Új motor, új autó, új kihívások – így vált önálló csapattá a SZEngine

A győri Széchenyi István Egyetem hallgatói csapata, a SZEngine, motorbeszállítóból önálló autóépítővé vált, és a jövőben saját jogon indul a Formula Student-versenysorozatban. Legutóbbi rendezvényükön kiderült: a csapat továbbra is ragaszkodik védjegyének számító egyedi hajtáslánc-fejlesztéséhez, sőt, most hibrid megoldásokkal is kísérletezik. Az új korszakot jól jelzi, hogy az eddigi gyakorlatot feladva, KTM 450 alapú, turbófeltöltött motorral vágnak neki első önálló szezonjuknak.

A SZEngine eredetileg azzal a céllal jött létre, hogy Formula Student-csapatok számára egyedileg tervezett belső égésű versenymotorokat fejlesszen. Ezzel a profillal a hallgatók a gyári beszállítók mellé sorakoztak fel, ami példa nélküli vállalásnak számított a sorozatban. Hosszú éveken át az Arrabona Racing Teammel működtek együtt: a SZEngine biztosította a testvércsapat hajtásláncát, miközben folyamatosan feszegették saját határaikat – 3D nyomtatott motort készítettek, turbófeltöltéssel kísérleteztek, és elkezdték hibrid megoldásuk fejlesztését.

 

A fordulat az előző szezonban következett be, amikor az Arrabona Racing Team elektromos hajtásra váltott, így megszűnt a kooperáció. Röviddel ezután az OUR Teammel való együttműködés is lezárult, így a győri csapat partner nélkül maradt. A hallgatók ekkor úgy döntöttek: saját autót építenek, és önálló Formula Student-csapattá válnak.

 

„Fontos volt számunkra, hogy folytathassuk a számunkra legizgalmasabb tevékenységet, a motorfejlesztést. Bár most már autóépítéssel is foglalkozunk, a hajtáslánc továbbra is a fókuszunkban marad” – mondta Zlatics Gergő, a SZEngine korábbi vezetője. Hozzátette: hűek maradnak hagyományaikhoz, ezért elköteleződtek a belső égésű motorok mellett. A csapat szervezeti struktúrája is bővült: az eddigi hat részleg mellé három új jött, amelyek kizárólag az autóra koncentrálnak, a toborzás pedig már zajlik.

 

A csapat új autójának és motorjának terveit a design freeze eseményen mutatták be, ahol dr. Raffai Péter, a Járműhajtás-technológia és Teljesítményelektronika Tanszék vezetője hangsúlyozta: a SZEngine nemcsak szakmai tudást, hanem emberi fejlődést is biztosít a hallgatóknak. „Büszkék vagyunk, hogy a Széchenyi István Egyetemen ilyen magas színvonalú, nemzetközileg is elismert munka folyik. A cél sosem pusztán a legjobb motor létrehozása volt, hanem a hallgatók gyakorlati képzése” – tette hozzá.

 

A SZEngine Team tagjai. (Fotó: Nagy Gergely/Széchenyi István Egyetem)

 

Kádár Dóra, a SZEngine jelenlegi vezetője röviden bemutatta a Formula Student-sorozat sajátosságait: a hallgatóknak egy együléses versenyautót kell építeniük, amely statikus és dinamikus számokban bizonyít. A legnagyobb próbatétel az Endurance: az autónak 22 kilométert kell teljesítenie, pilótacserével és fogyasztásméréssel.

 

Az új motor bemutatásakor Posvanc Olivér, a motorkonstrukciós vezető elmondta, hogy idén az alapmotort KTM 690-ről kisebb lökettérfogatú KTM 450-re cserélték, amely jobban alkalmas a turbófeltöltésre. Ez közel 30%-os tömegcsökkenést eredményez, miközben a teljesítmény változatlan marad. A csapat saját forgattyúsházat tervezett, amely minden egyedi vagy módosított alkatrészt befogad, további súlycsökkenést biztosítva.

 

A SZEngine azonban még ennél is tovább lépett: hibrid hajtásrendszert építettek, amely a belső égésű motor mellett elektromos energiát is használ. „Az elektromos hajtást főként alacsony sebességű gyorsításkor alkalmazzuk, a motorvezérlőnk pedig segít az alul- és túlkormányzottság csökkentésében, így a pilóta simább mozgást tapasztal” – magyarázta Posvanc Olivér.

 

A járműkonstrukciós vezető, Péczely Gergő kiemelte: teljesen új terepen dolgoznak, nulláról építve fel a szükséges tudásbázist. A csapat döntött az acél csővázas konstrukció mellett, mivel a karbonkompozit ugyan merevebb, de gyártása bonyolultabb és költségesebb. Az autó csak a legszükségesebb burkolati elemeket tartalmazza, szárnyak és oldalcsatornák egyelőre nem szerepelnek a terveken.

 

A jármű paramétereit szimulációba illesztve a gyorsulási versenyszámban 4,4 másodperc alatt teljesítik a 75 méteres szakaszt. Köridőben a 2006-os német pályát vették alapul, és a megfelelő beállításokkal a középmezőny feletti eredményt várnak.

 

Jövő nyáron a SZEngine hibrid kategóriában indul a németországi Formula Future versenyen, ahol alternatív üzemanyagokat is kipróbálnak, valamint a magyar Formula Student East versenyen is részt vesznek. „Sok újdonság vár ránk, de ez óriási lehetőség, hogy megmutassuk, mire vagyunk képesek közösen dolgozva. Célunk a pozíciónk megerősítése és további innovatív megoldások kidolgozása a csapattagok szakmai fejlődése érdekében” – zárta szavait Kádár Dóra.

 

 

English Summary

The SZEngine team from Széchenyi István University in Győr has transitioned from developing engines for other teams to building their own Formula Student race car and competing independently. While continuing to focus on their signature internal combustion engine, they are now experimenting with turbocharging and hybrid powertrains. This shift follows the end of collaborations with partner teams, prompting SZEngine to expand its organization to include dedicated car design divisions. Their first car features a KTM 450-based turbo engine and a hybrid system to optimize performance and handling. The team aims to showcase their innovation at upcoming international and Hungarian Formula Student competitions while fostering practical skills and professional growth for its members.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció