Megvan a válasz a digitalizáció nagy ellentmondására

A modern digitális technológiák használata rövidebb távon nem növeli a vállalatok nyereségességét, de hatékonyabbá teszi az eszközök felhasználását a világ autóiparában – állapítja meg egy friss nemzetközi kutatás, amely a Budapesti Corvinus Egyetem bevonásával készült. 

Régóta fennálló kérdés a digitalizáció gazdasági paradoxona, ami szerint bár a szervezetek rengeteget költenek új technológiákra, az eredmények – például a nagyobb termelékenység, a megtakarítások növekedése, a szolgáltatások javulása – elmaradhatnak a várakozásoktól.  

 

Egy uniós finanszírozású nemzetközi kutatócsoport – amely a kolozsvári Babeș-Bolyai Tudományegyetem, a Budapesti Corvinus Egyetem és a dániai Aalborg Egyetem összefogásában alakult meg – most közelebb került az ellentmondás feloldásához. A kutatók az egyik legkiélezettebb, globális versenyben működő iparág, az autógyártás legnagyobb vállalatait vizsgálták, ahol arra kényszerülnek a szereplők, hogy folyamatosan fejlesszék magukat. 

 

Csak mert trendi, nem biztos, hogy megéri 

 

A kutatócsoport 54 nagy és sikeres autóipari cég digitalizációs fejlesztéseinek pénzügyi hatásait elemezte különböző időtávokon. A frissen publikált eredmények szerint a nyereségességre gyakorolt hatás még két év távlatában sem jelentkezik, miközben az eszközfelhasználás hatékonysága szinte azonnal jelentősen növekszik. A digitalizáció 1 százalékos növekedése több mint fél százalékkal növelheti a tárgyi eszközök forgási sebességét. A digitalizációjukat növelő vállalatok összességében csak hosszabb távon érhetnek el jobb pénzügyi megtérülést. 

 

Corvinus Egyetem

 

„Az adatok azt mutatják, hogy amikor új technológiákba fektetnek az autóiparban, a vállalatvezetőknek türelmesnek kell lenniük. A digitális technológiák, különösen a legújabb innovációk pénzügyi megtérülését jellemzően legalább két év után lehetett érzékelni. A digitalizációs fejlesztések esetében érdemes józanul, körültekintően eljárni, és azt is figyelembe venni, hogy a befektetéseket nemcsak a pénzügyi megtérülés, de egyéb szempontok, például a versenytársak lépései vagy a partnerek elvárásai is kikényszeríthetik” – mondta Demeter Krisztina, a Corvinus egyetemi tanára, a kutatócsoport vezetője.  

 

Így növelhető a nyereségesség  

 

A kutatók két javaslatot fogalmaztak meg arra, hogyan lehet a digitalizáció megtérülését elősegíteni. Egyrészt figyelmet kell fordítani arra, hogy a munkatársak az új technológia értő használatához szükséges tudást elsajátítsák és aktívan alkalmazzák. Másrészt a vállalatoknak időt kell adniuk maguknak: meg kell tanulniuk, hogy a pénzügyi eredmények csak akkor jelennek meg, amikor a technológiák és azok felhasználása kiforrottá és széles körben elterjedtté válik. 

 

A tanulmányban külön is megvizsgálták az autóipar két szegmensét, az autógyárakat és a beszállítóikat, és váratlan eredmény született: az utóbbiak kissé előrébb járnak a digitális technológiák bevezetésében. Ez arra utalhat, hogy a beszállítók rugalmasabbak a digitalizációban, de ez a különbség a jövőben az új technológiák térnyerésével elhalványulhat. 

 

A kutatási mintában többek között olyan jól ismert vállalatok kaptak helyet, mint a Volkswagen, a Toyota vagy a Mercedes. A vállalatok 2012 és 2022 közötti éves beszámolói alapján a kutatók szövegbányászati módszerekkel, kulcsszavakon alapuló elemzéssel, valamint egy gépi tanulási algoritmus segítségével számítottak digitalizációs indexeket az Ipar 3.0 és 4.0 digitális technológiáira – ilyenek például az ipari robotok, az automatizálás, a távközlési technológiák, a szenzorok, a felhőalapú számítástechnika, a mesterséges intelligencia vagy a nanotechnológiák. A pénzügyi mutatókat – az üzemi profithányad (EBITDA-marzs), az eszközforgási sebességet és a sajáttőke-arányos nyereséget a vállalatok auditált pénzügyi jelentéseiből nyerték ki. 

 

Az eredményeket az International Journal of Production Economic folyóirat legfrissebb számában tették közzé, a tanulmány elérhető itt: https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2025.109699.  

 

 

English Summary

A new international study involving Corvinus University of Budapest found that digital technologies in the automotive industry improve asset utilization in the short term but do not immediately increase profitability. Despite heavy investments, financial returns typically take more than two years to appear. Researchers analyzed 54 major car manufacturers and found that while digitalization boosts equipment efficiency quickly, long-term financial gains depend on proper employee training and widespread adoption. Surprisingly, suppliers seem more advanced in digital transformation than carmakers. The findings, based on company data from 2012 to 2022, were published in the International Journal of Production Economics.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció