A logisztika, ami nélkül nincs karácsony: kulisszatitkok a csúcsszezonból

Miközben a lakosság számára az év vége az ünnepekre való ráhangolódás időszaka, a logisztikai szektorban ilyenkor kezdődik az év legmegterhelőbb szakasza. A karácsony közeledtével a rendelések száma hirtelen megugrik, a raktárak és szállítmányozási hálózatok pedig maximális kapacitáson próbálják kiszolgálni a fogyasztók gyorsaságra vonatkozó elvárásait. Ez a „karácsonyi roham” nemcsak a webshopokat állítja kihívások elé, hanem az ellátási lánc egészének rugalmasságát teszi próbára.

Hogyan lehet lépést tartani a megnövekedett igényekkel, és hol akadhatnak el leginkább a folyamatok? Erről beszél Szepesi Gábor, a Trans-Sped régióvezetője, valamint Mihály Attila, a cég légi–tengeri–vasúti logisztikai szakértője.

 

Top 5 kihívás a raktárlogisztikában

 

1. Volumenrobbanás? Csak tudatos tervezéssel!

A hatékony működés alapja a pontos kapacitástervezés, amely a historikus adatok, az aktuális erőforrások és az ügyféligények összehangolásán alapul. Az ünnepi szezonban különösen fontos a gyakori – akár napi szintű – előrejelzés, hiszen csak így biztosítható a folyamatos kiszolgálás. A megfelelően összeállított ügyfélportfólió – eltérő szezonalitású ügyfelekkel – segít kiegyenlíteni az éves terhelést, így az év végi csúcsidőszak is kezelhetőbbé válik.

 

2. A visszáruk rejtett évkezdeti hulláma

A Trans-Sped magas, 99% feletti szolgáltatási szintje miatt a szezonális dömping nem okoz kiugró visszáru-növekedést. A fogyasztói oldalról érkező impulzív vásárlások azonban januárban megnövik a csere- és visszaküldési igényeket. Emiatt a szezon lecsengése elhúzódik: a rendelések már visszaesnek, de a visszáruk feldolgozásáról érkező terhelés még napokig magas marad, ami megnehezíti a kapacitások optimális szervezését.

 

3. Technológia csúcsformában

A szezonban kiemelten fontos, hogy mind a szoftveres rendszerek, mind az eszközpark (robotok, emelőgépek, targoncák) csúcsteljesítménnyel működjön. A Trans-Spednél a robotizált és gépi rendszerek éves nagykarbantartását még a csúcs előtt elvégzik, az online rendszerekhez pedig extra – akár kétműszakos – esti támogatást biztosítanak. Így a technológia és a fizikai infrastruktúra egyaránt készen áll a megnövekedett forgalomra.

 

4. Rugalmas munkaerő-gazdálkodás a szezon sikeréért

A munkaerőmenedzsmentben a legfontosabb a tudatos előretervezés. Az állomány szabadságainak ütemezésénél célszerű, ha a kollégák a szabadnapjaik többségét (kb. 75%-át) már Q3-ban kiveszik, hogy év végén a megfelelő létszám rendelkezésre álljon. A csúcsidőszakot ideiglenes munkaerővel – például diákokkal – lehet rugalmasan támogatni, ehhez pedig elengedhetetlen a munkaerő-kölcsönző partnerekkel való szoros együttműködés.

 

 

5. Ügyfélszolgálat túlterhelés nélkül

A gyors reakcióidő kiemelten fontos a csúcsidőszakban. A központi ügyfélszolgálat feladata a beérkező kérések regisztrálása, rangsorolása és irányítása, míg az operációt érintő, összetettebb ügyek a helyi ügyfélszolgálatokhoz kerülnek. A raktári ügyfélkapcsolattartók napi szintű kapcsolatot ápolnak az ügyfelekkel, így a felmerülő problémák helyben, gyorsan megoldhatók.

 

Karácsonyi hajrá: így birkózik meg a szállítmányozás a csúcsidőszakkal

 

Sofőrhiány karácsonykor: ki marad úton?

A legnagyobb terhelés a közúti fuvarozásra nehezedik. A karácsony előtti 2–4 hét, valamint a két ünnep közötti időszak egyszerre generálja a fogyasztói vásárlásokat és a gyártócégek készletfeltöltési hullámát. A sofőrhiány ilyenkor különösen érezhető: sokan inkább családdal töltenék az ünnepet, ezért néhány fuvarozó vállalat teljesen leáll, a többiek pedig jóval a piaci ár fölött – akár három-négyszeres díjért – kínálják a fennmaradó kapacitást. Ez is jól mutatja, hogy a logisztikai működésben az emberi tényező mennyire meghatározó.

 

A futárok ünnepi csúcsüzemmódban

Sokan hagyják az ajándékvásárlást az utolsó pillanatra, így a depókban és a futároknál hatalmas a nyomás. A kézbesítők ilyenkor napi 12–14 órát is dolgoznak, gyakran még Szenteste is ajándékcsomagokat visznek ki. A futárok lelkiismeretes munkája nélkül a csomaglogisztika nem működhetne ilyen terhelés mellett.

 

Tengeri szállítás: hosszabb útvonalak, hosszabb tranzitidő

A nemzetközi vízi szállítás csúcsszezonja már augusztusban elindul, különösen Ázsia irányából. A jemeni huszik támadásai miatt a hajók Afrika megkerülésére kényszerülnek, ami a korábbi 30–35 napról akár 50 napra is növeli a tranzitidőt. A nagy gyártók és kereskedők ezért már nyár végén megkezdik a karácsonyi áruk feladását. Bár az early arrival magasabb tárolási költséggel jár, még mindig biztonságosabb, mint a késés. Ha a konténerek késve érkeznek, a gyorsított közúti alvázas szállítás pár napot jelenthet. A vámkezelés és a konténermozgatás ilyenkor is a megszokott rendben zajlik, bár a szabadságolások miatt hosszabb kiszolgálási idők alakulhatnak ki.

 

Légi szállítás: a legstabilabb szereplő

A légi szállítmányozásra is hat az ünnepi csúcs, főként a tengeri késések miatt átirányított áruk révén. A többletigény túlfoglalt kapacitásokban, dráguló fuvardíjakban és hosszabb tranzitidőkben jelenik meg. Ennek ellenére a 0–24 órás működésnek köszönhetően a légi forgalom ilyenkor is viszonylag stabilan és folyamatosan üzemel.

 

 

English Summary

The fourth quarter presents a unique challenge for logistics: while families prepare for the holidays, warehouses and transport networks face their busiest period of the year. Order volumes surge, systems and equipment are pushed to their limits, and timely delivery is expected by customers. Key success factors include accurate forecasting, flexible workforce management, and efficient returns processing. Road transport faces driver shortages, while sea and air freight deal with capacity constraints and longer transit times. Despite the challenges, careful planning and coordination across the supply chain ensure smooth operations throughout the holiday peak.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció