Kis időre fellélegezhetnek az európai autógyártók
2025. március 11.
Az európai autógyártók enyhülhetnek kicsit, de továbbra is jelentős erőforrásokat kell fordítaniuk az elektromobilitás fejlesztésére. Európa versenyképességének növelése és az elektromos átállás együttesen egy összetett kérdést képez, aminek része a szén-dioxid-kibocsátási kvóták szigorításának elhalasztása – fogalmazott Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület ügyvezető főtitkára.
Mint ismert, az Európai Bizottság március 5-én mutatta be a járműipari akciótervet, amely átfogóan foglalkozik az elektromos átállással, beleértve a töltőinfrastruktúrával, a károsanyag-kibocsátási célokkal, az európai akkumulátoriparral és az autonóm járművekkel. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) üdvözölte az akciótervet. A legfontosabb változás az európai autógyártók számára: a szén-dioxid-kibocsátási kvóták szigorítását 2027-re halasztották, így a személyautók esetében nem kell idén szigorúbb szabályozásra számítaniuk. A változásokról Kilián Csabát, a MAGE ügyvezető főtitkárát kérdeztük.
– Az Európai Bizottság akciótervének talán legfontosabb része a szén-dioxid-kibocsátási kvóták szigorításának elhalasztása. Mi a véleménye erről a döntésről?
– Ezzel a lépéssel egy kis időt kaptak az európai autógyártók, így nem kell hatalmas büntetéseket fizetniük. Az ACEA előzetes számításai szerint, ha az elektromos autók vásárlása nem nőne a 2024-es szint fölé, akkor 16 milliárd eurónyi büntetésre számíthatnának. Ezt az összeget most fejlesztésekre használhatják fel. A szigorúbb kvóták 2027-re történő elhalasztása tehát biztosan könnyítést jelent az autógyártók számára, de ez csak egy része egy összetett problémának. A 2035-ös cél, miszerint a fosszilis üzemanyaggal működő új autókat betiltják, változatlanul érvényben marad, tehát a klímacélok terén Európa nem változtatott, ami komoly kihívásokat jelent a járműipar számára.
– Milyen kihívásokkal kell szembenéznie a járműiparnak?
– Az elektromobilitás terjedésével kapcsolatos kihívások összetettek. Az egyik legfontosabb feladat a töltőinfrastruktúra fejlesztése, mivel az elektromos autók vásárlásához elengedhetetlen a megfelelő töltőhálózat kiépítése. Ettől függetlenül még mindig kérdéses, hogy Európa képes-e versenyképes áron elektromos autókat gyártani. Ezen kívül alapvető fontosságú, hogy ne fokozódjon tovább a vámháború Kínával és az Egyesült Államokkal, mert a vámmentes kereskedelmi megállapodások megszűnése hátrányosan érintheti az európai járműipart, amely kiemelten függ a kínai és amerikai piacoktól. Kínában ráadásul egyre erősebb szereplők lépnek a piacra, ami tovább növeli a versenyt.
– Az Európai Bizottság által bemutatott terv az autonóm járművekre is kiterjed. Ön szerint ez mennyire fontos téma?
– Az autonóm vezetést célzó fejlesztések előmozdítása pozitív lépés. Több olyan cég is aktív ezen a területen, amelyek Magyarországon folytatnak kutatás-fejlesztési munkát, és sikeres magyar kis- és középvállalkozások is jelen vannak az autonóm járművek szegmensében. A ZalaZONE tesztpálya kialakítása pedig különösen örvendetes, hiszen ez komoly előnyt jelent a magyar járműipar számára.
English Summary
European car manufacturers have received a temporary relief as the European Commission delays the stricter CO2 emission quotas until 2027, allowing automakers to invest more in electric vehicle development. The Commission's new action plan also addresses charging infrastructure, emission targets, the European battery industry, and autonomous vehicles. However, challenges remain, including the development of charging networks, competitive pricing of electric cars, and maintaining favorable trade relations with key markets like China and the US. Autonomous vehicle advancements, particularly in Hungary, are also seen as a positive direction for the industry.
Kapcsolódó cikkek
- A magyar autóipar kihívásai
- A Schneider Electric bemutatja új e-mobilitási megoldását
- Összefogott a Schneider Eletric és a The Mobility House Solutions
- Partnerség a fenntartható töltési megoldásokért
- Pontos információk a vezetőülésben FAULHABER léptetőmotorokkal
- Forgószél a svájci óraművek világában
- Az ESG a MAGE Fenntarthatósági Fórumának központi témája
- Kritikus évek várnak az európai járműiparra
- EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
- Elektromobilitás: több mint egymillió töltőállomáshoz kínál hozzáférést a Bosch világszerte