Új irányt vesz a cégautó-piac: fókuszban a költséghatékonyság
2025. június 20.
Az autóipar az elmúlt években komoly kihívásokkal nézett szembe, és a piaci nyomás egyre sürgetőbbé teszi a szemléletváltást. Bár az elmúlt év során javult az alkatrészellátás stabilitása, az erőviszonyok átrendeződése és az új kormányzati szabályozások új stratégiák kidolgozására késztetik a vállalatokat és flottakezelőket egyaránt. Hegedűs Viktor, az Ayvens Magyarország kereskedelmi igazgatója összegezte a legfontosabb trendeket, amelyek 2025-ben meghatározhatják a cégautó-piacot.
Költséghatékonyság mindenek felett
A 2024-es évben mintegy 20%-kal zsugorodott az európai flottapiac, ami leginkább a csökkenő kereslet és a növekvő árak következménye. A helyzetet tovább nehezíti az újautó-árak emelkedése, a kedvezőtlen gazdasági előrejelzések, az árfolyam-ingadozások, a magas infláció és a kiéleződő vámháborúk.
Noha az ellátási láncok helyreálltak és a kamatkörnyezet is stabilizálódott, a gazdasági bizonytalanság hatására a vállalatok egyre inkább a költségek optimalizálására törekednek. „Míg korábban a közép- és felső kategóriás autók domináltak, 2025-re egyértelműen előtérbe kerültek a kisebb, gazdaságosabb modellek” – mondta Hegedűs Viktor. A vállalatok egyre nagyobb arányban rendelnek alacsonyabb felszereltségű, olcsóbban fenntartható autókat.
Rugalmas megoldások előtérben
A megnövekedett költségek és kiszámíthatatlan körülmények következtében növekszik az érdeklődés a rövid távú bérleti konstrukciók iránt is. „A COVID-járvány idején indult el ez a trend, azóta pedig folyamatosan nő az igény a rugalmas flottakezelési megoldásokra. Ennek megfelelően bővítjük az Ayvens Flex flottánkat, hogy még szélesebb választékot kínálhassunk” – tette hozzá a kereskedelmi igazgató.
Ezzel párhuzamosan egyre gyakoribb, hogy a cégek nem új autókat rendelnek, hanem meghosszabbítják meglévő lízingszerződéseiket. Az Ayvensnél az átlagos futamidő már 50 hónap fölé nőtt, szemben a pandémia előtti 42–46 hónappal.
Szabályozás alakítja a kínálatot
Az autópiacra komoly hatással vannak az uniós szén-dioxid-kibocsátási előírások, amelyek miatt egyre inkább a gyártók kínálata diktálja a piac irányát – a kereslet pedig csak lassan tud ehhez alkalmazkodni. A szabályozók is kezdik felismerni, hogy a túl gyors átállás problémás lehet: a CAFE-előírások módosítása három év haladékot ad a gyártóknak a kibocsátási célok teljesítésére.
Elektromos átállás: lassabb, mint várták
A tisztán elektromos autók elterjedésének továbbra is gátat szab a töltőinfrastruktúra fejletlensége és a felhasználói aggályok. „2025-ben sem várható jelentős növekedés az e-autók terén, bár az alternatív hajtású járművek – főként a vállalati flottákban – egyre nagyobb arányban jelennek meg, köszönhetően a fenntarthatósági elvárásoknak” – hangsúlyozta Hegedűs Viktor.
A hazai eladási listákon jelenleg a hibrid, azon belül is a plug-in hibrid autók vezetnek. Bár ezek 2024 szeptemberétől már nem kaphatnak zöld rendszámot, és 2025-től az adókedvezményeik is megszűnnek, alacsony károsanyag-kibocsátásuk és kedvező maradványértékük miatt továbbra is keresettek a céges flottákban.
2025: új szabályok, új költségek
A flottapiacot jelentősen befolyásolják a 2025-ben életbe lépett hazai szabályozások is. Január 1-jétől megemelkedett a cégautóadó, amely a jármű teljesítményéhez és környezetvédelmi besorolásához igazodik. Ez az új adózási rendszer a kedvezőbb fenntartási költségű, alacsony szén-dioxid-kibocsátású járművek elterjedését ösztönzi.
Ezen felül a plug-in hibridek is bekerültek az adóköteles kategóriába, és a regisztrációs- és gépjárműadó inflációkövető növelése tovább fokozza a cégek terheit.
Mi várható a havidíjak terén?
„A megemelkedett adók, az árfolyam-ingadozás, az infláció és a vámháborúk mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a havi bérleti díjak tovább növekedjenek” – mondta Hegedűs Viktor. Ennek tükrében elengedhetetlen, hogy a cégek minél tudatosabban kezeljék flottájukat: az ún. right sizing elve szerint minden dolgozó olyan autót kapjon, amely a valós igényeinek felel meg – se nagyobbat, se drágábbat.
A kereskedelmi igazgató kiemelte: az operatív lízing továbbra is előnyös konstrukció marad, különösen azért, mert az ÁFA 50%-a visszaigényelhető anélkül, hogy részletes útnyilvántartás vezetésére lenne szükség. Ez egyszerre jelent anyagi könnyebbséget és adminisztratív egyszerűsítést.
Ayvens: bővülés a kihívások közepette is
Bár a költségek nőnek, az Ayvens 2025-re a flottaméret növelését tűzte ki célul, miközben ügyfelei költségcsökkentési elvárásait is szem előtt tartja. A hosszú távú bérlet mellett rugalmasabb, rövid távú megoldásokat, meghosszabbítható szerződéseket és a TCO-optimalizálásra, illetve elektromos átállásra irányuló flottatanácsadást is kínál.
„A céges autóflották jövője a testre szabható, rugalmas konstrukciókban rejlik, amelyek igazodnak a vállalatok aktuális igényeihez – legyen szó új autók beszerzéséről, meglévő szerződések meghosszabbításáról vagy egyedi szolgáltatások igénybevételéről” – zárta gondolatait Hegedűs Viktor.
English Summary
The corporate car market is undergoing a major shift driven by rising costs, stricter regulations, and economic uncertainty. Companies are moving toward more cost-efficient, lower-emission vehicles and showing increasing interest in flexible leasing solutions. Short-term rentals and contract extensions are gaining popularity, while full electrification remains slow due to infrastructure and user concerns. Regulatory changes in 2025, including higher company car taxes and the removal of green incentives for plug-in hybrids, are further pushing businesses to rethink their fleet strategies. Ayvens responds by expanding its flexible services and supporting clients with tailored fleet solutions focused on total cost of ownership and sustainability.
Kapcsolódó cikkek
- Sorozatban negyedszer nyert Európa csúcsversenyén a SZEnergy Team
- Füst, Gumi, Lóerő – A Forma–1 Budapest utcáit is beveszi!
- A Zöld Pokol királya: A Xiaomi SU7 Ultra megdöntötte az elektromos autók körrekordját
- Új irányt vesz az európai mobilitás: szigorúbb normák, rugalmasabb átmenet
- Teljes tulajdont szerzett az AutoWallis az Iniciál Csoportban
- Zöldebb vezetés lépésről lépésre: környezetbarát autóhasználati tippek”
- Új kínai autómárka érkezik Magyarországra – az AutoWallis hozza el a NIO-t
- Új Bosch megoldások a szoftveralapú autózás élvonalából
- Szoftveralapú mobilitás – A Bosch innovációi a Kínai piacon
- Modern autók, új kihívások: nő a szoftverhibák és akkumulátorproblémák száma