Kiskorú influencerek a közösségi médiában
2025. március 17.
A mai világ véleményformálói az influencerek, akik gyakran márkanagykövetekként működnek, és ismertségükre alapozva építenek pénzügyi modelleket. De miért bízzuk éppen az online média szereplőire, hogy eligazítsanak bennünket az élet különböző területein, legyen szó egészséges életmódról, gyereknevelésről vagy öltözködésről? Ezt a kérdést teszik fel az NMHH Podcast gyermekek online biztonságával foglalkozó nyolcadik adásában Aczél Petra kommunikációkutató, az NMHH Médiatudományi Intézetének kutatásvezetője és Guld Ádám médiakutató, a Pécsi Tudományegyetem egyetemi docense.
Manapság az „instant szakértők” korát éljük, ami azt jelenti, hogy bárki kezdhet foglalkozni egy témával anélkül, hogy valóban szakértője lenne – hangzik el az adásban. Az „instant szakértők” hitelesítése a nézettségtől függ: ha egy influencert sokan követnek, egy idő után sokan elfogadják hitelesnek azt, amit mond vagy mutat.
Az adásban megszólaló szakértők a „kidfluencerek”, azaz a kiskorú influencerek kapcsán arra figyelmeztetnek, hogy problémás, ha egy gyereket gazdasági haszonszerzés céljára használnak. A szakemberek rámutatnak arra is, hogy aki tartalomkészítőként arccal és névvel jelenik meg a közösségi médiában, az előbb-utóbb találkozni fog olyan felhasználókkal, akik sértő, provokatív kommentekkel támadják a tartalmát. Egyetlen gyermek sem rendelkezik olyan érettséggel, hogy megfelelően kezelni tudja az ilyen típusú támadásokat.
A kidfluencerek esetében tehát a gyermekmunka árnyéka is felvetődik, ráadásul sosem lehet biztosan megítélni, hogy 10-15 év múlva hogyan hat a gyermekkorban történt nyilvános szereplés a felnőttként való boldogulásukra. Miért tennénk a gyermekeink lelkére olyan nyomot, ami egész életükben kísérteni fogja őket? – kérdezi Aczél Petra az adásban.
A figyelemért folytatott versenyben a legtöbb influencer arra kényszerül, hogy ne a valóságot mutassa, hanem egy túlszínezett, túlfilterezett illúziót, ami eltávolodik a valóságtól – és ezt a gyerekek nem tudják teljesen felfogni. Ahogyan azt sem, hogy az influencer érdeklődésének középpontjában nem a felhasználó, hanem a gazdasági haszonszerzés lehetősége áll – figyelmeztet Guld Ádám.
Az NMHH gyermekvédelmi podcastsorozata elérhető a hatóság közösségimédia- és streamingfelületein: a YouTube-on, az Apple Podcastsen és a Spotifyon. Az adások kétheti rendszerességgel kerülnek fel az NMHH felületeire.
English Summary
The podcast discusses the growing influence of online personalities, especially influencers, who build financial models based on their fame. Experts question why we look to these figures for guidance on topics like health, parenting, and fashion. The discussion also highlights the risks of child influencers ("kidfluencers"), particularly the potential harm of using children for economic gain and the long-term effects of public exposure. Additionally, the experts warn about the unrealistic portrayals often presented by influencers, which can mislead young audiences.
Kapcsolódó cikkek
- Új pályázati lehetőségek a televíziós műsorkészítők számára
- TikTok-szokások Magyarországon: Mennyire népszerű a platform?
- Magyar tehetségek a CanSat műholdépítő versenyen
- A távközlési fejlesztések döntéshozói Budapesten találkoztak
- A csomagautomaták térhódítása Magyarországon
- A gamer élet rejtelmei: Hogyan hatnak a videójátékok a gyerekek fejlődésére?
- Médiatanács: Hogyan harcoljunk a jogellenes hozzászólások ellen?
- A Médiatanács újabb műsorkészítési támogatásokat hagyott jóvá
- Sporttartalmak a médiában: Hogyan változnak a szokásaink?
- 120 milliós támogatás a közösségi médiaszolgáltatóknak