Digitális vásárlás és villanyautók: így formálódik az autópiac jövője
2025. december 1.
A márkahűség folyamatosan gyengül, miközben a kínai autógyártók egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a globális piacból. A Boston Consulting Group (BCG) és a NielsenIQ-GfK közös felmérése szerint mindeközben nő az online autóvásárlási hajlandóság, és egyre többen választanának tisztán elektromos járművet.
A kutatásból kiderül, hogy az európai autósok közel kétharmada nyitott lenne márkaváltásra, vagyis a hagyományos gyártók már nem számíthatnak feltétlen vásárlói hűségre – emeli ki Karakas Ádám, a BCG ügyvezető-igazgató partnere. A kínai gyártók nemcsak járműveiket, hanem versenyképességüket is exportálják: kedvező árú, fejlett elektromos autóikkal egyre több országban keltenek figyelmet.
Márkahűség – országonként nagy eltérések
A német autósok bizonyulnak a leghűségesebbnek, különösen a prémium kategóriában: 52 százalékuk ragaszkodna a megszokott márkához. A nem prémium kategóriában ez az arány 47 százalék. Az amerikai autósok 43 százaléka maradna jelenlegi márkájánál, míg Európában átlagosan mindössze 34–35 százalék. Kínában különösen alacsony a lojalitás: az autósok 9 százaléka, a prémiumautók tulajdonosainak pedig csupán 14 százaléka váltana ismét ugyanarra a márkára.
A kínai autók további térnyerését jelzi, hogy Európában országonként 10–21 százalék lenne nyitott kínai modell vásárlására – jóval több, mint a jelenlegi, átlagosan 4 százalékos piaci részesedés. Az USA-ban ez az arány csupán 7 százalék, Brazíliában viszont 36 százalék. Franciaországban mindössze 8, Németországban 16, Spanyolországban pedig 19 százalék gondolkodna kínai autó vásárlásán.
Hajtáslánc-váltás – a többség maradna a jól beváltnál
A legtöbb autós a jövőben is azt a hajtásláncot választaná, amit ma használ. A belső égésű motoros autók tulajdonosai – akik jelenleg a piac 65 százalékát adják – túlnyomórészt továbbra is ilyen járművet vennének.
Forrás: BCG
A tisztán elektromos autók (BEV) vezetőinek 71 százaléka szintén BEV-et tervez a következő vásárlásnál, ugyanakkor sok fogyasztó továbbra is elutasítja ezt a technológiát. Európában 24, az USA-ban 28 százalék mondja, hogy soha nem váltana elektromosra. Az elutasítók főként idősebbek: az USA-ban a 61 év felettiek 39 százaléka, míg a 18–30 éveseknek csak 10 százaléka tartózkodna a váltástól.
A felmérés szerint a BEV-ek piaci részesedése Európában idén 14-ről 16 százalékra nőhet, Kínában pedig 26-ról 30 százalékra. Az USA-ban viszont enyhe csökkenés várható (8-ról 7 százalékra). Magyarország ugyan nem szerepelt a kutatásban, de várakozások szerint a tisztán elektromos autók részesedése 2025-ben elérheti a 14 százalékot.
A plug-in hibridek tulajdonosainak több mint fele ragaszkodna a jelenlegi technológiához, 28 százalékuk BEV-re váltana, 11 százalékuk pedig visszatérne a benzin/dízel meghajtáshoz. A nem tölthető hibridek használóinak 51 százaléka maradna hibridnél, míg a többiek elektromosra, plug-in hibridre vagy hagyományos motorra váltanának. A hagyományos autót használók 55 százaléka sem szeretne változtatni; 15–15 százalékuk viszont elektromos, plug-in hibrid vagy nem tölthető hibrid modellre váltana.
Önvezetés – megosztó technológia
Az önvezető funkciókat már használók 79 százaléka hasznosnak tartja ezeket. Azok körében azonban, akik még nem próbálták ki a fejlett rendszereket, ez az arány csupán 49 százalék. A két leggyakoribb ellenérv: „szeretek vezetni”, illetve „nem bízom a technológiában”.
Nő az online autóvásárlás iránti nyitottság
Bár a márkakereskedések szerepe továbbra is meghatározó, a digitális eszközök egyre inkább átalakítják a vásárlási folyamatot. A 18–30 évesek 44 százaléka akár látatlanban is venne autót. Egyre inkább elvárás a vezeték nélküli szoftverfrissítés és a zökkenőmentes alkalmazásintegráció is. A következő öt évben az autógyártóknak újra kell gondolniuk értékesítési stratégiájukat, hogy megfeleljenek az átláthatóságot és kényelmet előtérbe helyező fogyasztói igényeknek.
A kutatás 2025 június–júliusában zajlott, tíz ország közel 9 ezer autótulajdonosának bevonásával: Kínában, az USA-ban, Brazíliában, Hollandiában, Olaszországban, Németországban, Norvégiában, Spanyolországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban. Az érintettek 94 százaléka jelenleg is autótulajdonos.
English Summary
Brand loyalty is weakening as Chinese car manufacturers rapidly expand their global market presence, offering competitively priced and technologically advanced electric vehicles. According to a joint BCG–NielsenIQ-GfK survey, nearly two-thirds of European drivers are open to switching brands, signaling a major shift away from traditional automakers. While most drivers plan to stick with their current powertrain type, fully electric vehicles continue to gain ground despite persistent resistance among older consumers. The study also highlights growing interest in online car purchases, especially among younger buyers, and a divided perception of advanced driver-assistance and autonomous features. Overall, the findings suggest that automakers must rethink their strategies as digital expectations rise and new global competitors reshape the industry.
Kapcsolódó cikkek
- Okos kulcs, okos tolvajok – így védd meg az autódat a modern módszerekkel szemben!
- Új kollégák a munkahelyen: az önálló AI-agentek
- Tovább szárnyal az AutoWallis: 353 milliárd forintra nőtt az árbevétel
- Az LG és a Mercedes-Benz közösen formálja a következő generációs járműveket
- Gyorsabb, egyszerűbb, okosabb: Plug&Charge technológiát vezet be az EDRI
- A női vásárló ma a legerősebb piaci erő – mégis félreértik a márkák
- A Bridgestone ikonikus abroncsai sorra nyerik a teszteket
- EY előrejelzés: így alakul a következő évtized autópiaca
- A Mercedes-Benz felkészült történetének legnagyobb termékoffenzívájára
- Száguld az AutoWallis: 39 ezer eladott jármű kilenc hónap alatt


