypontos bejelentkezés, a decentralizált hitelesítés és a nyílt autentikáció bármely, az internetre csatlakozó eszközről, a hagyományos asztali számítógépektől és mobiltelefonoktól kezdve egészen a tévékig, autókig, hitelkártyákig és pénztárgépekig. A szövetség tagjai között megtalálhatók a világ legismertebb márkanevei és szolgáltatói, amelyeknek termékei, szolgáltatásai lefedik a fogyasztói és ipari termékek, pénzügyi szolgáltatások, az utazás, a digitális média, a kereskedelem, a telekommunikáció és a technológia széles körét.
Kapcsolódó cikkek
- E-magyar igazság
- Tárgyalást kezdeményez az állampolgárok elektronikus törvénykezdeményezési jogáról az MDF
- Az e-közigazgatás Európában - célok, eredmények, irányok
- Lassan terjed az elektronikus ügyintézés
- Miniszteri deklaráció a IV. E-kormányzati Miniszteri Konferencia alkalmából
- Miniszteri deklaráció a IV. E-kormányzati Miniszteri Konferencia alkalmából
- Beszélő robot az ügyintéző a budaörsi városházán
- Megújult Eger honlapja - egyre több ügyintézés a cél
- Hiteles elektronikus ügyintézés az egészségügyben
- A Siemens valósította meg az e-közigazgatási rendszert Szegeden