A jövő járművei a láthatatlan veszélyeket is felismerik – új BME-technológia

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Gépjárműtechnológia Tanszékének Biztonságtechnológia Kutatócsoportja bemutatta legújabb, nemzetközi szinten is egyedülálló technológiai fejlesztését, amely forradalmasíthatja az automatizált közlekedés biztonságát.

A kutatók célja egy olyan rendszer létrehozása, amely akkor is képes időben felismerni a veszélyes forgalmi helyzeteket – például egy beláthatatlan kereszteződésben közeledő járművet –, amikor a hagyományos érzékelők, mint a kamerák vagy radarok, nem adnak megfelelő információt. A gépjárművekbe integrálható technológia várhatóan két éven belül válhat teljesen működőképessé.

 

A fejlesztést az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium Szakmai Tanácsadó Bizottságának – az NKFIH kezdeményezésére szervezett – látogatásán mutatták be, ahol a projekt kutatói átfogó képet adtak az autonóm közlekedés biztonságát érintő legújabb magyar innovációkról.

 

 

Megbízható kommunikáció gyenge jel esetén is

 

Az autonóm járművek működésének egyik alapfeltétele a rádiókommunikáció: a járműveknek egymással és az út mentén elhelyezett érzékelő rendszerekkel is kapcsolatot kell tartaniuk. A BME fejlesztésének egyik kulcseleme egy olyan biztonsági funkció, amely gyenge jelminőség mellett is képes időben felismerni a veszélyes helyzeteket, és figyelmeztetni a vezetőt vagy az automatizált rendszert. Ennek köszönhetően a járművek kommunikációs zavar esetén is megbízhatóan működnek, jelentősen csökkentve a kockázatokat.

 

„Célunk, hogy a járművek minden helyzetben biztonságosan reagáljanak a felmerülő veszélyekre. Rendszerünk extrém környezeti feltételek között is képes optimalizálni az autonóm jármű biztonságát, még akkor is, ha átmenetileg nem kap megfelelő jelet a környezetéből” – magyarázta Dr. Török Árpád, a BME tudományos főmunkatársa, a Biztonságtechnológia Kutatócsoport vezetője. „Ez a fejlesztés új biztonsági szintet hozhat az önvezetésben, ami felgyorsíthatja az automatizált közlekedés elterjedését, és hozzájárulhat a technológiába vetett társadalmi bizalom erősítéséhez is.”

 

 

Virtuális tesztelés a láthatatlan veszélyek ellen

 

A rendszer a valós és virtuális környezet kombinálásával tesztelési platformként is használható: segítségével a kutatók szimulálni tudják a gyenge kommunikációs kapcsolatokat, és valósághű körülmények között vizsgálhatják, hogyan reagálnak a járművek kritikus helyzetekben. Az így nyert adatok alapján új, fejlettebb biztonsági megoldások fejleszthetők ki.

 

A technológia független, technológiasemleges tesztelési környezetet biztosít a jövő járműkommunikációs rendszereinek hitelesítéséhez, és nemzetközi szinten is úttörőnek számít, mivel egyszerre támogatja a kutatást, a fejlesztést és a biztonsági szabványosítást.

 

A kiberbiztonság is középpontban

 

A járművek biztonsága ma már nemcsak a fizikai, hanem a digitális védelem kérdése is. A modern, hálózatba kapcsolt járművekben a különböző vezérlőegységek – például a fék-, kormány- és hajtásláncvezérlők – folyamatos adatcserét folytatnak. Egy kibertámadás vagy rendszerhiba ezekben a folyamatokban a jármű irányíthatóságát és stabilitását is veszélyeztetheti.

 

A BME kutatói ezért kiemelt figyelmet fordítanak a belső kommunikációs hálózatok és vezérlőrendszerek kiberbiztonsági vizsgálatára és fejlesztésére.

 

„Stratégiai célunk, hogy autóipari partnereink számára élvonalbeli kiberbiztonsági megoldásokat fejlesszünk” – hangsúlyozta Dr. Török Árpád. „Mesterséges intelligencia által támogatott biztonsági fejlesztéseken és intelligens tesztelési módszereken dolgozunk, amelyek segítik a sebezhetőségek korai felismerését és a megelőző védelmi stratégiák kidolgozását. Emellett kiberbiztonsági tesztelési szolgáltatásainkkal támogatjuk a járműjóváhagyási folyamatokat, és részt veszünk a hazai vizsgálati protokollok kialakításában is, hogy a magyar járműipar nemzetközi szinten is versenyképes és biztonságos maradjon.”

 

Nemzetközi elismerés

 

Dr. Török Árpádot nemrég beválasztották azon 60 kiváló európai és amerikai mérnök közé, akik részt vehettek a EU–US Frontiers of Engineering nemzetközi szimpóziumon Bordeaux-ban (október 20–23.).

 

A rendezvény célja, hogy elősegítse az innovációs együttműködést és tudásmegosztást Európa és az Egyesült Államok között. A háromnapos eseményen a 30–45 éves korosztály kiemelkedő ipari, akadémiai és kutatói szakemberei vitathatták meg a legújabb, úttörő mérnöki fejlesztéseket.

 

 

English Summary

The Vehicle Safety Technology Research Group at BME has unveiled a groundbreaking system that significantly enhances the safety of automated driving. The technology allows vehicles to detect hazardous traffic situations—such as approaching cars at blind intersections—even when traditional sensors like cameras or radars fail. The system relies on reliable vehicle-to-vehicle and vehicle-to-infrastructure communication, functioning effectively even under weak signal conditions. It also supports virtual testing environments, enabling realistic simulations of critical scenarios to improve safety measures. By combining cutting-edge sensor integration and cybersecurity measures, this innovation represents a major step forward for autonomous vehicle safety and trust.

 

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció