Hogyan tanuljuk meg a mesterséges intelligenciát, ha nem tanítják?
2025. április 14.
Mind a munkavállalók, mind a munkáltatók részéről egyre erőteljesebb az érdeklődés a mesterséges intelligencia (MI) elsajátítása iránt. Bár a magyarok közel kétharmada fontosnak tartja, hogy megtanulja az MI használatát, a megkérdezettek csupán ötöde részesült ilyen jellegű képzésben munkahelyén. Ráadásul a válaszadók fele nem is tervezi, hogy bármilyen hivatalos képzésen részt vegyen – inkább önállóan, autodidakta módon szeretné fejleszteni a tudását.
Emellett a magyarok csaknem kétharmada úgy véli, az MI-t külön tantárgyként kellene tanítani az iskolákban – ez megegyezik a globális 63%-os aránnyal.
Kevés képzés, alacsony munkahelyi alkalmazás
A hazai adatok szerint csupán a magyar munkavállalók 18%-a vett részt MI-vel kapcsolatos képzésen, és mindössze további 11%-nál szerepel ez a jövőbeli tervek között. Nemzetközi szinten ehhez képest Magyarország 10 százalékpontos lemaradásban van. Talán éppen emiatt a válaszadók fele úgy döntött, saját maga mélyed el az MI világában, míg negyedük hivatalos tanfolyamon tanulna, szintén negyedük pedig egyáltalán nem érdeklődik a téma iránt.
Az oktatás hiányát a mindennapi használatban is jól láthatjuk: a magyar dolgozók csupán 6%-a használja napi szinten az MI-t, és 10%-uk heti gyakorisággal. Ezzel szemben globálisan 16% napi, míg 21% heti rendszerességgel alkalmazza ezt a technológiát.
Bosch: pozitív példa az MI-oktatás terén
A Bosch Magyarországon és az Adria régióban aktívan támogatja munkavállalóit a mesterséges intelligencia elsajátításában. Somogyi András, a cég humán erőforrásokért felelős alelnöke elmondta: „A technológia megjelenése óta kiemelten fontosnak tartjuk, hogy kollégáink megértsék és használni tudják az MI-t. A gyártási folyamatainkban és különböző iparági megoldásainkban már alkalmazzuk, emellett workshopokon és képzéseken keresztül ismertetjük meg a munkatársakat az MI előnyeivel és kockázataival.”
A vállalat saját Mesterséges Intelligencia Akadémiáját (AI Academy) világszerte már 65 ezren, Magyarországon pedig több mint ezren végezték el. Ezen kívül az „eUniversity” platformon keresztül is biztosítanak online képzéseket. A cég hazai egységénél közel 200 fő foglalkozik közvetlenül MI-vel, akiknek 70%-a adatmérnök.
Munkahelyi és oktatási jövőkép az MI kapcsán
A magyar munkavállalók 85%-a szerint legalább „valamennyire fontos”, hogy egy munkaadó biztosítson MI-vel kapcsolatos képzést. Ugyanakkor majdnem felük attól tart, hogy a jövőben az MI veszélyeztetheti az állását.
„A mesterséges intelligencia átalakítja a munkahelyeket – nem csupán kiváltja az embereket, hanem segíti is őket abban, hogy a monoton feladatok helyett kreatív tevékenységekre összpontosítsanak” – hangsúlyozta Somogyi András.
A kutatás rámutatott arra is, hogy az MI nemcsak a munka világát alakítja át, hanem az oktatásét is. A magyar válaszadók 64%-a szerint az MI-t külön tantárgyként kellene tanítani, míg 54% elfogadhatónak tartaná, ha bizonyos tárgyakat mesterséges intelligencia, azaz virtuális tanár oktatna. Ugyanakkor sokan továbbra is ragaszkodnak a hagyományos oktatási formákhoz.
Az MI szakmai szempontból is vonzó: a magyar válaszadók 22%-a el tudja képzelni, hogy MI-szakértőként dolgozzon, ami alig marad el a 25%-os globális átlagtól.
A tanulmányról
A Bosch Tech Compass felmérés során a Gesellschaft für Innovative Marktforschung mbH (GIM) 2024 őszén Magyarországon 1010 18 év fölötti embert kérdezett meg. A nemzetközi kutatásban hét országban összesen több mint 11 ezer 18 év feletti embert kérdezett meg. A felmérésben az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban országonként ezren, míg az Amerikai Egyesült Államokban, Brazíliában, Indiában és Kínában országonként kétezren vettek részt. A reprezentatív felmérést a magyarországi Bosch csoport megbízásából hazánkban is elvégezték, a kutatásban több mint ezer 18–69 év közötti ember vett részt. A felmérés során a Boscht egyetlen alkalommal sem nevezték meg megrendelőként.
English Summary
In Hungary, both employees and employers recognize the growing importance of AI skills, yet only 20% of workers have received any AI-related training. Half of the respondents plan to learn AI on their own, while nearly two-thirds believe it should be taught as a standalone subject in schools. Daily workplace use of AI remains low compared to global averages. The Bosch Group stands out by actively supporting employee training through its AI Academy and online platforms. AI is increasingly seen as essential both in the workplace and in education.
Kapcsolódó cikkek
- Szoftverek és MI segítségével teszi intelligensebbé termékeit a Bosch
- CES 2025 – A Bosch termékei a hétköznapok minden területén jelen vannak
- Új laboratóriumok az adatközpontok és mikrohálózatok fejlesztésére
- A Schneider Electric MI-alapú ipari biztonsági megoldása
- Hogyan formálja át az MI a vállalatirányítási rendszereket?
- Az MI szerepe a vállalati csalások előkészítésében és megelőzésében
- Mesterséges intelligencia az iparágak szolgálatában
- Humanoid robotok, Nobel-díj és MI-orvosok: Mi vár ránk a következő évtizedekben?
- Mesterséges intelligencia által generált könyvek árasztják el az Amazont
- A jövő technológiái 2025-ben: Az MI térnyerésétől az energiaipar átalakulásáig