Virtuális valóság az autonóm járművek fejlesztésében

Évről évre világszerte több millió közúti baleset történik, és ezek túlnyomó része, mintegy 94%-a emberi hibákra vezethető vissza. De mi lenne, ha a járművek képesek lennének előre felismerni a veszélyeket és gyorsabban reagálnának, mint a legjobb sofőrök? Egy magyar kutatólabor, a HUN-REN SZTAKI SCL, a világ vezető technológiai és mérnöki cégeivel együttműködve dolgozik ezen a problémán.

A balesetek legfőbb oka, hogy a sofőrök figyelme elterelődik, hibás döntéseket hoznak, és gyakran túl lassan reagálnak a váratlan veszélyekre. Ennek következményei nem csupán balesetek és karambolok, hanem torlódások, üzemanyag-pazarlás és késések is.

 

Képzeljünk el egy autonóm rendszert, amely nemcsak a közlekedési szabályokat követi, hanem képes előre „látni” a busz mögül hirtelen kilépő gyalogost, és ennek megfelelően módosítja az útvonalát, hogy elkerülje a balesetet, mielőtt az megtörténne. Bár az önvezető autók egyre fejlettebbek, a valódi közlekedési szituációk és a kiszámíthatatlan emberi sofőrök viselkedéséhez való alkalmazkodás sokkal nagyobb kihívás, mint azt sokan gondolják.

 

Ezeknek a kihívásoknak a leküzdése innovatív kutatásokat, fejlett algoritmusokat és a valós világ sokféleségét megfelelően kezelő vezérlőrendszereket igényel – amelyen több mint 35 éve dolgozik a HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratórium (SCL).

 

 

Intelligensebb közlekedés, biztonságosabb utak

 

A HUN-REN SZTAKI SCL a matematikai rendszerelmélet és irányítástechnika egyik vezető hazai kutatóhelye. A laboratórium célja a közlekedés valós problémáinak megoldása mesterséges intelligencia alapú vezérlő algoritmusok fejlesztésével, amelyek lehetővé teszik az autonóm járművek számára, hogy komplex környezetekben is jobban előre jelezhessenek, reagáljanak és tanuljanak.

 

„Az autonóm járműveknek egy olyan világban kell navigálniuk, amely még mindig tele van emberi sofőrökkel és kiszámíthatatlan helyzetekkel. Kutatásaink célja, hogy olyan modelleket hozzunk létre, amelyek segítik az önvezető autókat abban, hogy biztonságosabb döntéseket hozzanak az utakon” – mondja Gáspár Péter professzor, az SCL vezetője.

 

A kutatók olyan szimulációkat és modelleket dolgoznak ki, amelyek túl veszélyesek vagy gyakorlatilag kivitelezhetetlenek lennének a valós tesztelés során. Például hogyan reagáljon egy önvezető autó, ha egy parkoló busz mögül hirtelen előugrik egy gyalogos. Az SCL „AI MotionLab” nevű tesztpályája alkalmazza az elméleti modelleket, és a virtuális, kiterjesztett és kevert valóság segítségével teszteli őket. Ez lehetővé teszi, hogy a szakemberek virtuális gyalogosokat, kerékpárosokat vagy akár kiszámíthatatlan időjárási körülményeket szimuláljanak, amelyek valódi járművekkel lépnek interakcióba. A digitális elemek valósághűen viselkednek, így a mérnökök biztonságosan, ismételhető módon vizsgálhatják az autonóm rendszerek reakcióit.

 

 

Ez a módszer kulcsfontosságú a ritka, de kritikus helyzetek kezelésének oktatásában. Az SCL kutatói nemcsak a valós adatokra támaszkodnak, hanem virtuálisan generálják és szimulálják ezeket az extrém helyzeteket, így az önvezető rendszerek gyorsabban tanulnak és megbízhatóbbá válnak, mielőtt a nyilvános utakon tesztelnék őket.

 

A fejlett modellezés és a valós tesztelés kombinálásával az SCL nemcsak biztonságosabbá teszi az autonóm járműveket, hanem felgyorsítja azok fejlesztését, miközben minimalizálja a kockázatokat. Ez az innovatív megközelítés az oka annak, hogy a hazai és külföldi technológiai vállalatok is gyakran keresik fel a magyar kutatólabort, hogy fejlesztési javaslatokat kérjenek. Így az SCL aktívan hozzájárul az intelligens mobilitás jövőjének formálásához.

 

A mobilitáson túl

 

Az SCL munkája nemcsak az autonóm autókra összpontosít. A kutatólabor a közlekedés hatékonyságának javításával, a járművek összekapcsolhatóságával, valamint a repülés, vasúti hálózatok és ipari energetikai rendszerek biztonságkritikus vezérlőrendszereivel is foglalkozik.

 

„Olyan alapkutatásokat végzünk, amelyek közvetlenül alakítják a mobilitás jövőjét. Az algoritmusaink nemcsak az autók jobb vezetését segítik elő, hanem hozzájárulhatnak a teljes közlekedési rendszerek újratervezéséhez, hogy biztonságosabbá, hatékonyabbá és fenntarthatóbbá tegyék őket” – teszi hozzá Gáspár professzor.

 

Bár az önvezető autók még nem terjedtek el széles körben, a HUN-REN SZTAKI SCL szakemberei olyan jövő felé dolgoznak, amelyben az autonóm járművek biztonságosabbak, intelligensebbek, és jobban fel vannak készülve a kiszámíthatatlan közlekedési helyzetekre.

 

English Summary

Every year, millions of road accidents occur worldwide, with human error responsible for about 94% of them. The HUN-REN SZTAKI SCL Research Lab is collaborating with leading global tech companies to develop autonomous vehicle systems that can anticipate risks and respond faster than human drivers. Using advanced AI algorithms and virtual testing environments, the lab is creating models to improve safety and efficiency in transportation, not just for autonomous cars, but across broader mobility systems, including aviation and industrial applications. Their innovative approach accelerates development while minimizing risks, contributing to the future of smarter, safer roads.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció