Előre gondolkodó autók: így spórol üzemanyagot a jövő technológiája
2025. július 22.
Miközben a legtöbb sofőr csak a következő kanyarig lát, a HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratórium (SCL) fejlesztése kilométerekkel előre gondolkodik. Az autonóm rendszer valós időben elemzi a domborzatot, a forgalmat és az útviszonyokat, így akár tízszer hatékonyabban spórol üzemanyagot, mint az emberi vezetés – átlagosan 7%-os megtakarítással.
A legtöbben rutinból vezetünk: gyorsítunk az emelkedő előtt, hirtelen fékezünk a piros lámpánál – ezekkel a reakciókkal gyakran pazaroljuk az energiát. Az SCL kutatói viszont olyan rendszereken dolgoznak, amelyek előre terveznek. Figyelembe veszik a domborzatot, sebességhatárokat, dugókat és a lámpák működését is.
„A hagyományos tempomattal szemben a mi rendszerünk előrelátó. Ez alapvető különbség” – mondja Németh Balázs, a SZTAKI kutatója.
Valós megtakarítás, minimális időveszteséggel
A technológiát éles környezetben is tesztelték. Egy Budapest–Tatabánya útszakaszon 7%-kal csökkent az üzemanyag-fogyasztás, miközben az utazási idő csupán egy perccel nőtt. A megtakarítás nem a lassabb haladásból származik, hanem abból, hogy a jármű elkerüli az energiapazarló helyzeteket, például a gyakori megállásokat és újraindulásokat.
„Nem az a cél, hogy mindenki lassabban menjen, hanem hogy elkerüljük a felesleges fékezéseket és gyorsításokat – ezek fogyasztanak a legtöbbet, és ezek szennyezik leginkább a levegőt” – teszi hozzá a kutató.
Az autonóm rendszer következetes, előrelátó módon vezérel, nem fárad el, nem dönt impulzívan. Ha például két kilométer múlva dugó várható, már most visszavesz a sebességből, így a jármű lendületből haladhat tovább – míg egy emberi sofőr valószínűleg még gyorsítana.
Ideális terep: városok környéke és lankás utak
A technológia különösen hatékony enyhén dombos vidékeken és nagyvárosi szakaszokon, ahol előre ismert a lámpák működése. Ezeken a területeken nemcsak az üzemanyag-fogyasztás csökken, hanem a járművek mozgása is finomabban szabályozható.
„A legtöbb előnyt a városközeli dombos területeken látjuk, ahol az ember gyakran nem vezet optimálisan. A rendszer viszont pontosan tudja, mikor kell lendületből haladni, és mikor érdemes lassítani” – magyarázza Németh Balázs. Az alföldi, sík utakon viszont kevesebb lehetőség van a megtakarításra, ott az ember is könnyebben vezet gazdaságosan.
Minden járműtípusnál működik
A SZTAKI fejlesztése platformfüggetlen, vagyis bármilyen hajtású járműnél alkalmazható – legyen az benzines, dízeles vagy elektromos. „Az algoritmus mindig az adott környezethez és a jármű adottságaihoz igazítja a működést, ezért különösen hasznos buszoknál és teherautóknál” – emeli ki a kutató.
Mivel a különböző hajtásláncok másként viselkednek, az algoritmus ezeket is figyelembe veszi – például hogy az elektromos autók fékezéskor visszatermelik az energiát.
Közös nyereség
Még ha az autók csupán 20–30%-ában fut ilyen rendszer, az már a többi jármű mozgására is pozitív hatással van. Az egyenletes haladás ugyanis a többi sofőrt is következetesebb vezetésre ösztönzi. Így akár akkor is csökkenhet a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás, ha az ember nem is tudja, hogy egy "okosabb" autó halad előtte.
„Ehhez nem kell új autókat venni – elég, ha a sofőr előrelátó ajánlásokat kap, és nem csak a megérzéseire hagyatkozik” – mondja Németh Balázs. A fejlesztés jelenleg mobilalkalmazásként működik, és a cél az, hogy a közeljövőben mindenki számára elérhető legyen. Hosszú távon pedig az autók önállóan is képesek lehetnek dönteni – ez a technológia valódi jövője.
English Summary
Researchers at HUN-REN SZTAKI have developed an autonomous driving system that can optimize vehicle movement several kilometers ahead by analyzing terrain, traffic patterns, and road conditions in real time. Unlike traditional cruise control, this system anticipates future scenarios, reducing fuel consumption by an average of 7% without significantly affecting travel time. It avoids energy-wasting situations like stop-and-go traffic by adjusting speed intelligently. The technology works across all vehicle types—gasoline, diesel, or electric—and is especially effective on hilly or urban routes. Even partial adoption of the system in traffic can positively influence surrounding drivers, promoting smoother and more efficient travel for all.
Kapcsolódó cikkek
- Ki ül a volán mögött, ha nincs sofőr? – Az önvezető autók felelősségi dilemmái
- Guruló mozi: érkezik az LG okosplatformja a Kia új modelljeibe
- Netflix az autóban? Az LG webOS már a Kia járműveiben is elérhető lesz
- Így teljesítettek az AutoWallis üzletágai 2025 első felében
- Intelligens érzékelő, okosabb jármű – így segít a Bosch új szenzora
- Xiaomi YU7: Amikor a sportosság, a luxus és az AI összeér
- 17 ország, 29 márka – tovább terjeszkedik az AutoWallis Csoport
- Új irányt vesz a cégautó-piac: fókuszban a költséghatékonyság
- Sorozatban negyedszer nyert Európa csúcsversenyén a SZEnergy Team
- Füst, Gumi, Lóerő – A Forma–1 Budapest utcáit is beveszi!