A járműadatok az európai digitális gazdaság motorjává válhatnak
2023. október 18.
Az új uniós jogszabály a hálózatba kapcsolt járművekből származó adatok hasznosítását célozza, ami a járműtulajdonosok javát szolgálja a közúti biztonság növelése és a fenntartható digitális innováció lehetővé tétele érdekében. A 2023. október 17-én megrendezett 11. Allianz Motor Day rendezvényen az uniós adatmegosztási jogszabály volt a fő téma. A szakértők az ismaningi Allianz Technológiai Központban (AZT) vitatták meg az új szabályozást.
Az értelmesen felhasznált járműadatok biztonságosabbá, tisztábbá és intelligensebbé teszik a közlekedési rendszert
Az Allianz értékelése egyértelmű volt: „Üdvözöljük az uniós adatmegosztási jogszabályt” – mondta Klaus-Peter Röhler, az Allianz Csoport igazgatósági tagja. „Az új jogszabály az innováció és a verseny mellett áll – ez egy európai kezdeményezés, amelynek célja az európai digitális gazdaság megerősítése. Az új uniós szabályozás egy meggyőző elvet követ: »Az én eszközöm, az én adataim« – és mi támogatjuk ezt az elképzelést”. Az új jogszabály szerint a hálózatba kapcsolt autó felhasználói a jövőben kérhetik majd a gyártótól, hogy a járműben gyűjtött adatokat továbbítsák harmadik félnek. Az „adatokhoz való könnyebb hozzáférés” keretében az uniós adatmegosztási jogszabály még azt is előírja, hogy az adatokat valós időben kell rendelkezésre bocsátani.
Röhler szerint ez valódi innovációkhoz vezethet: „Vonzó ajánlatokon keresztül akarjuk meggyőzni gépjármű-biztosítási ügyfeleinket, hogy osszák meg velünk az adataikat. Az uniós adatmegosztási jogszabály egyéb vállalkozásoknak és startupoknak is lehetőséget adna arra, hogy találékonyak legyenek. A járművek milliónyi élő kamera- és helyzetadatának felhasználásával megoldható lenne a parkolóhely-keresés problémája a nagyvárosok zsúfolt zónáiban. Ez nemcsak az autósok számára lenne előnyös, de jelentős mennyiségű energiát is megtakarítana, továbbá segítené az éghajlatvédelmet, és javítaná a levegőminőséget. Ha a járműadatokat bölcsen használjuk fel, akkor a közlekedési rendszerünket összességében biztonságosabbá, tisztábbá és intelligensebbé tehetik.”
„A járműadatokhoz, köztük az elektromos autók akkumulátorára vonatkozó adatokhoz való könnyű hozzáférés azon járművek tulajdonosai számára is előnyös lesz, akik jelenleg nem tudják ellenőrizni az akkumulátoruk pontos állapotát a kijelzőn, és így nem képesek meghatározni annak értékét. Pedig az akkumulátor az elektromos hajtáslánc legdrágább eleme, és az azt érő negatív hatások gyorsan akár 20 százalékos kapacitásveszteséghez, a jármű értékének pedig akár 25 százalékos vagy még ennél is nagyobb arányú csökkenéséhez vezethetnek. Emellett az akkumulátoradatokhoz való hozzáférés jelentősen javítja a nagyfeszültségű akkumulátorok megfelelő diagnosztikai és javítási megoldásait, így csökkentve a kárral kapcsolatos költségeket és megkönnyítve az újrahasznosítást” – emelte ki Szántó Zoltán, az Allianz Hungária Zrt. termékmenedzsere.
Hogyan változtathatja meg az uniós adatmegosztási jogszabály a gépjármű-biztosítást?
A jármű részletes adatai alapján a jövőben teljesen új biztosítási ajánlatok és szolgáltatások tehetők elérhetővé. „Baleset esetén, az autó pozíciójára vonatkozó adatok, és az autó állapotát figyelő szenzorok adatainak elemzésével akár automatikusan és valós időben is képesek lehetnénk felmérni a keletkezett károkat. Ezen adatok használatával az Allianz akár azonnal értesíthetne egy szolgáltatót, aki elvontatja az autót, foglalhat cserejárművet, megrendelheti a javítandó alkatrészeket, sőt időpontot is foglalhat erre ügyfelének a javítóműhelyben. Súlyos baleset esetén pedig akár orvosi ellátásról is gondoskodhat” – mondta Röhler. „Ezidáig az ügyfelünkön múlt, hogy mikor lép kapcsolatba velünk. A jövőben ezt akár kezdeményezhetjük proaktívan mi is, ezzel is segítve a bajba jutott ügyfelünket akkor, amikor a legjobban szüksége van ránk. Olyan biztosítási ajánlatokat tudunk kalkulálni, amelyek lényegesen jobban igazodnak a kockázatokhoz, és figyelembe veszik mind a járművezetők vezetési stílusát, mind pedig a jármű biztonsági rendszerekkel való felszereltségét. A szenzor- és kameraadatok egyben felhasználhatók a balesetek megfelelő, korrekt és tisztességes kivizsgálásához és a felelősség tisztázásához is” – magyarázta Röhler.
A közvetlenül a járműből küldött adatok különleges jelentőséget kapnak, amikor a jövőben autonóm és mesterséges intelligenciával támogatott rendszerek irányítják majd a járművet. „Az érintetteknek – de a társadalomnak is – joga van tudni, hogy az ember vagy a gép okozta-e a balesetet” – mondta el Röhler.
