Global Future Forum
Ipari látomások helyett jövőkutatás
2003. február 5.
Mégis növekvő presztízsnek örvendenek a jövőkutató intézmények. Az ipari érdek pedig hajlandó beszállni a támogatásukba: a Unisys számítástechnikai világcég a kultúra támogatására fordítható erőforrásaiból egyebek mellett éppen a GFF létrejöttét kezdeményezte.
A GFF mindamellett független társaság - tagjai akadémikusok, jövőkutatók és üzleti guruk -, amelyet csatlakozó szervezetek aurája vesz körül. Közvetlen célja, hogy folyamatosan segítsen a vállalatoknak a jövőre való felkészülésben. Rendszeresen kikéri a tagok véleményét, sőt meghatározott kutatási projekteket indítva ki is tágítja ezt a kört, és erre támaszkodva alakít ki úgynevezett példahelyzeteket, azaz a jövő folyamatainak lehetséges változatait, elsősorban a cégek és kormányzatok szemszögéből tekintve. Kialakulóban van a tudásbázis és egy módszertan, amellyel a vállalatok a jövőről való gondolkodást beépíthetik stratégiai tervezési eljárásukba. Erre való tekintettel az előrejelzések fő távlata 5-10 év.
Érthető, hogy a számítástechnika miért érdekelt különösképpen a futurológiában. Egyrészt folyamatainak dinamizmusa okán a legjobb kísérleti terep, másrészt a korrekt tudományos jövőkutatás számításigénye erőteljesen növekszik, hiszen a társadalmi folyamatok igen bonyolultak, harmadrészt pedig a folyamatok előre látására gyorsaságuk miatt piacilag különösen érzékenyek ezen a területen a cégek, közvetlenül érzik az effajta befektetés szükségességét.
Végül vessünk futó pillantást néhány GFF-felmérés tanulságaira! Rövid távon döntően meg fog erősödni a szubjektív vásárlói preferencia hatása, amely a vállalatok szellemi imázsát és erőforrásait honorálja. A következő öt évben új fogyasztói mozgalmak várhatók, amelyek a pénzügyi és tőzsdei teljesítmény mellé lépnek a világ kereskedelmi piacának hajtóerejeként. A piaci értékítéleteket ilyesféle szempontok szabják meg lényeges mértékben: a folyamatos és növekvő törődés a környezeti problémákkal, a tudatos takarékosság felmutatása, a "tisztesség", illetve az életminőség szempontjának súlya a vállalati attitűdben.
Mindez a hagyományos piaci erőviszonyokat és a cégeket új versenyhelyzetek s kihívások elé állítja. Csökken a hagyományos imázs értéke, a vállalatok rövid távon súlyos alkalmazkodási kényszernek lesznek kitéve, a vezetésüknek pedig alapvetően demokratizálódnia kell. A cégvezetők több mint fele ma úgy gondolja, hogy radikális változások nem várhatók, s hogy ez jó, mert a szervezetük nem is volna képes gyökeres megújulásra (mindegy, milyen okkal magyarázva). A GFF pedig ehhez kapcsolódó felmérései alapján is úgy véli, hogy a vállalatok nagy része tragikusan felkészületlen még a legközelebbi jövőt illetőleg is.
Kapcsolódó cikkek
- Vihart és villámot előre jelző mobil
- Átértelmezi az asztali PC fogalmát a Microsoft
- Újabb forradalom a számítógépiparban
- Következő generációs Unisys szerverek többmagos Intel processzorokkal
- Cukor alapú akkucella
- Koreai tudósok 8 nm-es NAND csipet fejlesztettek ki
- Animált tv-tenisz pólón
- Chipeket előállító nyomtató
- Mozgással irányított számítógép
- Szakmai fórumok a globálisan tevékenykedő vállalatok számára