Száguldás a jövőbe: A Német ICE tesztvonat áttörte a 400 km/h-s határt
2025. július 14.
A Deutsche Bahn (DB) és a Siemens Mobility új mérföldkövet ért el a német vasúti közlekedésben: az Erfurt és Lipcse/Halle közötti nagysebességű pályán egy ICE-tesztvonat 405,0 km/h sebességet ért el. A 300 km/h-t meghaladó vonatfutások ritkaságnak számítanak a német hálózaton, és kizárólag tesztelési célból történnek.
Dr. Philipp Nagl, a DB InfraGO AG vezérigazgatója elmondta: „Ma egy ICE soha nem látott sebességgel haladt az Erfurt–Lipcse/Halle szakaszon. A 405 km/h-s új rekord jól mutatja, mennyire kiváló az itt működő infrastruktúra: tíz év folyamatos használat után is ilyen teljesítményre képes bármiféle módosítás nélkül. Ez világosan bizonyítja, hogy a vasúti infrastruktúrába fektetett beruházások hosszú távon biztosítják a megbízható, fenntartható és nagy kapacitású közlekedést. A tesztek pedig értékes adatokat szolgáltatnak a vonalak korszerűsítéséhez, a karbantartáshoz, és hozzájárulnak a jövő vonatainak technológiai fejlesztéséhez – mindezt végső soron utasaink érdekében.”
Christian Hirte, a Szövetségi Közlekedési Minisztérium parlamenti államtitkára így fogalmazott: „Németország megmutatta, hogy a világ élvonalába tartozik. Ez a rekordsebességű teszt egyértelműen alátámasztja, hogy nálunk kiváló infrastruktúra és versenyképes ipar működik. Az így nyert eredmények nagyban segítik a DB jövőbeli fejlesztéseit, és az utasok számára is kézzelfogható előnyöket hoznak: gyorsabb, biztonságosabb és pontosabb utazást. Ez tovább erősíti Németország gazdasági és exporterejét is.”
Thomas Graetz, a Siemens Mobility nagysebességű és intercity vonatokért felelős alelnöke szerint: „A Velaro Novo tesztvonat mostani sikeres szereplése – amely az ICE-S részeként elérte a 405 km/h-t – bizonyítja, hogy új generációs nagysebességű járműveink milyen teljesítményre képesek. Célunk az volt, hogy széleskörű tapasztalatokat szerezzünk az akusztika, aerodinamika és menetdinamika terén extrém sebességeknél. Ezt a célt elértük – köszönhetően a DB InfraGO AG és a DB Systemtechnik kiváló együttműködésének. A Velaro Novo új szintet képvisel kapacitás, hatékonyság és gazdaságosság terén, és kulcsszerepe lesz a fenntartható jövő közlekedésében.”
Dr. Hiie-Mai Unger, a DB Systemtechnik igazgatótanácsának elnöke hozzátette: „Küldetésünk, hogy elősegítsük az innovációt és felkészítsük a vasúti közlekedést a jövő kihívásaira. A mai teszt során az ICE-S mérővonatunkkal fontos adatokat gyűjtöttünk többek között az akusztika, aerodinamika, menetdinamika, valamint a pálya és a jármű közötti kölcsönhatások terén – extrém sebesség mellett. Ezek az eredmények hozzájárulnak a pályák további korszerűsítéséhez és az üzem hatékonyságának javításához, különösen a nagysebességű közlekedésben.”
Az ICE-S, a DB Systemtechnik speciális mérővonata, kiemelt szerepet játszik az új vasútvonalak tesztelésében, az infrastruktúra ellenőrzésében, valamint különféle nagysebességű vizsgálatokban. A jármű korszerű mérési technológiájával lehetővé teszi a nagysebességű pályák állapotának pontos elemzését és optimalizálását – ezzel támogatva a német vasúti hálózat folyamatos fejlesztését.
A Velaro Novo, a Siemens Mobility legújabb nagysebességű vonata, a korábbi három Velaro-generáció tapasztalataira épül. A jármű akár 30%-kal kevesebb energiát használ, miközben csökkenti a beruházási és karbantartási költségeket, és 10%-kal több ülőhelyet kínál. Rugalmas kialakításának köszönhetően hosszú távon is könnyen igazítható az üzemeltetők változó igényeihez. A #seeitnovo jelű tesztjármű évek óta fut különféle teszteket az ICE-S részeként a német hálózaton.
A németországi ICE vonatok normál üzemben legfeljebb 300 km/h sebességgel közlekednek, kizárólag speciálisan kialakított pályákon, mint például a Berlin–München vagy a Köln–Frankfurt vonalak. Ezeket a vasútvonalakat kifejezetten a biztonságos nagysebességű forgalomra tervezték.
Az Erfurt–Lipcse/Halle szakasz a German Unity Transport Project 8. számú (VDE 8) része, 2015 óta van forgalomban. A mostani tesztek előtt a pályát alaposan átvizsgálták, és továbbra is kiváló állapotban van. Jelenleg – 2025. július 12-ig – karbantartás és optimalizálás miatt ideiglenesen zárva tart. Többek között új, alacsony karbantartásigényű hídtartókat építenek be, hogy a vonal hosszú távon is megbízható és nagy teljesítményű maradjon. A forgalmat ez idő alatt más útvonalra terelik, a változások megtalálhatók a hivatalos menetrendekben.
English Summary
A Deutsche Bahn (DB) test train equipped with Siemens Mobility’s Velaro Novo technology has reached a record-breaking speed of 405.0 km/h on the high-speed line between Erfurt and Leipzig/Halle. This rare high-speed run highlights the durability and performance of Germany’s rail infrastructure even after a decade of continuous operation. The test provided valuable data for future upgrades to high-speed lines and train development. The Velaro Novo, known for its energy efficiency and flexibility, is expected to play a key role in the future of sustainable rail transport. The Erfurt–Leipzig/Halle route remains under temporary closure for infrastructure optimization until July 12, 2025.
Kapcsolódó cikkek
- Nyaralás stresszmentesen – vonattal a horvát tengerpartra
- Amerikai vasúti flotta modernizálása az ABB technológiájával
- Újabb BME-s diákok a Siemens Mobility ösztöndíjprogramjában
- A FOXrail újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját
- Innovatív akadályfelismerő rendszert tesztelnek a berlini S-Bahnon
- 59 villamos motorvonatot korszerűsítettek az Alstom szakemberei
- Folytatja sikeres ösztöndíjprogramját a Siemens Mobility
- Németország legmodernebb S-Bahn vonatai München részére
- Az ABB 170 millió dollár összértékben nyert rendeléseket az európai vasúthálózat fejlesztésére
- A Siemens és a Deutsche Bahn teszteli a hidrogénvonatot és a mobil töltőállomást