Magyarország az intelligens mobilitás élvonalában
2025. szeptember 23.
A magyar autóipar és közlekedéstechnológiai fejlesztések stabil helyet biztosítanak Magyarországnak az intelligens mobilitás nemzetközi élvonalában. Emellett jelentősen hozzájárulnak a hazai mérnökképzés magas színvonalának fenntartásához – hangzott el a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Gépjárműtechnológia Tanszéke és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közös sajtótájékoztatóján.
Az eseményen a szakemberek bemutatták a BME fejlesztéseit, amelyek az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium projekt keretében valósultak meg, és több esetben nemzetközi iparági és tudományos érdeklődést váltottak ki. Kiemelkedő példája ennek az M1–M7 autópálya közös szakaszán, a Magyar Közúttal együttműködésben létrehozott digitális rendszer, amely egyszerre világszínvonalú fejlesztés és egyedülálló tesztkörnyezet az autóipari kutatók számára.
Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára kiemelte: „Ez a projekt jelentős előrelépést jelent a hazai közlekedéskutatásban. A BME és a Magyar Közút hosszú évek óta tartó együttműködése a világ egyik legintelligensebb útszakaszát hozta létre. Az ilyen fejlesztések nemcsak a hazai gazdaságot szolgálják, hanem a mérnökképzés és utánpótlás biztosítását is elősegítik. Köszönhetően az ehhez hasonló nemzetközi színvonalú kutatásoknak, Magyarország jövőre adhat otthont a Transport Research Arena 2026 konferenciának, Európa egyik legjelentősebb K+F eseményének.”
Dr. Charaf Hassan, a BME rektora hangsúlyozta, hogy a projekt nemcsak a közlekedés jövőjét alakítja, hanem a mérnökképzést is. „Hallgatóink a legmodernebb infrastruktúrán sajátíthatják el a valós idejű adatelemzés, a mesterséges intelligencia és az autonóm járműtechnológiák gyakorlati alkalmazását. Ez biztosítja, hogy Magyarország továbbra is a mobilitási innováció élvonalában maradjon.”
Dr. Szalay Zsolt, a Gépjárműtechnológia Tanszék tanszékvezető docense ismertette a folyamatban lévő fejlesztéseket, például az új generációs szélvédő-kijelzőket, különféle forgalomszabályozási rendszereket, csúszás közben is kontrollált önvezető funkciókat, teleoperációs módszereket és a mesterséges intelligencia alkalmazását a mobilitás számos területén. Hangsúlyozta: „A jövőben a közlekedés biztonságát és hatékonyságát az intelligens járművek és intelligens infrastruktúra együttműködése garantálja. A budaörsi autópályaszakasz fontos lépés ennek megvalósításában.”
Szilvai József Attila, a Magyar Közút vezérigazgatója kiemelte az okosautópálya-fejlesztés jelentőségét: „A BME és a Magyar Közút elsőként dolgozott ki gyakorlati megoldást a digitális közútkezelés alapjainak megteremtésére. A kutatások eredményeként a világ intelligens közútkezelési szakemberei most Magyarországra figyelnek. Az új rendszer az önvezető és hálózatba kapcsolt közlekedést is támogatja, az utak biztonságosabbak, az utazások kiszámíthatóbbak lesznek.”
Az M1-M7 okosautópálya-szakasz
Az Eureka Central System projekt keretében a BME és a Magyar Közút együttműködésében az M1-M7 autópálya budaörsi, mintegy 800 méteres szakaszán 39 különböző szenzort helyeztek el, amelyek valós időben figyelik a járművek mozgását, és az adatokat a Magyar Közút szuperszámítógépében dolgozzák fel.
A BME munkatársai elvégezték a szenzorok (radarok, LIDAR, hőkamerák és optikai kamerák) kalibrálását, valamint kidolgozták és betanították a mesterséges intelligencia alapú modelleket, így a rendszer képes a kijelölt útszakasz teljes digitális leképezésére.
A „digitális iker” rendszer valós időben jeleníti meg az autópálya összes tereptárgyát és az ott közlekedő járműveket. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy az autók saját szenzorai hiányában is kaphassanak részletes információkat, és ideális környezetet biztosít a vezetőtámogató és önvezető rendszerek tesztelésére.
English Summary
Hungary is establishing a leading position in intelligent mobility research through its automotive and transport technology developments. The Budapest University of Technology and Economics (BME), in collaboration with Magyar Közút, has created a digital system on the shared M1–M7 motorway section, featuring 39 sensors that monitor traffic in real time and feed data to advanced AI models. This “digital twin” enables comprehensive real-time mapping of the road and vehicles, supporting autonomous and driver-assistance systems. The project not only advances transportation innovation but also provides students with hands-on experience in AI, real-time data analysis, and autonomous vehicle technologies. As a result, Hungary is positioned as a hub for high-level research and international collaboration in mobility innovation.
Kapcsolódó cikkek
- A jövő autóiban a szélvédő lesz a képernyő
- Digitális szélvédő, valós idejű forgalom – így formálja a BME az okosautók jövőjét
- Jövő a szálon: A Magyar Telekom és a BME sikeres 50GPON tesztje
- Jövő a szálon: A Magyar Telekom és a BME sikeres 50GPON tesztje
- Okosautópálya Budaörsnél: Itt épül a jövő közlekedése
- Új név alatt folytatja a Continental autóipari ágazata: bemutatkozott az Aumovio
- Informatikai és műszaki szakemberek találkozója a Simonyi Konferencián
- Fedezd fel a jövő technológiáit a Simonyi Konferencián!
- Új kihívások és ajándékok várnak a BME Állásbörzéjén!
- Fenntartható járműipar és közlekedés: nemzetközi mérnöki konferenciát rendezett a Széchenyi-egyetem