Az Allianz a közelmúltban öt európai országban végzett kutatása azt mutatja, hogy az autósok többsége hajlandó lenne megosztani járművének adatait biztosítójával, ha ezért cserébe széles körű szolgáltatást kap. Németországban ez az arány 53, Nagy-Britanniában pedig 61 százalék. „Számunkra ez egy nagyon fontos üzenet, amelyre büszkének kell lennünk. Ez az üzenet azt jelenti, hogy ügyfeleink tisztában vannak kompetenciánkkal, azzal hogy bízhatnak bennünk, mert adataik nálunk biztonságban vannak és azokat az ő érdekeik mentén használjuk fel” – fűzte hozzá a felmérés eredményeihez Klaus-Peter Röhler.
Igazi verseny csak tisztességes árak mellett létezik
A 11. Allianz Motor Day rendezvényen folytatott megbeszélések azt a kérdést is körüljárták, hogy harmadik felek a gyakorlatban miként férhetnek hozzá az autóban tárolt adatokhoz. Az uniós adatmegosztási jogszabály előírja, hogy az „adatokhoz való könnyebb hozzáférés” keretében az adatokat valós időben kell továbbítani – de milyen adatokról van itt szó? És milyen árat kérhet az autógyártó az adatok harmadik félnek történő továbbításáért? „Valódi verseny csak akkor alakulhat ki, ha a járműgyártók tisztességes árakat kérnek. Ellenkező esetben a harmadik feleknek nincs esélyük az innovációra” – hangsúlyozta Röhler.
Az adattovábbítás jogi kerete még hiányzik
De mihez kezdjen az egyéni ügyfél a járműve adataival? És mindenekelőtt, hogyan férjen hozzá az adatokhoz, és miként továbbítsa azokat? Ez az egész csak akkor működhet, ha az egyén az adatokat a gyakorlatban nagyon egyszerűen tudja továbbítani. „Az EU adatvédelmi jogszabálya csak a jogalapot teremti meg a járműből származó adatok harmadik félnek történő továbbításához. Ugyanakkor még mindig hiányzik az a jogi keret, amely meghatározza, hogy a járműből származó adatok technikailag milyen módon tehetők minden piaci szereplő számára használhatóvá” – mondta Röhler. „A jogalkotóknak erre a lehető leggyorsabban gyakorlati megoldást kell találniuk, különben az adatok kincsestárában nem lehet az ügyfelek és az összes résztvevő javára bányászni.”
A járműadatok felhasználását az Allianz a következő feltételek teljesüléséhez köti:
1. A járműtulajdonosok számára teljes átláthatóságot kell biztosítani a járműveikről gyűjtött adatok kapcsán. Minden autótulajdonos számára pontos áttekintést kell adni annak érdekében, hogy tisztában legyen vele, milyen adatokat gyűjtenek a járművéről. Ezen túlmenően azt is látni kell, hogy ezek közül az adatpontok közül melyeket lehet valós időben továbbítani harmadik feleknek.
2. Ahhoz, hogy az autótulajdonosok jól kihasználhassák a járműadataik felett újonnan megszerzett irányítást, szabványosított minimális adathalmazra van szükség, amely az autógyártótól függetlenül lehetővé teszi az új szolgáltatásokat, és amellyel az adatok gyorsan és egyszerűen, valós időben és meghatározott interfészeken keresztül megoszthatók, ha a tulajdonos úgy kívánja.
3. Az Allianz a járműadatok biztonságos cseréjének biztosítása érdekében szabályozott piacot szorgalmaz, és független adatkezelési megbízott kijelölését javasolja, akinek biztosítania kell, hogy az arra jogosult felek hozzáférhessenek az adatokhoz.
4. Ahhoz, hogy a járművezetők kihasználhassák a számos elképzelhető innováció előnyeit, tisztességes árakra van szükségünk a harmadik félnek történő adatátvitelért cserébe. A költségeknek kiszámíthatónak kell lenniük, hogy lehetővé tegyék a széles körű versenyt.
Az elektromos járművek kapcsán Szántó Zoltán hozzátette: „Amikor egy jármű eladására kerül a sor, az akkumulátor állapotával kapcsolatos bizonytalanság jelentős mértékben akadályozhatja az értékálló értékesítést. Ezért is szorgalmazzuk, hogy használt elektromos jármű adásvételekor mutassanak be független tanúsítványt az akkumulátor állapotáról. Csak így biztosítható, hogy a jövőben a használt autók kereskedelmét adatalapú és korrekt módon lehessen kezelni.”
Kapcsolódó cikkek
- Az ABB E-mobility az NXT Gen Cup hivatalos járműtöltési partnere
- A Széchenyi István Egyetem világrekorder hallgatói csapatát köszöntötték
- Bemutatták a kényelmes és megbízható elektromos járműtöltők új portfólióját
- Az LG teljes gőzzel fejleszti elektromosjármű-töltő megoldásaival foglalkozó üzletágát
- Csepp alakú, világrekorder versenyautót mutatnak be Miskolcon
- Az ABB E-mobility részt vesz az optimális e-teherautó töltési megoldás kifejlesztésében
- Generali kutatás: Egyre többen váltanának elektromos vagy hibrid autóra
- Akkumulátor-újrahasznosítási programot indít az EBRD és az InnoEnergy
- Hogyan használhatjuk fel hatékonyan az elektromos járművekben tárolt energiát?
- Ez lehet az egyik megoldás az energiaválság kezelésére!