Téli gumi-mítoszok, amik még mindig tartják magukat

A biztonságos autózás egyik legfontosabb feltétele, hogy járművünkön az évszaknak megfelelő, jó állapotú gumiabroncsok legyenek. Ez különösen igaz a közelgő téli hónapokra: ahogy csökken a hőmérséklet, egyre többen tervezik a gumicserét. A döntést azonban gyakran nem a műszaki tények, hanem tévhitek és félreértések befolyásolják.

A Continental szakértője arra figyelmeztet, hogy a rosszul megválasztott vagy nem megfelelően használt abroncs nemcsak az autó teljesítményét, hanem a közlekedésbiztonságot is veszélyezteti. Éppen ezért a vállalat összegyűjtötte az öt leggyakoribb tévhitet, amelyekkel az autósok gyakran találkoznak – különösen most, a hideg idő beköszöntével.

 

1. Csak hóban van szükség téli gumiabroncsra

 

Sokan még mindig azt gondolják, hogy téli gumit csak havas úton érdemes használni. Valójában a hőmérséklet a döntő tényező: 7 °C alatt a nyári gumi anyaga megkeményedik, elveszíti rugalmasságát, így nem tud megfelelően tapadni az úthoz. Ennek következménye a hosszabb fékút és a nehezebb irányíthatóság – vagyis nemcsak a hó, hanem már a hideg is indokolja a váltást.

 

2. Nyáron sem gond, ha fent marad a téli gumi

 

Bár kényelmesnek tűnhet, a téli gumi nyári használata rontja a teljesítményt és az abroncs élettartamát is. A meleg aszfalton a téli keverék túlhevül, gyorsabban öregszik, és a következő télen már nem biztosít megfelelő tapadást. Emellett nő a fékút, a gördülési ellenállás és a fogyasztás is.

 

 

3. Csak a frissen gyártott abroncs éri meg

 

Sokan a legújabb gyártású abroncsokat keresik, pedig a gyártási idő önmagában nem meghatározó. Ha megfelelően tárolták, a gumi 3 éves koráig frissnek, 5 éves koráig újnak számít. Egy 1–2 éves abroncs teljesítménye megegyezik a most gyártottéval – a lényeg, hogy megbízható forrásból, megfelelő körülmények között tárolt terméket válasszunk.

 

4. Az M+S jelölés automatikusan négyévszakos gumit jelent

 

Ez egy gyakori félreértés. Az M+S (mud & snow) jelölés önmagában nem tesz egy abroncsot sem téli, sem négyévszakos kategóriájúvá. Téli besoroláshoz a 3PMSF (három hegycsúcs és hópehely) szimbólum is szükséges. A Continental minden négyévszakos gumija viseli mindkét jelölést, így teljes értékű téli abroncsként is használható – akár azokban az országokban is, ahol a téli gumi kötelező.

 

5. Négyévszakos gumival nem lehet Ausztriába utazni

 

Ez sem igaz. Ha a négyévszakos abroncson megtalálható az M+S és a 3PMSF jelölés is, a hatóságok téli abroncsként is elfogadják. Az ilyen gumik tehát Ausztriában és más, téli gumi használatát előíró országokban is biztonságosan és szabályosan használhatók.

 

„A téli felkészülés minden évben jó alkalom arra, hogy emlékeztessük magunkat: az abroncs az egyetlen pont, ahol az autó érintkezik az úttal. Minden fékezés, kanyarodás és gyorsítás itt dől el. A helyes abroncsválasztás ezért nemcsak műszaki kérdés, hanem a biztonságos közlekedés kulcsa is. A tévhitek gyakran ahhoz vezetnek, hogy a sofőrök kompromisszumokat kötnek – pedig a jó döntés hosszú távon mindig megtérül: teljesítményben, élettartamban és üzemanyag-fogyasztásban egyaránt.”  – mondta Menkó Illés, a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője.

 

 

English Summary

Ensuring safe driving starts with choosing the right tires for the season and keeping them in good condition. Many drivers still rely on myths when deciding whether to switch to winter tires, but the key factor is temperature: below 7 °C, summer tires lose flexibility and grip, increasing stopping distances. Using winter tires in summer or misinterpreting markings like M+S can also compromise performance and safety. Continental experts highlight five common misconceptions and stress that selecting the right tires is crucial not only for vehicle performance, but for overall road safety. Proper tire choice protects the driver, extends tire life, and can even improve fuel efficiency.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció