A online jelenlét ma már nem opció, hanem alapfeltétel

Aki nincs jelen az interneten, vagy weboldala nem kínál alapvető funkciókat, az gyakorlatilag láthatatlan. Ezt támasztja alá a Telekom megbízásából készült, friss országos reprezentatív Ipsos-kutatás is: a digitális jelenlét mára létkérdéssé vált a vállalkozások számára.

Az online jelenlét néhány év alatt meghatározó versenytényező lett, ugyanakkor a BellResearch 2024-es adatai szerint a 10 fő alatti cégek alig több mint egyharmada rendelkezik weboldallal – a teljes KKV szektorra vetítve ez az arány még a 40%-ot sem éri el. Különösen az építőipari és autószervizes vállalkozások használják nagyobb arányban a webet (40% felett), míg a kereskedelem, jogi és pénzügyi szolgáltatások területén ez az érték alacsonyabb.

 

A leggyakoribb indok a honlap hiányára az, hogy túl drága vagy nincs meg hozzá a megfelelő szaktudás, erőforrás. Emellett sok vállalkozó szerint ügyfeleik nem is igénylik – ez alól csak az egészségügy, valamint a turizmus és szórakoztatás területei jelentenek kivételt.

 

 

Ezzel szemben a Telekom megbízásából készült kutatás azt mutatja: az ügyfélszerzéshez ma már elengedhetetlen az online jelenlét. Míg 2020-ban még főként baráti és családi ajánlás alapján választottunk szolgáltatót, ma már 89% az interneten keres elsőként – a személyes kapcsolatok a második, a közösségi média a harmadik helyre szorult vissza. Az emberek többsége ma már egyértelműen az online térben keres vállalkozásokat.

 

Az internetes jelenlét a bizalom alapja

 

A válaszadók kétharmada – Budapesten háromnegyede – nem bízik olyan cégben, amelyről nincs online visszajelzés. Több mint felük elvárja, hogy a teljes ügyintézés online történjen. Emellett fontos szempont a közösségi médiás jelenlét is, amit 44% tart elengedhetetlennek.

 

 

A legfontosabb elvárások a vállalkozásokkal szemben online: átlátható árak, gyors válaszadás, ügyfélvélemények megjelenítése, akciók, pontos nyitvatartás, többféle elérhetőség és online időpontfoglalás lehetősége. A fiatalok számára kiemelten fontos, hogy a weboldal az első keresési találatok között jelenjen meg – ez a keresőoptimalizálás fontosságára hívja fel a figyelmet.

 

A Telekom Hello Biznisz platformja átfogó tudásbázist kínál a kutatás alapján, amely segít a vállalkozóknak megfelelni a digitális elvárásoknak. (hello.biznisz.telekom.hu/digitalis-elvarasok-nyomaban)

 

 

Mire keresünk leggyakrabban online?

 

Leginkább online kereskedelemre, egészségügyi szolgáltatásokra, utazásra, vendéglátásra és különféle szakemberekre keresnek az emberek. Az ügyvédeket és jogászokat elsősorban weboldaluk alapján választják ki, míg a sport, oktatás és szépségipar terén a közösségi média a meghatározó. A TikTok például már megkerülhetetlen csatorna a sport és fitnesz szektorban.

 

A közösségi oldalakon a leggyakrabban véleményeket, termékeket és szolgáltatásokat keresnek a felhasználók. A hitelesség (beleértve a negatív kommentek vállalását), a gyors és barátságos kommunikáció, valamint a friss tartalom mind elvárás – különösen képek és videók formájában.

 

A BellResearch szerint a vállalkozások 44%-a van jelen valamilyen közösségi platformon, túlnyomórészt a Facebookon, de körülbelül 10% az Instagramot is használja. Ugyanakkor az online értékesítés még gyerekcipőben jár: a KKV-k kevesebb mint 10%-a értékesített tavaly online, és hasonló arány tervezi ezt a közeljövőben.

 

A ’szállás, utazás, vendéglátás’ szektorok ebben élen járnak, míg a ’lakásfelújítás’ vagy ’jogi-pénzügyi szolgáltatások’ még csak most kezdenek nyitni e felé.

 

 

A digitális fejlődés új szintje

 

Ma már nem elég egy egyszerű honlap: az ügyféligényekhez alkalmazkodó funkciók – mint az időpontfoglalás vagy az ügyfélszolgálat – elvárttá váltak. A Telekom „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” programja célzott segítséget kínál a KKV-k digitális fejlődéséhez – weboldalfejlesztés, közösségi média, kibervédelem és online értékesítés terén, állami támogatással.

 

„A digitális fejlesztéshez elengedhetetlen, hogy a vállalkozások megismerjék ügyfeleik elvárásait. A Telekom az általunk felhalmozott tudásra és gyakorlati tapasztalatra építve olyan megoldásokat kínál, amelyekkel vállalkozásaik fokozatosan fejlődhetnek és így az egész ország előrébb léphet” – mondta Sipos Tamás, a Magyar Telekom KKV szegmensének vezetője.

 

 

English Summary

A recent nationwide study by Ipsos, commissioned by Telekom, highlights that having an online presence is no longer optional for small and medium-sized businesses — it’s a necessity. While most consumers now search for businesses online, many Hungarian SMEs still lack a website or digital visibility. Trust, customer engagement, and business growth are increasingly tied to web functionality, social media activity, and online services. Telekom supports this shift through its “Every Business Needs a Website” program, offering tools and resources to help SMEs succeed in the digital space.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció