A KLM és a Delfti Műszaki Egyetem bemutatta a Flying-V első sikeres repülését
2020. szeptember 5.
Sikeresen lezajlott a Flying-V repülőgépmodell első próbaútja. A formabontó és üzemanyagtakarékos gépforma a KLM és a Delfti Műszaki Egyetem kollaborációjának eredménye, és célja a légiközlekedés fenntarthatóbbá tétele.
Sikeres volt a Flying-V modell, a jövő energiatakarékos repülőgépének első útja. Másfél évvel ezelőtt, az IATA (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) 2019-es konferenciája során a Delfti Műszaki Egyetem és a KLM bejelentette a Flying-V tervezésének megkezdését, amely a szélcsatorna- és földi tesztek után mára végre fellszállásra kész állapotba került.
A múlt hónapban a Delfti Műszaki Egyetem kutatói, mérnökei és egy drónpilótája utazott el egy németországi repülőtérre, hogy elvégezzék az első próbarepülést. "Nagyon kíváncsiak voltunk a Flying-V repülési tulajdonságaira. A repülő kialakítása és designja beleillik a Fly Responsible kezdeményezésünkbe, amely képviseli a fenntarthatóságunk javításának érdekében tett lépéseinket. Fenntartható jövőt szeretnénk biztosítani a repülés számára, ennek pedig az innováció is kiemelkedő összetevője. A KLM évek óta a világ első három legfentarthatóbb légitársasága között szerepel a Dow Jones Fenntarthatósági Indexen. A jövőben is ezt a mintát szeretnénk folytatni. Nagyon büszkék vagyunk, hogy mindezt együtt tudtuk elérni, ráadásul ilyen ilyen rövid idő alatt" - mondja Pieter Elbers, a KLM elnöke és vezérigazgatója.
A próbarepülésről készült videóbeszámoló:
A Flying-V kialakításával egy energiatakarékos, hosszú távú repülőutak megtételére alkalmas légijármű született. Az utastér, a raktér és az üzemanyagtartályok mintegy beépültek a szárnyakba, így hozva létre a jellegzetes V-alakot. Az előzetes számítógépes kalkulációk szerint azáltal, hogy javult a repülőgép aerodinamikája, 20%-kal csökkent az üzemanyag-fogyasztás a jelenleg legfejlettebb repülőgépekhez képest.
Együttműködés és innováció
A mérethű modellt először a KLM 100. évfordulója alkalmából mutatták be 2019 októberében. A projektben jelenleg több partner is részt vesz, például az Airbus is. "Egyedül nem tudjuk fenntarthatóbbá tenni a repülési szektort, össze kell hát dolgoznunk " – tette hozzá Pieter Elbers. „Az ágazati együttműködés és a birtokunkban lévő ismeretek átadása és megosztása mindannyiunkat előbbre visz. Ebből kifolyólag a Flying-V koncepciót tovább fejlesztjük partnereinkkel. A tervezett következő lépés a Flying-V fenntartható üzemanyaggal történő üzelemtetése lesz.
További információ a tesztrepülésről:
Dr. Roelof Vos és a TU Delft professzora, Henri Werij egy internetes közvetítésen keresztül bemutatták, hogy miként zajlott a tesztrepülés. Pieter Elbers, a KLM vezérigazgatója és Daniel Reckzeh, az Airbus kutatás-fejlesztési vezetője is nyilatkozott. Az internetes közvetítés felvétele itt tekinthető meg.
Kapcsolódó cikkek
- Az AerinX csúcstechnológiával helyezné digitális alapokra a repülőgép-karbantartást
- AerinX: 700 milliós befektetést kapott a magyar légiipari startup
- Új magyar földi kiszolgáló a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren
- A leginnovatívabb diákok ötleteit várta a HungaroControl
- Intelligens drónok segíthetik a jövő repülőtereit
- Rekordok dőlnek a kisgépes forgalomban
- Az easyJet partnere elkezdi az elektromos hajtóművek fejlesztését
- Fedélzeten gyűjt az easyJet az ausztrál bozóttűz áldozatainak
- Tavaly is több mint egymillió gép biztonságát garantálta a HungaroControl
- Karácsonyi díszítés: Csak a házat díszítsük, az eget ne!