Új irányt vesz az európai mobilitás: szigorúbb normák, rugalmasabb átmenet
2025. június 12.
Az európai mobilitás forradalmi átalakuláson megy keresztül: a klímacélok teljesítése érdekében az EU folyamatosan szigorítja a járművek károsanyag-kibocsátására vonatkozó előírásokat. Ugyanakkor igyekszik rugalmasabb átmenetet biztosítani a gyártóknak és piaci szereplőknek. A CAFE-szabályozás célja az új autók és kisteherautók átlagos CO₂-kibocsátásának csökkentése úgy, hogy az ösztönözze az átállást, de ne ellehetetlenítse azt. Bár elsősorban az autógyártókra vonatkozik, a vállalati flották és flottakezelők is kulcsszerepet kapnak a változásokban.
Új korszak kezdődik 2025-től
2025-ben új kibocsátási határértékek lépnek életbe: a személyautók átlagos CO₂-kibocsátása 93,6 g/km-re csökken, 2030-tól pedig már csak 49,5 g/km lesz megengedett. Ezek az előírások jelentősen befolyásolják a jövő autómodelljeit, és hatással lesznek a vállalati flottákra is. A határértékek túllépése komoly pénzügyi szankciókat vonhat maga után – a becslések szerint akár 20 milliárd eurós többletköltséggel is számolhatnak a gyártók.
A szabályozás enyhítésére az Európai Bizottság lehetővé tenné, hogy a gyártók hároméves átlag alapján teljesítsék a kibocsátási célokat, illetve továbbra is alkalmazhatják a „pooling” rendszert, vagyis közösen, cégcsoporton belül vagy más gyártókkal együtt is elérhetik a normákat. Bár a végső cél – hogy 2035-től már csak zéró kibocsátású új autók kerülhessenek forgalomba – továbbra is érvényben marad, a szankciók csak 2027 végétől lépnek életbe, időt adva az iparágnak az alkalmazkodásra.
Átalakuló kereslet és kínálat
Az Ayvens európai felmérése alapján a tisztán elektromos és hibrid járművek iránti érdeklődés nő, míg a plug-in hibridek népszerűsége csökken. Az állami ösztönzők – például a plug-in hibridekhez kapcsolódó adó- és parkolási kedvezmények megszüntetése – szintén az elektromos autók felé terelik a piacot. Ugyanakkor a kereslet még nem minden szegmensben tart lépést az átállással. A megkérdezettek 46%-a nyitott elektromos autó vásárlására, de alapfeltételként említik a legalább 460 km-es hatótávot és a megbízható töltőinfrastruktúrát.
Európában az autótulajdonosok többsége csak egy járművet tart, ezért az elektromos autónak minden élethelyzetben megbízhatónak kell lennie – hatótáv, ár és használhatóság szempontjából is.
Kettős nyomás a gyártókon
A világ autógyártóira kettős nyomás nehezedik: miközben Európa és Kína élén jár az átállásban, az Egyesült Államokban és más régiókban lassabb az ütem. Az európai gyártóknak így párhuzamosan kell fenntarthatóbb technológiákat fejleszteniük, miközben különféle szabályozási környezetekben is versenyképes modelleket kínálnak. Várhatóan a következő 5–10 évben az elektrifikáció felgyorsul, de a vegyes hajtásláncú modellek továbbra is elérhetők maradnak.
Rugalmasság a kulcs az átmenet idején
Az Ayvens elemzése szerint ebben az átmeneti időszakban a legnagyobb értéket a rugalmas flottastratégiák jelentik: az új meghajtású járművek fokozatos bevezetése, valamint az átgondolt lízingmegoldások segítenek alkalmazkodni a gyorsan változó piaci és szabályozási környezethez.
„Célunk, hogy ügyfeleinket ne csak járművekkel, hanem jövőbiztos mobilitási stratégiákkal támogassuk – legyen szó rugalmas operatív lízingről, megbízható használt autókat kínáló konstrukciókról, vagy környezetbarát rövid távú bérleti lehetőségekről” – emelte ki Hegedűs Viktor, az Ayvens Magyarország kereskedelmi igazgatója.
English Summary
The mobility sector in Europe is undergoing a major transformation as the EU tightens vehicle emission regulations to meet climate targets. From 2025, new average CO₂ limits will significantly impact car manufacturers and corporate fleets, with stricter targets set for 2030 and beyond. While the European Commission aims to provide a more flexible transition–such as allowing compliance based on three-year averages–penalties for non-compliance could still be severe. Meanwhile, the market is shifting toward electric and hybrid vehicles, though infrastructure and affordability remain key challenges. According to Ayvens, a leading leasing and mobility provider, flexible fleet strategies and adaptive leasing solutions will be crucial during this transition period.
Kapcsolódó cikkek
- Az LG OLED tévék ötödik éve bizonyítják környezetbarát szemléletüket
- Az LG OLED tévék már a jövőt vetítik – zöldebbek, okosabbak, fenntarthatóbbak
- Digitális munkatársak a fenntarthatóság szolgálatában
- Felelős reklám, tisztább környezet – Indul a Green Pledge 2025
- A prémium abroncsgyártás jövője: verseny és innováció
- Teljes tulajdont szerzett az AutoWallis az Iniciál Csoportban
- Úttörő megoldás a televíziógyártás fenntarthatóságában
- Újrahasznosított műanyagok a Sony BRAVIA televíziókban
- Zöld innovációk az abroncsgyártásban
- Zöldebb vezetés lépésről lépésre: környezetbarát autóhasználati tippek”