EY előrejelzés: így alakul a következő évtized autópiaca
2025. október 20.
Az EY globális előrejelzése szerint a hibrid technológiák kulcsszerepet játszanak majd a következő évtizedben. A tanácsadó cég modellje alapján 2034-re a tisztán elektromos járművek értékesítése meghaladhatja az 50%-ot a három legnagyobb piacon, miközben a hibridek és plug-in hibridek 2036-ig 30% feletti piaci részesedést érhetnek el.
Kína: teljes sebességgel előre
Az EY globális modellje szerint Kínában 2033-ra a tisztán elektromos autók aránya a könnyűjármű-értékesítések több mint felét teheti ki. Már 2025-ben az elektromos, hibrid és plug-in hibrid járművek együttes részesedése elérheti az 50%-ot, 2034 után pedig akár 90% fölé is nőhet. A gyors növekedést a stabil iparpolitika, az érett beszállítói lánc és az árverseny támogatja.
„Kína példát mutat arra, hogyan lehet egyszerre megteremteni a kapacitást, a technológiai készséget és az elérhető árat. Az európai és amerikai piacok számára is fontos tanulság, hogy a teljes értéklánc fejlesztése – a cellagyártástól a szoftveres kompetenciákig – stratégiai előnyt jelent” – mondta Szűcs Tamás, az EY adópartnere és az autóipari szolgáltatások vezetője.
A globális trendek is alátámasztják Kína eredményeit: a Nemzetközi Energiaügynökség szerint 2024-ben világszerte több mint 17 millió elektromos autó kelt el, a növekedés jelentős része Kínának köszönhető.
Európa: átmeneti lassulás, majd újra felpörgés
Európában 2025 és 2027 között a visszafogottabb ösztönzőrendszer, a makrogazdasági környezet és az enyhülő kibocsátási szabályozás ideiglenesen lassíthatja az elektromos autók terjedését. 2028-tól azonban a szigorúbb CO₂-kibocsátási szabályok és a megfizethetőbb modellek megjelenése várhatóan új lendületet ad, és 2032-re az elektromos járművek piaci részesedése meghaladhatja az 50%-ot.
„A következő két év Európában az újrakalibrálásról szól: a kínálat racionalizálásáról, a költségek tartós csökkentéséről és a vásárlói bizalom helyreállításáról. A hibridek szerepe – mint megfizethető, kompromisszumos megoldás – felértékelődik, de a piac a szigorodó kibocsátási célok miatt egyértelműen a tisztán elektromos járművek felé fordul” – emelte ki Szűcs Tamás.
Egyesült Államok: lassabb ütem
Az EY elemzése szerint rövid távon az USA-ban egyszeri keresleti csúcsra lehet számítani az adókedvezmények lejárata előtti vásárlások miatt. Hosszabb távon viszont az ösztönzők kifutása, a vámok és a töltőinfrastruktúra hiányosságai miatt a tisztán elektromos autók részesedése csak később érheti el az 50%-ot – jelenlegi előrejelzés szerint 2039-re.
Hibrid technológiák: híd a tisztán elektromos jövő felé
Az EY szerint 2036-ig a hibridek és plug-in hibridek részesedése a három nagy piacon tartósan 30% felett maradhat. Ez segít áthidalni az árérzékenységet, a töltőinfrastruktúra különbségeit és a lassan változó fogyasztói szokásokat.
„A következő évtized első felében az autóipar átmeneti korszakot él: a hibrid portfólió nem visszalépés, hanem kockázatkezelés. A cél továbbra is a tisztán elektromos járművek széleskörű elérhetősége” – mondta Szűcs Tamás.
A szakértő hozzátette, hogy a Magyarországon működő gyártók és beszállítók, akik képesek ma a racionalizálásra, a következő ciklusban piaci előnyre tehetnek szert. Egy független tanácsadó ebben nemcsak iránytű lehet a szabályozások, vámok és ösztönzők útvesztőjében, hanem katalizátor is a gyorsabb, kockázatcsökkentett és nagyobb helyi hozzáadott értéket teremtő fejlődéshez.
English Summary
According to EY’s global forecast, hybrid technologies will play a key role in the automotive market over the next decade. By 2034, fully electric vehicle sales could surpass 50% in the three largest markets, while hybrids and plug-in hybrids may maintain a combined share above 30% until 2036. China is leading the transition with rapid adoption, supported by strong industrial policies and competitive pricing. Europe is expected to experience a temporary slowdown but will regain momentum by 2028, and the U.S. market is projected to reach similar electric adoption levels later, around 2039. Hybrids will continue to serve as a bridge, addressing price sensitivity, charging infrastructure gaps, and gradual shifts in consumer habits.
Kapcsolódó cikkek
- Az E.ON újítása megkönnyíti az e-autózást
- Münchenben nyitja meg első európai K+F központját a Xiaomi
- Az ABB új platformokkal forradalmasítja az elektromos járműtöltést
- Nemzetközi trendek a vállalati flottakezelésben
- Új partnerség az EV-piacon: a Slate az SK On akkumulátorait választotta
- Fenntarthatóság és innováció egy autóban
- Egy applikáció, ami forradalmasítja az e-autók töltését
- A DEKRA száz éve a biztonság és a minőség szolgálatában
- Kis időre fellélegezhetnek az európai autógyártók
- Összefogott a Schneider Eletric és a The Mobility House Solutions