Az infláció megfogta a hazai webáruházak forgalmát, de így is több csomagot küldünk, mint korábban

Az idén az online kiskereskedők is megérezték a lakossági reálbércsökkenést, ám a csomagvolumen így is növekedett – derül ki a Packeta logisztikai szolgáltató és a GKID digitális gazdaságkutató szakembereinek e-kereskedelmi helyzetjelentéséből. Mindez annak is köszönhető, hogy egyre többen csomagautomatába rendelnek. A hazai piacon hasítanak a külföldi webáruházak, magyar versenytársaik viszont még mindig nem használják ki az exportlehetőségeket, pedig a nemzetközi csomagszállító partnerek ebben tudnának segíteni. A Black Friday idén visszaerősödhet, és erre a Packeta különleges újítással is készül.

A COVID utáni visszarendeződés és a vásárlóerő csökkenése miatt a hazai e-kereskedelmi piac már tavaly is lassulva bővült, miközben az online értékesítés kereskedelmen belüli részaránya ismét 10% alá esett. A negatív tendenciák 2023 első hat hónapjában is folytatódtak. „Az első félévben az online kiskereskedők számára is realizálódott az infláció okozta lakossági reálbércsökkenés – és ezáltal a kereslet visszaesése is. Bár a teljes csomagvolumen 9,4%-kal meghaladta az egy évvel a korábbi értéket, forgalomban mérve ennél alacsonyabb volt a növekedés, ami a 15%-ot meghaladó inflációt figyelembe véve reálértelemben már visszaesésnek számít” – mutatott rá Madar Norbert, az online piackutatásra szakosodott GKID vezető tanácsadója.

 

A külföldiek hasítanak itthon, de a magyarok külföldön nem 

 

Bár a csomagvolumen növekedése első pillantásra pozitív, ebből nem a hazai piaci szereplők húztak hasznot. Madar Norbert rámutatott: a növekedés a külföldi tulajdonú webáruházak térnyerésének köszönhető, a hazai e-kereskedők számára fogy a piac. Mindezt pótolhatná, ha ők pedig külföldön terjeszkednének, de ennek egyelőre kevés nyoma van. „A hazai webáruházak bevételcsökkenésére megoldást jelenthetne az exportpiac, egyelőre azonban mindössze 13%-uk próbálkozik külföldön” – mondta el Csatlós Éva, a Packeta Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: ebben segíthet egy nemzetközi csomagszállító partner.

 

„Sokszor jelent kihívást a kiskereskedők számára egy idegen nyelvű országba terjeszkedni, hiszen a szállítástól a vámkezelésig számos nehezítő tényezővel kell számolniuk – mutat rá a szakember. – Egy tapasztalt csomagküldő cég komplex szolgáltatási csomagja mindezeket magába foglalja, így ugyanolyan könnyűvé válik a kontinens másik végébe küldenie a terméket, mint belföldre.  Ha egy webáruház úgy dönt, hogy egy több országban működő szállítópartnerrel dolgozik, nem kell külön-külön szerződnie az egyes piacokon különböző cégekkel. Összességében tehát egy nemzetközi háttérrel, piacismerettel és tapasztalattal rendelkező logisztikai cég ideális platformot jelenthet az exportpiacokra készülő online kereskedők számára.”

 

Csatlós Éva

 

Automaták szárnyán bővül a csomagforgalom

 

Madar Norbert elmondta: a csomagszállító cégek egyelőre nem látják nyomát a lassulásnak, sőt. „Miközben a kereskedők egy erős sokkhatást érő piacot láttak, addig a logisztikai oldalon a személyes átvételek erőteljes átterelődése az átadóponti és csomagautomata hálózatok irányába 15%-ot is meghaladó bővülést eredményezett a hazai volumenben – fogalmazott a piackutató. – Amennyiben pedig a külföldi webáruházak import csomagjainak volumenét is figyelembe vesszük, a hazai e-kereskedelmet kiszolgáló logisztikai szereplők csomagvolumene 25% feletti növekedést ért el 2023 első félévében.”

 

A fixpontos kiszállítási módok növekvő népszerűségéhez arra volt szükség, hogy egyre több fogyasztóhoz van elérhető közelségben automata. „Az automatahálózatok fejlesztésének eddigi legaktívabb időszaka volt az elmúlt 12 hónap Magyarországon. Idén szeptemberben a tavaly októberihez képest 45%-kal volt magasabb az üzemelő aktív automaták száma, mostanra meghaladva a 4000 darabot. Bár a növekedés üteme lassult, az elmúlt fél évben is 13%-os volt a hálózatbővülés, csaknem 500 darabos növekedéssel” – árulta el Csatlós Éva. 

 

A Packeta saját hálózatáról szólva hozzátette: most az optimalizálásra koncentráltak, és a korábban egy év leforgása alatt kihelyezett 800 automatájuk közel 40%-át újrapozicionálták, hogy kényelmesebben elérhető legyen, de azért 50 új Z-BOX automatát is kitettek. Az üzlethelyiségekben kialakított átvevőhelyek száma annak ellenére felment 1200-ról 1600 fölé, hogy a KATA változások miatt 200 vállalkozó partnerüket elveszítették.

 

 

Mit hoz a Black Friday és a karácsony?

 

Az e-kereskedelemben a november és a december a legmozgalmasabb hónap, és ez idén is így lesz. „Az elmúlt években a Black Friday az eredeti egy-két napból teljesen átalakult és mára nagyjából az egész novembert lefedő akciós időszakot jelent – mondta el Madar Norbert. – A korábbi évek tendenciái szerint a novemberi forgalom az egész éves fogyasztói költések 14-16%-át teszik ki értékben, idén e sáv aljára várjuk a novemberi forgalmat. A negyedik negyedév átlagosan a teljes éves forgalom 35-38%-át jelenti.”

 

„Az év végi hajtásban nemcsak a csomagvolumen, hanem a csomagméret is nőhet” – tette hozzá a Packeta hazai első embere. „Nemrég 15 kg-ra emeltük egy csomag súly limitjét, aminek a következő hónapokban különösen érezhető lesz a pozitív hatása. A Black Friday-ban fontos szerepet kapnak az akcióban megvásárolható nagyobb kiszerelésű termékek, a kisállateledel, tisztítószer, tartós élelmiszer. Ezen felül már megkezdődik a karácsonyi ajándékozásra való készülődés, és többen vásárolnak sportszereket, játékok, háztartási kisgépeket, amelyek esetében szintén hasznos, hogy már 15 kg-ig kivisszük a termékeket” – mondta Csatlós Éva.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció