A helyi rádiók továbbra is erős szereplői a hazai médiapiacnak
2025. április 23.
A megyei jogú városok helyi rádiói még mindig meghatározó és versenyképes szereplői a hazai médiapiacnak – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb kutatásából. A tanulmány nyolc helyi rádiócsatorna eredményeit hasonlította össze három országos könnyűzenei rádióval, és rámutatott: bár a közösségi rádiók általában kevesebb hallgatót érnek el, mint kereskedelmi társaik, a hallgatók hosszabb ideig maradnak a műsoraik mellett.
A 2024 első félévében készült hallgatottsági adatok alapján a megyei jogú városok rádiói helyi szinten versenyképesnek bizonyultak még a legnépszerűbb országos csatornákkal – például a Rádió 1-gyel, a Retro Rádióval vagy a Petőfi Rádióval – összevetve is. Sok helyi rádió nemcsak elérésben, hanem a hallgatás időtartamában is felveszi a versenyt ezekkel az országos adókkal. Szinte minden vizsgált helyi rádióra igaz, hogy akár hétköznap, akár hétvégén, a hallgatók őket követik a leghosszabb ideig.
A kutatás szerint a debreceni Best FM a legsikeresebb helyi rádió: a városban ez az adó érte el a legtöbb hallgatót, közel kétszer annyit, mint a második helyezett Rádió 1. Ráadásul a debreceniek átlagosan a legtöbb időt is a Best FM adásainak hallgatásával töltötték, függetlenül attól, hogy hétköznap vagy hétvége volt. Hasonlóan jó eredményeket ért el a tatabányai Forrás Rádió is, amely naponta mintegy 14 ezer hallgatót vonz – ez másfélszer annyi, mint a Rádió 1, és kétszer annyi, mint a Retro Rádió hallgatósága ugyanebben a térségben.
A 2019-es adatokhoz képest a legtöbb helyi rádió elérése stabil maradt, bár egyes adóknál jól látható trendek rajzolódnak ki. Például a miskolci Rádió M hallgatottsága folyamatosan csökken, míg a kaposvári Rádió Most 2024-ben először mutatott növekedést egy hosszabb visszaesést követően.
A tanulmány arra is rámutat, hogy a közösségi rádiók átlagosan adásaik csaknem 70 százalékát közszolgálati tartalommal töltik meg, szemben a kereskedelmi rádiók mindössze 13 százalékos arányával. Mindezek ellenére a közösségi csatornák – bár szűkebb közönséget érnek el – lojálisabb hallgatótábort tudnak megszólítani. Például az egri Szent István Rádió, amely vallási és kulturális műsorokat sugároz, a legkisebb elérésű helyi adó a kutatásban, ugyanakkor hallgatói átlagosan több mint négy órát töltenek el a műsoraikkal egy hétköznapon – ez a legmagasabb érték a városban.
Az eredmények azt mutatják, hogy a helyi tartalmak, az ismerős hangok és a közösségi élmények továbbra is fontosak a hallgatóknak. Ennek köszönhetően a helyi rádiók ma is meghatározó szerepet játszanak a városok médiavilágában, és az irántuk mutatott érdeklődés nem csökken – sőt, egyre világosabban látszik, hogy igény van az emberközeli, helyi vonatkozású műsorokra.
A teljes tanulmány és részletes adatai az NMHH honlapján érhetők el.
Az alábbi videóban Stadler Bence, az NMHH műsorfigyelő munkatársa beszél a kutatás eredményeiről:
English Summary
Local radios in Hungary’s county seats remain strong players in the media landscape, even in competition with nationwide stations. According to recent research by the National Media and Infocommunications Authority (NMHH), many regional stations not only reach significant audiences but also keep listeners engaged for longer periods than some national channels. The study highlights the loyalty of local communities, especially toward stations offering public service content. Debrecen’s Best FM and Tatabánya’s Forrás Rádió emerged as standout performers in both reach and listener engagement.
Kapcsolódó cikkek
- Digitális jövő: hogyan viszonyulnak a tinédzserek az MI-hez?
- Így viszonyulnak a fiatalok a mesterséges intelligenciához
- Podcastláz Magyarországon: Már a lakosság kétharmada követ adásokat
- Mit reklámozunk és kinek? – A magyar reklámpiac változásai 2024-ben
- Az év legolvasottabb online tartalmai
- Káros mintákat közvetített az egzotikus reality
- 125 millió forint támogatás közösségi médiaszolgáltatóknak
- A szólásszabadság alapjai: Az Oxfordi kézikönyv magyar kiadása
- Médiafogyasztási trendek Magyarországon
- Kiskorú influencerek a közösségi médiában